تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

واکنش وزارت خارجه به اظهارات اخیر نتانیاهو

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات و پیام نتانیاهو نیز عنوان کرد: علاقه‌ای ندارم به اظهارات یک مقام رژیم صیهونیستی که دستش به خون کودکان و زنان بی‌گناه آلوده است و در جهان به زیاده‌گویی مشهور است، پاسخ دهم. اگر او به فکر مردم جهان باشد لازم است کمی از شدت آدم‌کشی فلسطینیان جلوگیری کند و از جنایات خود بکاهد. بهتر است او درباره مردم ایران و قربانیان پلاسکو سخنی مطرح نکند.
رویداد۲۴-سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات و پیام نتانیاهو نیز عنوان کرد: علاقه‌ای ندارم به اظهارات یک مقام رژیم صیهونیستی که دستش به خون کودکان و زنان بی‌گناه آلوده است و در جهان به زیاده‌گویی مشهور است، پاسخ دهم. اگر او به فکر مردم جهان باشد لازم است کمی از شدت آدم‌کشی فلسطینیان جلوگیری کند و از جنایات خود بکاهد. بهتر است او درباره مردم ایران و قربانیان پلاسکو سخنی مطرح نکند.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرد:  در ابتدا یاد و خاطره قربانیان ساختمان پلاسکو و آتش‌نشانان عزیزی که دریادلانه برای نجات مردم خود را قربانی کردند گرامی بداریم. همچنین از کشورهایی که همدلانه با مردم و دولت ایران و آتش‌نشانان ابراز همدردی کردند، تشکر می‌کنم.

او درباره دستورکار نشست آستانه اظهار داشت: اجلاس آستانه نتیجه‌های ایران روسیه و ترکیه است که در پس از اجلاس مسکو چنین نشستی طراحی شد که هدف گفت‌وگوهای معارضان و دولت سوریه بود. هر سه کشور به عنوان ناظر تلاش‌هایی را انجام دادند و در نشست آستانه شرکت کردند. نماینده دبیرکل هم به عنوان مسئول نظارت در این اجلاس حضور دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران و روسیه و ترکیه به عنوان ناظر در این اجلاس هستند اولویت این نشست هم تثبیت آتش‌بس است که مهمترین موضوع است. بعید می‌دانم در خصوص موضوعات دیگر در این زمان کوتاه ورود کند. اگر اجلاس برای آتش‌بس گام‌هایی بردارد، گامی برای ارسال کمک‌های انسانی و صلح است. باید دید این پروسه را چگونه می‌توان ادامه داد.

او خاطرنشان کرد: ویژگی این نشست آن است که کشورهای محدودی در آن ورود کردند و حسن آن است که سه بازیگر عمده، مبتکر آن هستند که می توانند با واقع بینی مسیر صلح را پیگیری کنند.

بهرام قاسمی در مورد ادعای وزیر خارجه بحرین گفت: موضع ما در برابر این ادعاهای نابجا روشن است. بحرین دچار مشکلات داخلی است و برای پوشش مشکلات خود به دنبال مشکلات فرضی است تا افکار عمومی و مشکلات را به سمت دیگری سوق دهد. این اظهارات جدید نیست و تکراری است و آنها نیز اگر در محیط واقع‌بینانه قرار بگیرند، می‌دانند ادعاهایشان بی‌اساس است. باید توصیه کرد تا مقامات بحرینی به خود بیایند و به فکر حل مشکلات و دادن حقوق ثانونی مردم‌شان باشند.

او درباره موضع ایران در برابر رویکرد اسلام‌هراسانه ترامپ گفت: در مورد ترامپ به هر حال برخلاف روسا و نامزدهای ریاست‌جمهوری هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت. این مسائل فقط در مورد بحث اسلام نیست و در برابر شرق آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و... هم رویکرد روشنی ندارد و باید صبر کرد تا چارچوب‌های فکری دولت امریکا شکل بگیرد و در این مورد هنوز قضاوت زود است.

قاسمی در مورد انتخاب سفیر جدید ایران در عراق که با واکنش اعراب روبرو شده است، یادآور شد: نفرت‌افکنی و اتهام‌زنی در خصوص مسائل مختلف جدید نیست. با این وجود، هنوز نمی‌توان فرد جدیدی را برای سفارت ایران در بغداد تایید کنم هر چه در این مورد مطرح می‌شود گمانه‌زنی رسانه‌ای است. در زمان لازم و طی کردن پروسه‌های لازم موضع و نام سفیرمان را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات و پیام نتانیاهو نیز عنوان کرد:  علاقه‌ای ندارم به اظهارات یک مقام رژیم صیهونیستی که دستش به خون کودکان و زنان  بی‌گناه آلوده است و در جهان به زیاده‌گویی مشهور است، پاسخ دهم. اگر او به فکر مردم جهان باشد لازم است کمی از شدت آدم‌کشی فلسطینیان جلوگیری کند و از جنایات خود بکاهد. بهتر است او درباره مردم ایران و قربانیان پلاسکو سخنی مطرح نکند.

بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه مقامات کویتی اعلام کردند برای ابلاغ پیام شورای همکاری خلیج فارس به ایران برای انجام گفت‌وگو منتظر تعیین وقت هستند. آیا زمان این سفر مشخص شده است، گفت: مدتهاست این بحث وجود دارد که هیاتی از کویت به تهران بیاید.

او با بیان اینکه یک یا دو مرتبه تاریخی تعیین شد ولی به دلایل فنی طرف مقابل برنامه و تاریخ سفر تغییر داد، اظهار داشت: تفاهم لازم برای انجام این سفر صورت گرفته تا طی دو یا سه روز آینده سفر وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت را در تهران داشته باشیم و مذاکرات خودمان را با آنها خواهیم داشت.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان