تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

توضیحات معاون بنیاد شهید درباره شهید دانستن آتش‌نشانان جان‌باخته در حادثه پلاسکو

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند به عنوان شهید خدمت محسوب می شوند
رویداد۲۴-معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند به عنوان شهید خدمت محسوب می شوند

مهدی ایزدی با بيان اين كه بنیادشهید برای ارائه خدمت و شهید نامیدن آنها هیچ تعهدی ندارد بلکه خود شهرداری موظف به ارائه خدمات به خانواده های این افراد است، اظهار کرد: شورای شهر تهران مصوبه ای دارد که آتش نشانان را به عنوان شهید خدمت می دانند و براساس آن به خانواده هایشان خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه بنیاد شهید فقط افرادی را که در مواجهه با دشمن جان خود را از دست می دهند شهید می داند، اظهار کرد: شورای شهر تهران همچنین قطعه خاص از بهشت زهرا را برای آتش نشانی دارد.

ایزدی تاكيد کرد: بنیاد شهید هیچ خدمتی به این جان باختگان ارائه نمی دهد و چون این افراد فوت حین خدمت دارند، شهرداری تهران خدمات معادل شهید به خانواده های آنها ارائه می دهد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیادشهید تاکنون هیچ مورد آتش نشانی را تحت پوشش نداشته است.

براساس آمار موجود، از ابتدای تاریخ بلدیه تهران تاکنون 42 آتش نشان نامشان به عنوان «آتش نشان» در لیست شهدای این سازمان ثبت شده که از این تعداد 17 نفر در جبهه های حق علیه باطل و 25 نفر در جریان عملیات محوله به آتش نشان ها کشته شده و از سوی شهرداری لقب «شهید» گرفته اند.

نخستین شهدای ثبت شده در این حوزه، به سال 1355 باز می گردد یعنی زمانی که در جریان یک آتش سوزی مهیب در یکی از خیابان های تهران، هفت آتش نشان به دلیل فروریختن ساختمان جان باختند.

مطابق قانون بنیاد شهید در ایران تمام افرادی که در جنگ به دست دشمنان جمهوری اسلامی، چه مستقیم چه غیر مستقیم (مثل مین) حتی اگر قصد درگیری نداشته باشند، کشته می شوند یا فوت می کنند شهید هستند.

در دویست و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران طرح «اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان آتش‌نشانی و کادر امداد و نجات در حین عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران» به تصویب رسید.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان