تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
بلومبرگ مطرح کرد

فاز جدید مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» بدون حضور آمریکا

تلاش مشترک برای پایان دادن به جنگ در سوریه توسط روسیه، ایران و ترکیه روز دوشنبه با آغاز مذاکرات صلح در قزاقستان با به حاشیه راندن آمریکا وارد فاز جدید شد.
رویداد۲۴- تلاش مشترک برای پایان دادن به جنگ در سوریه توسط روسیه، ایران و ترکیه روز دوشنبه با آغاز مذاکرات صلح در قزاقستان با به حاشیه راندن آمریکا وارد فاز جدید شد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از بلومبرگ، مقامات سوریه و نمایندگان گروه‌های مسلح مخالف در آستانه، پایتخت قزاقستان گردهم آمده‌اند و میزبانی سه قدرت بزرگ دیگر نیز بر عهده این کشور است. این مذاکرات در پی آتش‌بسی که اواخر ماه گذشته میلادی از سوی روسیه و ترکیه اعلام شد و همچنان در اکثر مناطق برقرار است برگزار می‌شود و این در حالی است که تلاش قبلی روسیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس در این کشور جنگ‌زده بی‌نتیجه مانده بود. هنوز مشخص نیست که این مذاکرات رودررو خواهد بود اما اگر چنین باشد، نخستین بار است که دو طرف به‌صورت مستقیم دیدار می‌کنند.

فیصل ایتانی، تحلیلگر شورای آتلانتیک در واشنگتن معتقد است که آمریکا حال در جنگ سوریه در حاشیه است و همان‌طور که ناظران ابتکار آستانه می‌گویند، این مسئله مانع از آن نمی‌شود که ترک‌ها و روس‌ها دیدار کرده و توافقی را به اجرا بگذارند.

روسیه علیرغم روابط وخیم با دولت اوباما به دلیل تلاش ناکام برای دستیابی به صلح در ماه سپتامبر، پس از کمک نیروهایش به نیروهای بشار اسد برای بیرون راندن تروریست ه از حلب طی ماه گذشته، ابتکار دیپلماتیک در سوریه را به دست گرفت. پس گرفتن حلب از تروریست‌ها نقطه عطف در شش سال جنگ داخلی سوریه بود که بیش از 300 هزار نفر کشته داده است.

رویکرد مشترک
مذاکرات آستانه بخشی از رویکرد مشترکی است که ماه پیش از سوی روسیه، ایران و ترکیه به‌عنوان سه کشوری که دارای نیروی زمینی در سوریه هستند، اعلام شد. درحالی‌که ایران و روسیه از رژیم اسد، رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کنند، ترکیه –یک حامی کلیدی برای نیروهای مسلح مخالف با رهبری سوریه- به مذاکره برای توافق آتش‌بس توسط هفت گروهی که نماینده 62 هزار نیرو بودند و دولت دمشق کمک کرد.

این توافق گروه‌های تروریستی چون داعش و وابستگان القاعده را شامل نمی‌شد چراکه شورای امنیت سازمان ملل آن‌ها را سازمان‌های تروریستی اعلام کرده است.

از شرایطی که آمریکا از این مذاکرات کنار گذاشته شده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد معاونان رئیس‌جمهور جدید این کشور، دونالد ترامپ به آستانه دعوت شده اند. سفیر آمریکا در قزاقستان به‌عنوان یک ناظر در مذاکرات حضور خواهد داشت.

آندری کورتونوف، دبیر شورای امور بین‌الملل روسیه گفت: «مرکزیت درگیری‌ها در سوریه در حال حرکت از قدرت‌های بزرگ به سمت بازیگران منطقه‌ای ازجمله ترکیه و ایران و حامیان تروریست ازجمله عربستان و قطر است. بخش عمده موفقیت این مذاکرات به این نکته بستگی دارد که تمام این بازیگران گردهم آیند و آیا کشوری مانند روسیه می‌تواند نقشی سازنده در این میان ایفا کند یا خیر.»

به گفته یکی از مقامات روسیه، این مذاکرات که انتظار می‌رود چندین روز به طول انجامد و منجر به یک بیانیه مشترک با امضای دولت سوریه و مخالفان شود، قصد دارد آتش‌بس فعلی را تحکیم بخشد و مسیر گفت‌وگوی سیاسی را هموار کند. 

نظرات شما
پیشخوان