تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره آینده سنای تشخیص مصلحت نظام

ریاست مجمع تشخیص و پنج شاخصه «آیت الله»

شخصیتی که ریاست مجمعی را برعهده دارد که از وظایف آن، تشخیص مصلحت نظام است باید دارای مقبولیت در جامعه و در بین نخبگان آن باشد یعنی بپذیرند که او بزرگمنش است و می تواند «بزرگی» کند.لازمه بزرگمنشی، صبر و بردباری و متانت است که موجب تحمل نظرات و عقاید گوناگون می شود.
رویداد۲۴- پس از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه ریاست آن، بالا گرفته است. گزینه های مختلفی توسط رسانه‌ها و اشخاص، مطرح می‌شود که هر یک، دارای ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی خاصی هستند.

اما آنچه از لحاظ اهمیت، در رتبه بالاتری قرار می گیرد بررسی ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است که گزینه های مطرح، باید نزدیکترین قرابت را به آن ویژگیها داشته باشند چراکه در طول سالیان طولانی ریاست ایشان بر مجمع، بهترین عملکردها و رویه ها؛ بدون دخالت رفتارهای حزبی و جناحی به منصه ظهور رسید و یکی از کم حاشیه ترین و در عین حال؛ پر کار ترین مجامع در کشورمان، نام گرفت.

از شاخصه های مهمی که لازمه برعهده گرفتن ردای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است و در شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود داشت عبارتند از: 1- تسلط بر اهداف اصلی و بنیادی انقلاب، 2- شخصیت فراجناحی-3- مقبولیت، بزرگ منشی و بردباری، 4- سوابق اجرایی و تقنینی، 5- اعتقاد به جایگاه مهم مجمع در تدوین سیاست های کلی نظام و تشخیص مصالح آن.

شخصیتی باید بر کرسی ریاست مجمع تشخیص تکیه زند که آگاه به اهداف اصلی و اساسی انقلاب باشد و به آن معتقد باشد. یعنی تشخیص بدهد مسیر اصلی و آرمانی انقلاب چه بوده است و مصالح حال حاضر کشور بر اساس اهداف بنیادی، چگونه باید تبیین شود تا قطار انقلاب بر روی ریل اصلی خود به پیش رود.

باید شخصیتی فراجناحی و معتدل باشد تا در تدوین سیاست‎های کلی نظام و تشخیص مصالح آن، از تمام اندیشه‎ها و آراء در پیشبرد امور بهره گیرد و با نگاه حذفی به اشخاص و جناح ها نگاه نکند؛ بدین معنی که تمام سلایق سیاسی را پشتیبان و دلسوز نظام اسلامی در نظر بگیرد و از نظرات آنان استفاده نماید.

شخصیتی که ریاست مجمعی را برعهده دارد که از وظایف آن، تشخیص مصلحت نظام است باید دارای مقبولیت در جامعه و در بین نخبگان آن باشد یعنی بپذیرند که او بزرگمنش است و می تواند «بزرگی» کند.لازمه بزرگمنشی، صبر و بردباری و متانت است که موجب تحمل نظرات و عقاید گوناگون می شود و فرصت را به همگان می دهد تا اعلام نظر کنند و نظر خود را به عنوان یک نظر در کنار نظرات مختلف مطرح می کند و به کار جمعی و نظر جمعی معتقد است.

رئیس مجمع باید تجربه حضور در مجامع اجرایی و تقنینی را داشته باشد تا با چنین اموری بیگانه نباشد و توانایی تشخیص مصالح و تدوین سیاست های کلی را داشته باشد. شخصیتی که در امور اجرایی کلان، دارای مسوولیت بوده باشد و از عهده اجرای وظایف نیز به خوبی برآمده باشد و همچنین در امور تقنینی همچون نمایندگی مجلس، دارای سوابق ارزشمند باشد، آنگاه می تواند از تجارب خود در مسیر هدایت امور مجمع، به نحو احسن استفاده نماید.

یکی از شاخصه های مهم برای بر عهده گرفتن ریاست مجمع تشخیص، اعتقاد به جایگاه مهم و رفیع مجمع در تبیین سیاست های کلی نظام و تشخیص مصالح آن می باشد و اینکه مجمع تشخیص را «اتاق فکر» نظام برای رسیدن به   اهدافش بداند. شخصی که اعتقادی به جایگاه مجمع نداشته باشد و آن را مجمعی بی ارزش بداند؛ در صورت ریاست بر آن، جایگاه مجمع را تنزل داده و از تاثیرگذاری آن خواهد کاست.

موارد بیان شده در فوق، شاخصه های لازم برای پذیرش ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام می باشد که همگی در شخصیت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی جمع بود و جایگزین وی نیز؛ هرچند در مراتبی بسیار پایین تر، باید دارای این ویژگیها باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان