تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

رابطه بی‌محلی جشنواره فیلم فجر به «امپراطور جهنم» با مذاکراتِ پنجم اسفند ایران-عربستان

«امپراطور جهنم» به جشنواره فیلم فجر نرسید. البته رسید اما راه به پرده نقره‌ای نبرد. شیخ‌طادی و همکارانش همه چیز را به زحمت پیش بردند تا در جشن سینمای ایران شرکت کنند اما نشد و یا بهتر است بگوییم که نگذاشتند.پاسخگویی سینما به مسائل اجتماعی روز چیزیست که در این سال‌ها مورد انتقاد جدی رسانه‌ها و کارشناسان هنری بوده است.
رویداد۲۴-سراج 24 نوشت: «امپراطور جهنم» به جشنواره فیلم فجر نرسید. البته رسید اما راه به پرده نقره‌ای نبرد. شیخ‌طادی و همکارانش همه چیز را به زحمت پیش بردند تا در جشن سینمای ایران شرکت کنند اما نشد و یا بهتر است بگوییم که نگذاشتند.پاسخگویی سینما به مسائل اجتماعی روز چیزیست که در این سال‌ها مورد انتقاد جدی رسانه‌ها و کارشناسان هنری بوده است. سال‌هاست که تصویر غالب سینمای اجتماعی ایران در نمایش خیانت و عشق‌های شکست‌خورده و روابط سیاه خلاصه شده است. هر سال در جشنواره های فجر شاهد فیلم‌هایی هستیم که بود و نبودشان تاثیری در وضعیت ایران و جهان ندارد. نه موضعی دارد،‌نه حرفی و نه حتی داستانی! مورد آخر یعنی ضعف داستان حتی داد شبه روشنفکرهای سینما را هم درآورده است. کمتر اتفاق افتاده تا موضوعی بروز و فراگیر تبدیل به فیلم‌نامه کارگردان‌ها شود.

پرویز شیخ طادی کارگردان مطرح کشورمان پس از آنکه بخاطر «روزهای زندگی» سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کرد، درگیر نگارش و تولید «امپراطور جهنم» بوده است.

«امپراطور جهنم» اندیشه بیمار یک مفتی را به تصویر کشیده و در نهایت به این جمع بندی رسیده است که اندیشه‌های مخرب مفتی‌هایی از این دست تا چه اندازه می‌تواند زیرساخت‌های جهان اسلام را به خطر اندازد. شیخ‌طادی و تیم تولید «امپراطور جهنم» تمام تلاششان را کردند تا نسخه نهایی فیلم را به سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برسانند. اما نام این فیلم در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه قرار نگرفت. این موضوع با اعتراض جدی تهیه کننده و کارگردان فیلم مواجه شد. اعتراضی که هنوز هم ادامه دارد. شیخ طادی روز گذشته در بخش‌های خبری تلویزیون حاضر شد و از مظلومیت سینمای استراتژیک سخن گفت. با نبود فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، کارگردان و تهیه‌کننده از حضور در جشنواره سی‌وچهارم فجر انصراف دادند.

حالا حاشیه‌های عدم حضور این فیلم در جشنواره امسال بسیار گسترده شده است. کارشناسان اظهار عقیده کرده‌اند که فشارها علیه فیلم شیخ طادی بی‌ربط به مذاکرات 5 اسفند نیست.

چند هفته قبل عربستان سعودی از کشورهای اسلامی برای حضور و مذاکره درباره حج ابراهیمی امسال دعوت کرد. ایران ابتدا اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده است. بعد از مدتی سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد که دعوت‌نامه را از طریق مبادی رسمی دریافت کرده و پاسخ آن را خواهد داد.

امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده‌اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم میزنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب کرده‌اند، متّهم میکنند.»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان