تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ تاکید کرد:

کوتاهی شهرداری در پیشگیری از حادثه پلاسکو / تهران بی‎پناه در برابر بحران‎ها

نماینده مردم تهران تاکید کرد: تغییر کاربری‎های غیر استاندارد هم از جمله مسائلی است که نشان می‎دهد، شهر تهران در برابر بحران ها پناهگاهی ندارد و در صورتی که در یک نقطه شهر زلزله‎ای صورت گیرد تمام شهر را درگیر خواهد کرد و از امکانات مورد نیاز هم خبری نیست.
رویداد۲۴نماینده مردم تهران با تاکید بر کوتاهی شهرداری تهران در عمل به وظیفه خود برای پیشگیری از حادثه ساختمان پلاسکو گفت: بهتر آن بود تا شهرداری همانطور که در اخذ عوارض مدیریت بیشتری نشان می‎دهد و در صورت عدم پرداخت به صورت جدی ورود پیدا می‎کند، در این‎باره هم در صورت بی‎توجه مالکان ساختمان پلاسکو به اخطاریه‎ها برای ایمن‎سازی مجتمع، همان جدیت را از خود نشان می‎داد، که اگر چنین بود شاید حادثه غم‎انگیز ساختمان پلاسکو به وجود نمی‎آمد. بنابراین می توان به قطعیت گفت که در پیشگیری حادثه پلاسکو کوتاهی صورت گرفته است.

بلافاصله پس از حادثه ساختمان پلاسکو و مورد نقد قرار گرفتن شهرداری تهران به دلیل کم کاری نسبت به تخلیه این ساختمان، اخطاریه‎هایی از سوی آن به مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان) در معرض عموم قرار گرفت که نشان از اعلام احتمال به وقوع پیوستن چنین حادثه‎ای، داشت.

اما نکته اینجاست شهرداری تهران، براساس قانون این اختیار را دارد که در صورت عمل نکردن به اخطاریه‎ها راه‎های دیگری را در پیش بگیرد، همانگونه که وقتی کاسبی عوارض خود را پرداخت نمی‎کند به شدت با او برخورد می‎شود، می‎توانست با مالک ساختمان پلاسکو که در جریان این اتفاق مدیریت آن نه تنها در صحنه حضور نیافت بلکه هیچ اظهارنظری هم از او منتشر نشد، به صورت قانونی برخورد کند. 

روشن است، صرف اعلام اخطاریه دادن نه از غم این روزهای مردم تهران کم می‎کند و نه کم کاری شهرداری به وسیله آن توجیه می‎شود، اما نکته آن در این است، در صورتی که اتفاقاتی در حجم بزرگتری مانند زلزله در تهران روی دهد و همچنان شهرداری برای بافت فرسوده شهر به اعلام اخطاریه اکتفا کند، فاجعه‎ای رخ خواهد داد که شاید دیگر هیچ نیازی به توجیه نباشد.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از امضا کنندگان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در این رابطه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: بسیار شفاف است که پیگیری‎های لازم در این‎باره صورت نگرفته، چرا که به خوبی می‎توان پی برد با اخطاریه  صادر کردن صرف و ارسال آن به مالک برای تخلیه، مشکل حل نمی‎شود. البته بخشی از حل چنین معضلی همین راه است، اما مشخص شد که  کفایت نمی‎کند. براساس قانون، شهرداری اختیار انجام کارهای جدی‎تری را داشت که در ظاهر از آنها استفاده نکرده است.

وی در این رابطه که اخطاریه‎هایی که ضمانت اجرایی ندارد به چه درد مردم می‎خورد، توضیح داد: در وهله اول اخطاریه اعلام می‎شود و صاحبان املاک  تجاری یا مسکونی مسئولیت دارند که براساس آن رفتار کنند، اما در این رابطه بهتر آن بود تا شهرداری همانطور که در اخذ عوارض مدیریت بیشتری نشان می‎دهد و در صورت عدم پرداخت به صورت جدی ورود پیدا می‎کند، در این‎باره هم در صورت بی توجه مالکان ساختمان پلاسکو به اخطاریه‎ها برای ایمن سازی مجتمع، همان جدیت را از خود نشان می‎داد، که اگر چنین بود شاید حادثه غم‎انگیز ساختمان پلاسکو به وجود نمی‎آمد. بنابراین می توان به قطعیت گفت که در پیشگیری حادثه پلاسکو کوتاهی صورت گرفته است.

صادقی درخصوص احتمال وجود فساد و تاثیر آن درجدی نگرفتن اخطاریه‎ها، بیان کرد: در این رابطه نمی‎توان نظر داد، زیرا براساس حدس و گمان نباید چنین بحثی را مطرح ساخت و شاید بیان آن در این وضعیت کار درستی هم نباشد ولی همانطور که اشاره کردم، جدیت لازم صورت نگرفته و وجود تعارض در رفتار شهرداری کاملا مشهود است. 

این نماینده تهران در این‎باره با توجه به اینکه وضعیت ساختمان آلومینیوم و بسیاری از ساختمان‎های دیگر هم به مانند ساختمان پلاسکو است، اما تا به امروز اقدامی برای تخلیه آن صورت نگرفته، یادآور شد: ساختمان‎های فرسوده زیادی در تهران وجود دارد که بلند مرتبه هم نیستند، اما باید مورد توجه قرار گیرند. در تهران بافت‎های فرسوده نیاز به مقاوم‎سازی و بازسازی دارند باید به تخریب یا مقام‎سازی و احیا و مرمت آنها با  یک برنامه منظم اقدام کرد.

این عضو تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: برنامه خاصی در رابطه با بحث مقاوم‎سازی شهر تهران وجود ندارد و مشاهده می‎شود که این کار با وجود تسهیلاتی برای آن مدام به نوبت بعدی موکول می‎شود، این در حالی است که خیلی از  کارها در شهر تهران مانند تغییر کاربری به سادگی صورت می‎گیرد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در صورت اتفاقات بدتر برای تهران، چگونه می‎توان به مردم کمک کرد، تاکید کرد: تراکم جمعیت در تهران چند برابر حجم واقعی آن است و مدام در حال افزایش است. تغییر کاربری‎های غیر استاندارد هم  از جمله مسائلی است که نشان می‎دهد، شهر تهران در برابر بحران ها پناهگاهی ندارد و در صورتی که در یک نقطه شهر زلزله‎ای صورت گیرد تمام شهر را درگیر خواهد کرد و از امکانات مورد نیاز هم خبری نیست.

صادقی درباره سرانجام تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز گفت: مجمع نمایندگان تهران برای بررسی  موضوع ساختمان پلاسکو  امروز جلسه اضطراری دارد، اما مسئول رسیدگی کننده آن براساس دستور رئیس مجلس، کمیسیون عمران است. البته این بدان معنا نیست که برای بررسی آن پرونده‎ای از سوی ما تشکیل نشود، تحقیق درباره ساختمان پلاسکو به طور جداگانه از تحقیق و تفحص قبلی در دستور کار قرار خواهد گرفت. تحقیق و تفحصی هم که در مجلس در خصوص شهرداری در جریان بود به دلیل برنامه ششم به تعویق افتاد که از این پس دنبال خواهد شد.

این نماینده تهران در خصوص برکناری قالیباف از شهرداری تهران نیز اظهار داشت: پیش از ارزیابی دقیق نمی توان از برکناری صحبت کرد، زیرا هنوز مشخص نیست که کوتاهی از کدام سمت بوده، علاوه بر این در شرایطی که در آن قرار داریم به نظر می‎رسد که بهتر است پیش از ریشه‎یایی مسئله از برکناری صحبت به میان نیاید.  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۳
1
0
ایشان ده سال شهردار تهران بودند چرا دو هیلی کوپتر اب پاش برای اتش نشانی نخرید اگر یک هیلی کوپتر اتش نشان در لحظات اولیه به محل می رسید این فاجعه به بار نمی امد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
تو کارشناسی؟!
آهان یادم رفت ایرانی ها همه کارشناسن....
دولتی های مرده خورسیاسی به جای فرافکنی به اوضاع اسف بار شهرستانها رسیدگی کنه سیل هشتصد خونه رو خراب کرد گرد و غبار نفس مردم رو بند اورد از حقوق شهروندی تا حقوق نجومی چقدر راه است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان