تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم XT-2

همین چند روز پیش شرکت فوجی دو دوربین بدون آیینه یا سری X خود را معرفی کرد. دوربین‌های XT-20 و X100F هر دو با امکانات فوق‌العاده‌ای معرفی شده‌اند که می‌توانند سطح دوربین‌های بدون آیینه کلاسیک را ارتقا دهند. اما هم اکنون یکی از بهترین دوربین‌های بدون آیینه فوجی در راه است و به زودی می‌توانید آن را در ایران خریداری کنید.
رویداد۲۴- همین چند روز پیش شرکت فوجی دو دوربین بدون آیینه یا سری X خود را معرفی کرد. دوربین‌های XT-20 و X100F هر دو با امکانات فوق‌العاده‌ای معرفی شده‌اند که می‌توانند سطح دوربین‌های بدون آیینه کلاسیک را ارتقا دهند. اما هم اکنون یکی از بهترین دوربین‌های بدون آیینه فوجی در راه است و به زودی می‌توانید آن را در ایران خریداری کنید. 

به گزارش رویداد24 به نقل از نورنگار، دوربین Fujifilm XT-2 دوربین پیشرفته بدون آینه شرکت فوجی است که دو سال و نیم پس از معرفی مدل محبوب X-T1 در جولای 2016 معرفی گردید. این دوربین و مدل X-Pro2 از پرچم‌داران شرکت فوجی البته با رویکردهای کاربردی متفاوت می‌باشند. دوربین فوجی X-Pro2 به لحاظ ابعاد کوچک‌تر بوده و مدنظر عکاسان خیابانی و مستند اجتماعی است که تمایل زیادی به استفاده از لنزهای پرایم واید دارند درحالی‌که دوربین X-T2 بسیار شبیه دوربین‌های DSLR بوده و با در نظر گرفتن امکان استفاده از لنزهای زوم بزرگ‌تر طراحی شده است.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

ویژگی‌های مهم دوربین Fujifilm XT-2 عبارتند از :

حسگرX-Trans CMOS III با رزولوشن 24 مگاپیکسل و اندازه APS-C
سیستم اتوفوکوس 325 نقطه‌ای ( 169 نقطه با ویژگی تشخیص فاز )
منظره‌یاب الکترونیک با رزولوشن 2.3 میلیون نقطه از نوع OLED
سرعت عکسبرداری پیاپی8 فریم در ثانیه با اتوفوکوس کامل و 14 فریم در ثانیه با شاتر الکترونیک
مانیتور 3 اینچی بازشو
دو محفظه کارت حافظه SD با پشتیبانی از کارت‌های UHS-II
رزولوشن فیلم‌برداری 4K / 30p
ورودی میکروفن اکسترنال

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

طراحی و کنترل‌ها

در نگاه اول دوربین Fujifilm XT-2 بسیار شبیه به مدل قبلی بوده و فلسفه طراحی قرار دادن منظره‌یاب در مرکز بدنه و تعداد زیاد دکمه‌های تنظیمات را دنبال می‌کند. از نظر فیزیکی دوربین X-T2 ابعاد کمی بزرگ‌تر و وزن کمی بیشتر ( 67 گرم) نسبت به مدل قبلی دارد اما این تفاوت به‌هیچ‌وجه تأثیری منفی در پرتابل بودن دوربین ندارد. تفاوت بارز طراحی در مدل X-T2 اضافه شدن جوی استیک انتخاب نقاط فوکوس در پشت دوربین و امکان استفاده از سیم دکلانشور بر روی دکمه شاتر است. دستگیره دوربین X-T2 به نسبت عمیق‌تر شده و روکش چرم مانند بدنه امکان لغزش هنگام در دست گرفتن را از بین برده است.

همچنین به کمک باتری گریپ اختصاصی که فوجی آن را بوستر عمودی می‌نامد می‌توانید عملکرد بهتری هنگام عکسبرداری در وضعیت عمودی داشته باشید. لازم به ذکر است این گریپ نه تنها می‌تواند دو عدد باتری اضافه را در خود جای دهد بلکه قابلیت‌هایی مثل خروجی اتصال هدفون، اتصال ورودی آداپتور و افزایش سرعت عکسبرداری و زمان فیلم‌برداری را نیز فراهم می‌کند.

بدنه دوربین از آلیاژ منیزیوم ریخته‌گری ساخته شده و با 80 محل درزبندی شده در مقابل نفوذ عوامل محیطی و دمای -10 درجه سانتیگراد مقاوم است.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

همانند سایر مدل‌های سری X فوجی، Fujifilm XT-2 نیز از فلسفه طراحی دوربین‌های قدیمی پیروی کرده و دارای تعداد زیادی دکمه چرخان است. در بالای دوربین تعداد پنج دکمه چرخان اختصاصی برای تنظیم سرعت شاتر، جبران نوردهی، حساسیت، نورسنجی و انتخاب نوع عکسبرداری قرار گرفته‌اند. دکمه‌های چرخان تنظیم حساسیت و سرعت شاتر دو طبقه بوده و دکمه‌های انتخاب نوع عکسبرداری( Drive ) و حالات نورسنجی به ترتیب در طبقه اول  قرار گرفته‌اند. بر روی مرکز دکمه‌های تنظیم سرعت شاتر و حساسیت، دکمه قفل حرکت نصب شده است. ( این قفل در مدل‌های قبلی وجود ندارد ) . نکته قابل توجه امکان استفاده از سیم دکلانشور ( همانند دوربین‌های آنالوگ ) بر روی دکمه شاتر است. دکمه اختصاصی ضبط فیلم از روی بدنه حذف شده و برای فیلم‌برداری بایستی دکمه Drive را بر روی حالت فیلم‌برداری قرار دهید. دکمه جبران نوردهی دارای مقیاس +/-3EV بوده اما در وضعیت  C محدوده جبران نوردهی به +/-5EVV گسترش می‌یابد.

بر روی کفشک فلاش می‌توانید از فلاش‌های اکسترنال اختصاصی استفاده کنید. به همراه دوربین یک فلاش کوچک اکسترنال بنام EF-X8 ارائه می‌شود. عدد راهنمای این فلاش در حساسیت 200 برابر با 11 متر است.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

در پشت دوربین اکثر دکمه‌ها غیر از دکمه مشاهده تصاویر و دکمه حذف، در سمت راست مانیتور قرار گرفته‌اند. این ترتیب، امکان تنظیم سریع‌تر را هنگام عکسبرداری فراهم می‌کند. یکی از دکمه‌های مفید در پشت دوربین، دکمه Q است. به کمک این دکمه می‌توانید دسترسی سریع به آیتم‌های پرکاربرد منو داشته باشید.

با اختصاص دکمه جوی استیک پشت دوربین Fujifilm XT-2 به انتخاب نقاط فوکوس، دکمه چهار جهته را می‌توانید به‌دلخواه برنامه‌ریزی نمایید. علاوه بر این دکمه‌های Fn در پشت و جلوی دوربین و دکمه‌های AE-L و AF-L در پشت دوربین نیز قابل برنامه‌ریزی هستند. ( جمعاً 8 دکمه قابل برنامه‌ریزی )

برخلاف مدل‌های قبلی که می‌توانستید با نگه‌داشتن هر کدام از دکمه‌های Fn وارد منوی برنامه‌ریزی دکمه‌ها شوید در مدل X-T2 با نگه‌داشتن دکمه Disp/Back در پشت دوربین به صفحه برنامه‌ریزی دکمه‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

دوربین فوجی X-T2 مجهز به هر دو شاتر مکانیکی و الکترونیکی است. با شاتر الکترونیک می‌توانید با سرعت‌های بالای شاتر تا 1/32000 ثانیه عکاسی  نمایید. شما می‌توانید هم با شاتر مکانیکی یا با شاتر الکترونیک یا ترکیبی از هر دو بنا بر انتخاب دوربین عکسبرداری کنید. حداکثر سرعت شاتر مکانیکی در تمام حالت عکسبرداری برابر با 1/8000 ثانیه و حداقل سرعت در وضعیت B برابر با 600 دقیقه می‌باشد.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

مانیتور و منظره‌یاب

دوربین فوجی X-T2 دارای مانیتور 3 اینچی با رزولوشن 1040000 نقطه و با پوشش 100 درصد است. این مانیتور در حالت افقی می‌تواند به میزان حدود 90 درجه به سمت بالا و پایین حرکت کرده و در حالت عمودی نیز به کمک دکمه‌ای بر روی لبه مانیتور به سمت بالا نیز حرکت نماید. متأسفانه این مانیتور فاقد قابلیت لمسی است.

منظره‌یاب الکترونیکی دوربین Fujifilm XT-2 یکی از نقاط قوت این دوربین است. این منظره‌یاب از نوع OLED بوده و دارای رزولوشن 2360000 نقطه است. اطلاعات نشان داده شده در منظره‌یاب با تغییر وضعیت دوربین نیز جابجا شده و همیشه در قسمت بالا نمایش داده می‌شوند. آنچه که این منظره‌یاب را بالاتر از سایر رقبایش قرار می‌دهد میزان بزرگنمایی 0.77 برابر است. این در حالی است که منظره‌یاب اکثر دوربین‌های این کلاس دارای بزرگنمایی 0.71 یا 0.74 برابر هستند. از دیگر مزایای این منظره‌یاب می‌توان به میزان روشنایی دو برابر نسبت به مدل X-T1 اشاره نمود. این میزان روشنایی هنگام عکسبرداری در روزهای کاملاً آفتابی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. همچنین نرخ بازسازی تصویر ( Refresh rate ) به‌صورت استاندارد حدود 60 فریم در ثانیه است اما وقتی‌که دوربین را در حالت تقویت عملکرد ( Performance Boost ) قرار می‌دهید، نرخ بازسازی تصویر به 100 فریم در ثانیه افزایش می‌یابد. در این وضعیت هنگام عکسبرداری از سوژه‌های متحرک، تصاویر با لبه‌های شارپ تر مشاهده می‌شوند.

حسگر

در قلب دوربین Fujifilm XT-2 حسگر جدید 24 مگاپیکسلی APS-C از نوع X-Trans III CMOS قرار گرفته است. بنا بر ادعای فوجی این حسگر به لطف فیلتر رنگی شبیه‌ساز گرین فیلم و عدم وجود فیلتر پایین گذر (LPF)، کیفیت تصویری بهتر از اکثر دوربین‌های APS-C DSLRR و حتی برخی دوربین‌های فول فریم ارائه می‌دهد. مشاهده عکس‌های گرفته شده با این دوربین، ادعای فوجی را تا حد زیادی تائید می‌کند.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

لنز

دوربین X-T2 دارای ماونت لنز X-Mount فوجی است و با در نظر گرفتن اندازه حسگر APS-C ضریب کراپ 1.5x ارائه می‌دهد. در طی 5 سال گذشته حدود 20 لنز با کیفیت بالا در این سری ارائه‌شده‌اند. یکی از لنزهای بسیار خوب برای شروع عکسبرداری لنز Xf 35 میلی‌متر با دیافراگم F22 می‌باشد. همچنین می‌توانید از لنز Xf 18-135 میلی‌متر با دیافراگم F3.5-5.6 به‌عنوان یک لنز چندمنظوره استفاده نمایید. هر دو این لنزها از کیفیت ساخت عالی برخوردار بوده و در مقابل نفوذ عوامل محیطی مقاوم هستند. لنز Xf 18-135 دارای لرزشگیر بوده و از فناوری انحصاری LMM فوجی برای افزایش شارپنس تصویر استفاده می‌کند.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

اتوفوکوس و عکاسی پیاپی

یکی از موانع همیشگی برای اکثر دوربین‌های بدون آینه، عملکرد سیستم اتوفوکوس آن‌هاست. اگرچه برای سوژه‌های ثابت عملکرد اتوفوکوس این دوربین‌ها بسیار خوب است اما در مورد سوژه‌های متحرک بخصوص در مقایسه با دوربین‌های DSLR، اختلاف عملکرد سیستم اتوفوکوس آشکار می‌گردد. شرکت فوجی سعی کرده است با بهینه‌سازی سیستم اتوفوکوس دوربین Fujifilm XT-2 این نگرش به دوربین‌های بدون آینه را تغییر داده و به‌راستی در این امر موفق بوده است. سیستم اتوفوکوس این دوربین از نوع ترکیبی (Hybrid) بوده و بر روی حسگر X-Trans III تعداد 3255 نقطه اتوفوکوس قرار گرفته است. از این تعداد، 1699 نقطه مرکزی از روش تشخیص فاز استفاده کرده و مابقی نقاط از روش تشخیص کنتراست برای فوکوس استفاده می‌کنند. تنظیمات اتوفوکوس شامل انتخاب تک نقطه، انتخاب نواحی 3×3,5×5,7×7 و انتخاب نقطه اولیه جهت سوژه‌های متحرک و تعقیب سوژه با انتخاب نقاط توسط دوربین می‌باشد. در حالت اتوفوکوس پیوسته (AF-C) ، می‌توانید از 5 حالت از پیش آماده با توجه به نوع حرکت سوژه استفاده کنید. همچنین سه پارامتر قابلتنظیم حساسیت تعقیب ( Tracking Sensitivity ) ، سرعت تعقیب ( Speed tracking ) و انتخاب ناحیه ( Zone Area Switchingg ) جهت فوکوس بهتر سوژه‌های متحرک پیش‌بینی شده است.

از نظر سرعت عملکرد، دوربین Fujifilm XT-2 بسیار رضایت‌بخش است. تأخیر شاتر تقریباً وجود ندارد، ( 0.045 ثانیه ) و زمان آماده بکار شدن دوربین از حالت خاموش فقط 0.3 ثانیه است. سرعت عکاسی پیاپی هم در حالت اتوفوکوس ثابت و هم اتوفوکوس متحرک با شاتر مکانیکی به 8 فریم در ثانیه و با شاتر الکترونیک به 14 فریم در ثانیه می‌رسد. در صورت استفاده از باتری گریپ، سرعت عکاسی پیاپی با شاتر مکانیکی به 11 فریم در ثانیه افزایش می‌یابد. ظرفیت بافر دوربین با سرعت 8 فریم در ثانیه معادل 83 عکس JPEG 27 عکس RAW است.

ارتباط بی‌سیم

دوربین Fujifilm XT-2 دارای سیستم WiFi داخلی بوده و می‌توانید توسط اپلیکیشن می‌توانید تصاویر را به گوشی‌های هوشمند تحت Android و iOS انتقال داده و دوربین را کنترل نمایید. این دوربین فاقد سیستم ارتباطی NFC است بنابر این بایستی برای ارتباط بی‌سیم مراحل فعال‌سازی را از طریق منوی دوربین انجام دهید.

بررسی دقیق دوربین فوجی‌فیلم  XT-2

اتصالات

تمامی پورت‌ها و اتصالات دوربین در محفظه‌ای در سمت چپ دوربین قرار گرفته‌اند. پورت‌های دوربین شامل پورت USB 3.0 ، پورت ورودی میکروفن، پورت اتصال کنترل راه دور و پورت micro-HDMI هستند. همچنین در سمت راست دوربین محفظه کارت حافظه دیده می‌شود. در این دوربین دو محفظه کارت حافظه SD با پشتیبانی از کارت‌های UHS-II پیش‌بینی شده است.

فیلم‌برداری

دوربین X-T2 نخستین دوربین شرکت فوجی با قابلیت ضبط ویدیوهای 4K است. این دوربین می‌تواند با سرعت‌های 24,25,30 فریم در ثانیه در رزولوشن 4K و با سرعت‌های 24,25,30,50,60 فریم در ثانیه ویدیوهای Full HD و HD را ضبط نماید. طولانی‌ترین زمان ضبط در رزولوشن 4K حدود 10 دقیقه ، در حالت Full HD برابر با 15 دقیقه و در حالت HD برابر با 30 دقیقه می‌باشد. استفاده از باتری گریپ VPB-XT2 زمان ضبط را در حالت به سه برابر افزایش می‌دهد. در تست ضبط ویدیوی 4K و استفاده از سه عدد باتری ( دو عدد درون گریپ و یک عدد درون دوربین ) کاملاً شارژ، دوربین X-T2 توانست 5 عدد کلیپ پیاپی 30 دقیقه‌ای را ضبط نماید. هنگام فیلم‌برداری می‌توانید میزان دیافراگم و شاتر را به‌صورت دستی تنظیم نمایید هرچند با تغییر تنظیمات توسط دکمه‌ها صدای دکمه‌ها نیز ضبط می‌گردد بنابراین توصیه می‌شود یا از تنظیمات خودکار استفاده کرده یا قبل از شروع فیلم‌برداری تنظیمات را انجام دهید. در رزولوشن 4K سه روش ضبط وجود دارد : ضبط 4K بر روی کارت حافظه داخلی و خروجی 1080p در پورت HDMI ; ضبط 4K بر روی خروجی HDMI و ضبط 4K بر روی خروجی HDMI با پروفایل F-Log . توجه داشته باشید امکان ضبط 4K بر روی کارت حافظه و خروجی HDMI به‌طور هم‌زمان وجود ندارد.

برای ضبط صدا می‌توانید از میکروفن استریوی خود دوربین یا اتصال میکروفن اکسترنال استفاده کنید. در هر دو حالت می‌توانید سطح صدا را بر روی مانیتور مشاهده کرده و در صورت نیاز آن را تنظیم نمایید. بر روی باتری گریپ، محلی برای اتصال هدفون نیز پیش‌بینی شده است.

بحالات عکسبرداری

مانند سایر دوربین‌های سری X فوجی، دوربین Fujifilm XT-2 فاقد دکمه چرخان انتخاب حالات عکسبرداری است، بجای آن از تکنیک بکار رفته در دوربین‌های آنالوگ قدیمی برای انتخاب حالات مختلف عکسبرداری استفاده می‌کند. در روی بدنه دوربین دکمه چرخان انتخاب سرعت شاتر وجود دارد و بر روی اکثر لنزهای سری Xf نیز حلقه تنظیم دیافراگم قرار داده شده است. اگر هر دو دکمه را در وضعیت A قرار دهید دوربین در حالت Program قرار می‌گیرد، حالت تقدم دیافراگم با قرار دادن دکمه شاتر در وضعیت A و چرخاندن حلقه دیافراگم لنز و حالت تقدم شاتر با قرار دادن حلقه دیافراگم لنز بر روی AA و چرخاندن دکمه شاتر حاصل می‌شود. اگر حلقه تنظیم دیافراگم و دکمه سرعت شاتر در حالتی غیر از A باشند یعنی در وضعیت تنظیم دستی Manuall هستید.

نکات مثبت :

کیفیت تصاویر عالی هم در فرمت JPEG و هم در فرمت RAW

کنترل مستقیم تنظیمات توسط دکمه‌های مستقل

کیفیت عالی ساخت بدنه

فیلم‌برداری 4K با کیفیت عالی و پروفایل F-Log

دو محفظه کارت حافظه SD

قابلیت شارژ باتری از طریق پورت USB و شارژر جداگانه

پردازش فایل‌های RAW درون دوربین

نکات منفی :

کاهش عملکرد اتوفوکوس در نور کم

کنترل محدود اتوفوکوس در حالت فیلم‌برداری

لزوم استفاده از باتری گریپ جهت افزایش قابلیت‌های فیلم‌برداری

کوچک بودن محدوده اتوفوکوس تشخیص فاز
برچسب ها: رویداد24 ، دوربین ، بررسی ، معرفی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
1
مرسی از راهنمایتون عالی بود
و مطالب خیلی خوب ارائه شده بود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان