تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» مطرح کرد

اعراب خشنود از رفتن اوباما، در انتظار تقابل ترامپ با تهران

در شرایطی که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نگران ادبیات متضاد و تصمیمات استراتژیک آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند، از تقابل صریح وی با ایران به شوق آمده‌اند.
رویداد۲۴- در شرایطی که کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نگران ادبیات متضاد و تصمیمات استراتژیک آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا هستند، از تقابل صریح وی با ایران به شوق آمده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از جروزالم پست، کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بدون سروصدا آمدن یک رهبر جنگ‌طلب به کاخ سفید که مخالف دشمن آن‌ها، ایران است را تحسین می‌کنند، حتی اگر نسبت به خوی دمدمی  او مشکوک باشند و توییت های فرسایشی او گاه منجر به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه شود.

درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان با نگرانی به سخنرانی تحلیف وی که مملو از سخنان حمایت از مصنوعات داخلی بود، گوش سپرد مقامات کشورهای عرب خلیج‌فارس خوش‌بین به نظر می‌رسند. آن‌ها در ترامپ، رئیس‌جمهور محکمی را می‌بینند که نقش واشنگتن به‌عنوان شریک استراتژیک اصلی آن‌ها در منطقه‌ای که برای منافع امنیتی و انرژی آمریکا مهم است را تقویت خواهد کرد.

از دید اعراب خلیج‌فارس این امر شامل کنترل آن چیزی است که ازنظر آن‌ها افزایش حمایت ایران از متحدانش در سوریه، عراق، یمن و لبنان و مسلمانان شیعه در بحرین و استان شرقی عربستان محسوب می‌شود.

به‌ویژه عربستان از رفتن باراک اوباما تسلی یافته است؛ شخصی که از دید عربستان اتحاد ریاض با واشنگتن را کم‌اهمیت‌تر از مذاکره در مورد توافق سال 2015 برای خنثی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران تلقی کرد.

جروزالم پست  در ادامه مدعی می‌شود: روابط واشنگتن و ریاض ستون توازن امنیت خاورمیانه است. اما از زمانی که ریاض نسبت به خروج اوباما از منطقه موضع گرفت و از زمان آغاز ناآرامی‌های بهار عربی در سال 2011 به سمت ایران متمایل شد، این روابط آسیب دید.

تنش‌هایی در مورد سوریه نیز ایجاد شد؛ جایی که اوباما ترغیب کشورهای عرب برای اعطای کمک بیشتر به تروریست‌ها و مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که با حمایت ایران و روسیه همچنان در قدرت است را نادیده گرفت.

عبدالرحمان الراشد، یک مفسر سعودی گفت: «برداشت‌ها مهم هستند: به نظر نمی‌رسد ترامپ کسی باشد که به سمت ایران یا کشور دیگری متمایل شود. اگر او همان‌طور که می‌گوید عمل کند، شاهد یک رونالد ریگان دیگر خواهیم بود، کسی که تمام نیروهای منطقه او را جدی خواهند گرفت. و این همان چیزی است که متأسفانه طی هشت سال گذشته از دست دادیم.»

برخی نگران‌اند که عادت توییت کردن ترامپ –پیام‌های تحسین و تقبیح سریع و بی‌مهار وی- بدان معنا است که او نمی‌تواند به نوسانات خاورمیانه رسیدگی کند.

برخی دیگر از مفسران عرب او را با ریگان مقایسه می‌کنند که شعار مبارزات انتخاباتی‌اش بزرگ ساختن دوباره آمریکا بود. ریگان نیز از حامیان جدی ارتش بود که البته ریاست جمهوری‌اش در سال‌های 1981 تا 1989 در خاورمیانه بر شدت بحران‌های مربوط به ایران، لبنان و لیبی افزود.

باوجودآنکه تعداد اندکی در خلیج‌فارس انتظار دارند که ترامپ توافق هسته‌ای ایران را علیرغم تمام تهدیدهایش، رد کند، اکثرشان خواهان افزایش فشارها بر ایران به‌منظور عقب‌نشینی تهران از اقدامات منطقه‌ای‌اش هستند.

ترجیح اوباما به گفت‌وگو در زمینه سوریه، یمن، ایران، بحرین و دیگر مناطقی که شاهد اعمال نفوذ ریاض و تهران بود، از دید اعراب ضعیف به نظر می‌رسید. 

دیدگاه خود ترامپ «صلح از طریق قدرت» است که ممکن است می‌تواند برداشت شکل گرفته در مورد واشنگتن منفعل را تغییر دهد و اعراب منطقه را تشویق به افزایش فشارهای نظامی کند که به‌شدت متکی به شرکت‌های دفاعی آمریکایی اروپایی هستند.

مسئله دیگری که سیاست ترامپ پیگیر آن است، نابود کردن داعش است. کشورهای عرب منطقه موافق هدف او هستند اما استفاده وی از ادبیات متضاد و قطبی‌سازی که مسلمانان را بد جلوه می‌دهد و اتکای مطلق به نیروهای نظامی می‌تواند مخالفت‌هایی را به دنبال داشته باشد.

فیصل الیافی، ستون نویس روزنامه دولتی ابوظبی دراین‌باره گفت: «اگر ترامپ به دوره بوش بازگردد و مسئله «یا با ما هستید یا با تروریست‌ها» را مطرح کند، این دیدگاه قطبی ساز در کنار ایده استفاده از نیروهای نظامی برای حل آن، باعث می‌شود در شرایط بسیار سختی قرار بگیریم و جنگی به راه افتد که هیچ پیروزی نخواهد داشت.»

نظرات شما
پیشخوان