تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره سکوت مالک اصلی ساختمان آسیب‎دیده

غیبت عجیب «بنیاد مستضعفان» در حادثه پلاسکو

یکی از موضوعات مهم در رابطه با حادثه ساختمان پلاسکو این است که با وجود هشدارهای سازمان آتش‎نشانی مبنی بر فرسوده بودن بافت این ساختمان چه کسانی باید پاسخگوی عدم بازسازی این ساختمان باشند، هیات مدیره ساختمان یا مالک اصلی یعنی بنیاد مستضعفان.
رویداد۲۴-یکی از موضوعات مهم در رابطه با حادثه ساختمان پلاسکو  این است که با وجود هشدارهای سازمان آتش‎نشانی مبنی بر فرسوده بودن بافت این ساختمان چه کسانی باید پاسخگوی عدم بازسازی این ساختمان باشند، هیات مدیره ساختمان یا مالک اصلی یعنی بنیاد مستضعفان.  

جدا از آنکه عدم پیگیری ایمن سازی ساختمان پلاسکو نافی مسوولیت شهرداری تهران نیست و باید در این زمینه پاسخگو باشد، در مجموعه ساختمان پلاسکو باید قبول مسوولیت کنند؛ یا هیات مدیره ساختمان و یابنیاد مستضعفان به عنوان مالک اصلی. بنا به گفته سخنگوی سازمان آتش‎نشانی بارها در مورد بافت فرسوده ساختمان پلاسکو به شورای مدیریت این ساختمان اخطار داده شده است و حتی به گفته یکی از کسبه این ساختمان، از طرف سازمان آتش نشانی مانور زلزله هم برای کسبه برگزار شده است.

 تیر خشم مردم از این حادثه در ابتدا شورای مدیریت ساختمان پلاسکو را نشانه گرفته بود که با مطرح شدن بنیاد مستضعفان بعنوان مالک اصلی صورت مسئله تغییر کرد. 

بنیاد مستضعفان در این چند روز در این باره سکوت کرده است و نماینده بنیاد در پلاسکو هم د محل حادثه اصلا حاضر نشده است تا نه به شورای مدیریت این ساختمان و نه به هیچ مقام دیگری پاسخگو باشد. 

یکی از اعضای شورای مدیریت پلاسکو در توضیح این ماجرا به رویداد۲۴ گفت: همه مغازه‎های پلاسكو فقط سرقفلي بوده است و سند سرقفلی به معنی حق کسب و کار است که کسبه سالانه باید اجاره بهای خود را به بنیاد مستضعفان که مالک اصلی است پرداخت کنند.

او که نخواست نامی از وی ذکر شود افزود: از طرف آتش‎نشانی بارها در مورد بافت فرسوده این ساختمان به ما تذکر داده بود که ما هم بارها و بارها این تذکرات را به نماینده بنیاد مستضعفان در پلاسکو منتقل کردیم  ولی خود کسبه اجازه نداشتند تغییراتی در ساختمان ایجاد کنند. شوراي مديريت هم صرفا براي كارهاي روزمره توسط خود كسبه انتخاب می‎شود و از طرف مالک اصلی هیچ قانونی به شورای مدیریت پلاسکو تنفیذ نشده است. 

این عضو هیئت مدیره افزود: شورای مدیریت پلاسکو در مرحله اول تصمیم دارد در این رابطه اطلاع‎رسانی کند.  خیلی از مردم هنوز نمی‎دانند مالک اصلی پلاسکو بنیاد مستضعفان است و به همین علت است که نسبت به ما خشمگین هستند. در ادامه شورای مدیریت پیگیری قانونی در این خصوص را شروع می کند. 

بهمن کشاوز، حقوقدان، در خصوص  مسئولیت های مالک ساختمان بعنوان موجر می گوید:  مستأجر می‎تواند  تقاضای تعمیرات ملک را از صاحب  ملک داشته باشد. در صورت عدم تمکین می‌تواند با مراجعه به دادگاه تقاضای انجام تعمیرات اساسی کند و در‌صورتی‌که مالک پس از صدور حکم، حکم را اجرا نکند، مستأجر می‌تواند معادل شش ماه اجاره‌بها را صرف تعمیر مغازه خود کند.  قانون‎گذار اجازه ندارد بیشتر از این مبلغ هزینه کند و در صورت هزینه کردن خودش باید پاسخگو باشد. 

عضو هئیت مدیره پلاسکو در پاسخ به این سوال که آیا کسبه این حق قانونی خود را برای ایمن سازی ساختمان دنبال کرده‎اند یا نه می‎گوید: به علت وجود نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان پلاسکو، شورای قبلی زیاد این مساله را پیگیری نکردند و پیگیری‎های اندک هم بعلت دولتی بودن مالک اصلی به نتیجه نرسیده است.

او ادامه داد: تنها یک سال از انتخاب شورای جدید می‎گذرد و ما هنوز فرصت پیگری‎های گسترده در این زمینه را پیدا نکرده‎ایم.  

این مساله که چرا بنیاد مستضعفان بعد از گذشت سه روز از این حادثه هنوز سکوت خود را نشکسته و هیچ توضیحی درباره  عدم نوسازی ساختمان پلاسکو نمی‎دهد قابل توجه است.  این حادثه ساختمانی را فرو ریخته است که اکثر واحدهای آن بیمه نبوده‎اند و علاوه بر به خطر افتادن جان مردم، تاثیر اقتصادی بزرگی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت. بنابراین روشنگری بنیاد مستضعفان در این زمینه بسیار ضروری به نظر می‎رسد. 
برچسب ها: رویداد24 ، پلاسکو ، بیمه ، اقتصاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
بی نام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
متاسفم.خداوند حق خود را میبخشد ولی حق الناس را نمیبخشد.سکوت مسئولیت را از بین نمیبرد.آتش آخرت را به خاطر آورید.
بابک
|
Australia
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
0
0
عجب مستضعفان ما ثروتی مانند پلاسکو دارند انوقت گرسنه میخوابند لطفا یک نفر امار بگیره بنیاد مستضعفان با این همه ثروت چند نفر مستضعف تحت پوشش دارد .
اهالی روستا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
0
0
با سلام . خواهشمند است بنیاد مستضعفان فقط به پلاسکو فکر نکند و بوضع ما روستاییان کلاونگاه نور هم رسیدگی کند . بی کفایتی و سهل انگاری باعث تخریب سد باطله سرب در شرکت معدنی دماوند وابسته به بنیاد مستضعفان شده و سرب کل مزارع و باغ مارا پوشانده . حالا محصول امسال هیچ خطر سرب را چه کنیم . لطفا مسئولین بنیاد مستضعفان رسیدگی کنند به وضع و حال ما
نادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
0
0
یکماه از تخریب سد حاوی سرب گذشت و بنیاد مستضعفین بجای حل اصولی موضوع در حال پوشاندن سربها با خاک است . درواقع این پنهان کردن مشکل است وگرنه نشت سرب به ذخایر زیرزمینی آب را با اینکار نمی شود جبران کرد . خسارت به محیط زیست . اهالی . اموال مستضعین و سهامداران شرکت بخاطر عدم تخصص مدیران انتصابی!
شک نفرمایید . تحقیق کرده ام . تحقیق بفرمایید لطفا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان