تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
وزیر راه و شهرسازی:

حادثه پلاسکو نتیجه سازش مدیریت شهری با سوداگران است/ رسانه ملی در حق مردم جفا می‌کند

عباس آخوندی در دومین همایش شهرسازی ریل پایه با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: آنچه در فروریزش ساختمان پلاسکو رخ داد تنها تحقق یک مخاطره از مخاطرات احتمالی این گونه در زندگی شهری و توسعه شهری است.
رویداد۲۴-عباس آخوندی در دومین همایش شهرسازی ریل پایه با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: آنچه در فروریزش ساختمان پلاسکو رخ داد تنها تحقق یک مخاطره از مخاطرات احتمالی این گونه در زندگی شهری و توسعه شهری است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت شهری تجارت پیشه، ماموریت اصلی خود را سازش با سوداگران می‌بیند، تاکید کرد: این نوع مدیریت شهری نتیجه‌ای جز شکل‌گیری بحران‌ها ندارد و این بحران‌ها ممکن است هر روز در این نوع مدیریت شهری رخ دهد.

آخوندی با انتقاد از رویکرد رسانه ملی برای پوشش این سانحه گفت:‌ متاسفانه این روزها می‌بینم که رسانه ملی تمام موضوع به سانحه برای یک ساختمان کاهش می‌دهد و این نوع رویکرد رسانه ملی جفا در حق مردم است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه ما باید به اولویت بندی در نگاه شهری باشد اگر محور توسعه را شهروند ، جابجایی و محیط زیست بدانیم قاعدتا تخصیص بودجه‌های عظیم در اداره شهر باید تغییر کند.

آخوندی با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها ارقام بسیار بزرگی است ، ادامه داد: اینکه بودجه  17 هزار میلیاردی شهر تهران را چگونه و به چه چیزی تخصیص دهیم نکته مهمی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سوداگری در شهر بر شهر غلبه کرده و نتیجه این سوداگری‌ها چیزی جز بحران‌هایی  مانند سانحه پلاسکو نیست.


منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مهدی کاظمی
|
Switzerland
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
انچه ایشان درمورد علت حادثه ساختمان پلاسکو گفته اند ، تا اندازه ای صحیح است . اما چرا تا اندازه ای ؟ چون شناسائی علت فقط به سازش مدیریت شهری وسوداگران خلاصه نمیشود . که این خود یکی از معضلات است . بلکه سازش مذکورمعلول علت مهم تری است . سازش مذکور بعلت سیاست گذاری های شهری درجریان است . چرا ؟ چون سیاست گذاری شهری بغایت کلیشه ای ازازهمان اعاز بمیدان امدنش در قریب به پنجاه سا پیش تاکنون ،سفره ای شد برای سوداگران ساختمانی وزمین خواران . این داستان سردرازدارد . طرح جامع کلیشه ای بغایت بیگانه باواقعیات روند شهرنشینی ما ازهمان اغازبصورت دستوری ودور زدن مداوم مردم شروع شد. ازان زمان تا کنون این الگوی کلیشه ای در تقابل با مطالبات مردم – جامع شهری روبه رشد ما - فقط کلیشه های متوالی خود را باز تولید کرده است . بصورت سیاست گذاری وبرنامه ریزی درامد که در همه زمینه در تقابل با روند توسعه کشورقرا رگرفت . همواره در پی جلوگیری از تمرکز بود ؛ درحالی که همه سیاست هایش به تشدید تمرکز انجامید ! شهر را درهمه زمینه ها نه تنها با کمبود فضا ، بلکه با «ندرت» فضا مواحه نمود .
یک ساختمان باعملکرد تجاری وعمدتا دفتری تبدیل به: مجموعه ای از کارگاهای تولیدی میشود . خوب چرا ؟ بعلت برنامه ریزی شهری است که در مقابل تشدید بی سابقه فوق کاربردها درساختارهای فیزیکی شهرانهم تا اشباع ظرفیت انها ، بجای حستجویراهکارهای اصولی وقابل دفاع ، تجدید نظر دراهداف پایه مشکا افرین طرح وایجاد گشایشهای لازم وکاهش محدودیت های واقعا" مشکل افرین! هم وغم خود را خود صرف واهیات نموده است !علت را باید در اساس کار جستجونمود . سیاست گذاری های شهری ، وضعی را بوجود اورده که شهرداری به دنبال تراکم فروشی باشد ! هیچگاه این توجه ساده را نداشت که تمرکز« ذاتی » مرحله گذز از توسعه نیافتگی در یک جامعه در حال توسعه است . بدین ترتیب سیاست گذاری های کذائی در همه زمینه ها مشکل را به معضل وسپس معضل را تشدید نمود . حالا مشکل را به سازش مدیریت شهری با سوداگران حواله دهیم ، تا چه حد کل واقعیت را نشان داده ایم ؟ ،علت واقعی را مطرح نموده ایم ؟ سوالی است که باید پاسخ داده شود ! سیاست گذاری شهری ما مگر حاشیه نشینی را تشدید نکرده ، مگر مشکل مسکن را به بحران نرساند . خلاصه کنم مشکل وسیع تر اینها است . اما لطفا" معلول را بحای علت مطرح نفرمائید . باتشکر از توجه تان «سایت شهرسازی وتوسعه» ازنقد متقابل سپاس گذار خوهیم بود .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان