تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

فیلتر SkyLight چیست و چه فرقی با UV دارد؟

فیلترهای اسکای لایت (SkyLight) را به‌نوعی می‌توان همان فیلتر‌های UV در نظر گرفت. در واقع این فیلتر‌ها برای تصحیح رنگ بسیار جزئی روی بازتاب رنگ آسمان در عکس‌ها به کار می‌روند که امروزه اغلب با روش‌های پردازش کامپیوتری انجام می‌گیرد. به همین دلیل در گذشته که امکان تصحیح رنگ عکس‌ها تا به این اندازه پیشرفته نبود، فیلتر‌های Skylight یکی از مهم‌ترین فیلتر‌ها برای عکاسی از مناظر به شمار می‌رفتند.
رویداد۲۴- فیلترهای اسکای لایت (SkyLight) را به‌نوعی می‌توان همان فیلتر‌های UV در نظر گرفت. در واقع این فیلتر‌ها برای تصحیح رنگ بسیار جزئی روی بازتاب رنگ آسمان در عکس‌ها به کار می‌روند که امروزه اغلب با روش‌های پردازش کامپیوتری انجام می‌گیرد. به همین دلیل در گذشته که امکان تصحیح رنگ عکس‌ها تا به این اندازه پیشرفته نبود، فیلتر‌های Skylight یکی از مهم‌ترین فیلتر‌ها برای عکاسی از مناظر به شمار می‌رفتند.

فیلتر SkyLight چیست و چه فرقی با UV دارد؟

به گزارش رویداد24 به نقل از نورنگار، این فیلتر‌ها که گاهی اوقات از روی ته‌مایه Magenta شیشه‌‌شان شناخته می‌شوند، معمولا در دنیای دیجیتال تاثیر چندانی ندارند و عملکرد آنها به سرعت توسط White Balance خودکار دوربین حذف می‌شود. اما هنوز بسیاری از عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند به جای اطمینان به تراز سفیدی خودکار دوربین، از این فیلتر برای حذف ته‌مایه آبی آسمان استفاده کنند. در واقع وقتی از این فیلتر‌ها استفاده می‌کنید کمی رنگ‌های آبی موجود در سایه‌ها گرم‌تر می‌شود و بیشترین تأثیر آن هنگامی است که سوژه‌ها در سایه حاصل از یک آسمان آبی شفاف قرار دارند. عکس‌برداری از مناظر برفی و کوهستانی، همچنین عکاسی از دریا در زیر نور شدید آفتاب و همچنین عکس‌برداری هوایی، از جمله مناطقی است که بیشترین استفاده را از فیلترهای SkyLight می‌کنند.

همچنین برخی از فلاش‌ها هستند که ارزش حرارت نوری آن‌ها بالاتر از 5800 کلوین است. وقتی با این فلاش‌ها عکس می‌گیرید، اغلب اوقات رنگ‌ها تمایل به سردی (ته مایه رنگ آبی) دارند. به همین دلیل عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند که در عکاسی آتلیه با این فلاش‌ها هم به جای فیلتر UV از فیلترهای SkyLight استفاده کنند.

فیلتر SkyLight چیست و چه فرقی با UV دارد؟

فیلترهای SkyLight اغلب در دو نوع 1A و 1B ارائه می‌شوند.  فیلتر‌های اسکای لایت 1A بیشتر روی محور وایت‌بالانس تأثیر می‌گذارند و روی ته‌مایه آبی عکس‌ها تأثیر می‌گذارد، در حالی که فیلتر‌های اسکای لایت 1B علاوه بر محور بایت بالانس روی محور Tint یا سبز و سرخابی هم تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با اضافه کردن مقدار بسیار کمی رنگ صورتی  (Pink Tint)، دمای رنگ‌ها را کمی گرم‌تر کنند.

توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران، فارغ از تاثیر ناچیز فیلترهای SkyLight و UV بر تصاویر دیجیتال، عموما از این فیلتر‌ها به عنوان یک نوع محافظ لنز استفاده می‌کنند تا از ضربه، خراشیدگی یا آسیب‌های اتفاقی بر روی سطح لنز جلوگیری کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان