تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

خودداری کسبه پاساژ کویتی‌ها از تخلیه

با وجود ابلاغ رسمی مبنی بر تخلیه پاساژ کویتی‌ها، کسبه این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌کنند.
رویداد۲۴-صبح روز پنج‌شنبه 30 دی امسال، ساختمان تجاری پلاسکو دچار حریق شد و حدود ساعت 11 همان روز بر اثر شدت آتش‌سوزی و انفجارهای صورت گرفته، فروریخت که بر اثر این حادثه، تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار گرفتار شدند.

عملیات امدادرسانی و آواربرداری این حادثه در حالی به روز سوم رسیده که اقدامات انجام شده در روز دوم بهمن ماه جاری به شرح ذیل است؛

1:05؛ نائب ریس کمیسون معماری وشهرسازی شواری اسلامی شهر تهران از اختصاص مبلغ 100 میلیارد تومان برای تجهزیات آسیب‌دیده آتش‌نشانی خبر داد.

«محمد مهدی تندگویان» در تشریح جزئیات این خبر گفت: با توجه به گزارش مسئولان آتش‌نشانی در خصوص آسیب‌دیدن  و از بین رفتن تعدادی از تجهزیات آتش‌نشانی در جریان حادثه ساختمان پلاسکو، شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد مبلغ 100 میلیارد تومان به عنوان تنخواه  در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت تا تجهیزات مورد نیاز خریداری و جایگزین تجهیزات آسیب‌دیده شود.

وی خاطرنشان کرد متاسفانه تجهیزات برای اطفاء حریق ساختمان‌های بالای 15 طبقه به اندازه انگشتان دست است.هرچند شهرداری عنوان کرده است در اطفاء حریق حادثه پلاسکو مشکلی نداشته ولی بالگردی برای اطفاء حریق در اختیار سازمان آتش‌نشانی نبود.

12:55؛ با وجود ابلاغ دستور کتبی نیروی انتظامی مبنی بر تخلیه اجناس داخل پاساژ کویتی ها و احتمال تخریب این مجتمع، اما کسبه و مدیران این مجتمع از تخلیه اجناس و کالاها خودداری می‌‌کنند.

12:43 ؛ سخنگوی آتش‌نشانی: جسد دوم از جبهه شمالی خارج شد/هویت شهید مشخص نیست

 جلال ملکی در جمع خبرنگاران با تأیید خبر خارج کردن دومین جسد از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: این جسد از جبهه شمالی آوارهای ساختمان پلاسکو خارج شده است.

وی ادامه داد: هویت این شهید قابل شناسایی نبود.


12:38 ؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش برای بررسی روند آواربرداری و امدادرسانی در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

12:14  ؛ چمران: تعداد رسمی آتش‌نشان‌های محبوس، 15 نفر است

مهدی چمران بعد از جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران که در محل حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: تا این لحظه اجساد دو نفر از زیر آوار بیرون آورده شده است.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی آتش‌نشانی، تعداد آتش‌نشان‌هایی که زیر آوار گرفتار شده‌اند، 15 نفر است.

ساعت 11:55 ؛ اخذ نمونه DNA از خانواده آتش‌نشانان مفقود/فقط یک جسد از زیر آوار تحویل پزشکی قانونی شده

مسعود قادی پاشا نیزدرباره آخرین وضعیت تشخیص هویت اجساد آتش‌نشانان تحویل شده به پزشکی قانونی اظهار کرد: تا این لحظه پیکر دو نفر به پزشکی قانونی تحویل شده که پیکر یک نفر مربوط به آتش‌نشان فوت شده در بیمارستان شهید مطهری است و کار خاصی برای تشخیص هویت ندارد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از زیر آوار ساختمان پلاسکو تا کنون فقط یک جسد به پزشکی قانونی تحویل شده و چهره این جسد نیز تقریباً قابل شناسایی است و معاینه ظاهری و کارهای تخصصی نیز انجام شده است.

قادی پاشا افزود: طبق هماهنگی انجام شده با معاون دادستان و شهرداری تهران، قرار شده محلی را در نظر بگیرند تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A گرفته شود.

ساعت 11:10 ؛ محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت:  اعضای شورای شهر تهران آمادگی دارد خارج از اعتبار مصوب آتش نشانی اعتبار مورد نیاز و مجوز خرید تجهیزات جدید و بروزرسانی را به شهرداری بدهد.

ساعت 10:44 ؛ سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا با حضور در محل حادثه گفت: از ساعات اولیه پس از ریزش ساختمان پلاسکو، سه تیم از سگ‌های زنده‌یاب پلیس آگاهی در محل حاضر شدند تا در صورت لزوم نسبت به کشف افراد زنده محبوس در زیر آوار اقدام کنند. همچنین تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی با حضور در محل در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا در صورت کشف اجسادی که تشخیص هویتشان امکان‌پذیر نیست نسبت به تشخیص هویت آنها اقدام کنند. پلیس آگاهی نسبت به حراست از اموال مکشوفه سالم که از محل حادثه به دست آمده است، توجه کامل دارد.

ساعت 10:32 ؛ نیروهای انتظامی مستقر در محل ساختمان پلاسکوی تهران عملیات تخلیه پاساژ کویتیها را آغاز کردند.
 
ساعت 10:17 ؛ رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت:دادستانی حکم تخلیه پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو را صادر کرده است.

ساعت 10:14 ؛ با کشف دو کپسول مربوط به آتش‌نشان‌های مفقودی، عملیات آواربرداری مکانیزه در جبهه جنوبی برای دقایقی متوقف شده و مأموران امدادی به صورت دستی در حال کندوکاو هستند. البته این طور که به نظر می‌رسد چندین تن آوار در قسمت اصلی وجود دارد اما آتش‌نشان‌ها موفق به کشف کپسول شده‌اند.

ساعت 10:00 ؛ حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در محل ریزش ساختمان پلاسکو حضور یافت تا از نزدیک در جریان اقدامات انجام‌شده و در حال انجام برای آواربرداری و امدادرسانی قرار گیرد. چیت‌چیان در این بازدید گفت: آب و برق لازم برای انجام عملیات امدادرسانی و آواربرداری حادثه ساختمان پلاسکو تأمین شده و آب و برق ساختمان‌های اطراف نیز قطع نخواهد شد.

ساعت 9:28 ؛ کیانی فرمانده عملیات آواربرداری گفت: تا این لحظه فقط یک جسد از زیر آوار خارج شده است و سایر اخبار منتشرشده مبنی بر خروج دو جسد صحت ندارد. بر اساس آمار تکمیلی، تعداد آتش‌نشان‌های مفقودی از 19 نفر به 15 نفر کاهش پیدا کرده است.

ساعت 9:24؛ کیانی فرمانده عملیات آواربرداری گفت: تا این لحظه هیچ مستنداتی مبنی بر زنده بودن فرد یا افرادی از زیر آوار به دست ما نرسیده و هیچ تماس پیامکی، تلافی یا غیره از زیر آوار برقرار نشده است اما با توجه به اینکه بخشی از زیرزمین پلاسکو تخریب نشده امیدهایی برای پیدا کردن فرد یا افراد زنده‌ای که شاید در این نقطه پناه گرفته باشند وجود دارد اما گزارش مستندی نیست. تا این لحظه 50 درصد آواربرداری این سانحه انجام شده است و وامیدواریم تا آخر هفته عملیات آواربرادری خاتمه یابد.

ساعت 9:18؛ یک مسئول هلال احمر از قطع علائم دستگاه‌های زنده یاب به دلیل شروع فعالیت‌ها در اطراف ساختمان پلاسکو خبر داد.

ساعت 9:05؛ علی ربیعی، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آسیب دیده ساختمان پلاسکو گفت: بانک رفاه در چند روز آینده به کسانی که کارگران بیکار شده در حادثه پلاسکو را بکار بگیرند وام با سود فوق العاده کم می‌دهد.صندوق کارآفرینی امید به واحدهای آسیب دیده وام خواهد داد، همه هزینه های درمان آتش نشانان آسیب دیده را بر عهده می گیریم.

ساعت 8:56؛ اعضای شورای شهر تهران از ساعتی پیش با حضور در محل ریزش ساختمان پلاسکو در جلسه فوق‌العاده شرکت کردند.

ساعت 7:56 ؛ حسن روحانی رئیس جمهور به همراهی جمعی از اعضای هیئت دولت، از عملیات امداد و نجات و آواربرداری از ساختمان پلاسکو، بازدید کردند. روحانی در این بازدید گفت: این یک درس و هشداری برای همه مسئولان بود که در زمینه امن‌سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی همه است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام گیرد و این حادثه تلخ، درسی برای آینده بشود.

ساعت 3:50 بامداد؛ تلاش برای خارج کردن پیکر شهدای آتش نشان از زیر آوار بعد از تست دستگاه زنده یاب ادامه دارد و گفته می شود که احتمالا 4 نفر زنده هستند.

ساعت 3:31 بامداد؛ تمام عملیات آوار برداری برای تست دستگاه های زنده یاب متوقف و همه دستگاه های مستقر در محل حادثه خاموش شدند.

ساعت 1:07 بامداد؛ پیکر دومین آتش‌نشان از زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا شد.

ساعت 00:19 بامداد؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پیدا شدن 4 جسد آتش‌نشان را تکذیب و تنها کشف محل قرار گرفتن یکی از اجساد را تایید کرد.
منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان