تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

تحلیل موسویان از سخنرانی غیر متعارف ترامپ در مراسم تحلیف

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تیم ترامپ و شانس بالای ورود مجدد جریان صهیونیستی به روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا گفت: ممکن است از این به بعد انگشت اتهامات تروریسم اسلامی به سمت ایران گرفته شود.
رویداد۲۴-دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به تیم ترامپ و شانس بالای ورود مجدد جریان صهیونیستی به روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا گفت: ممکن است از این به بعد انگشت اتهامات تروریسم اسلامی به سمت ایران گرفته شود.

 سید حسین موسویان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره مقابله با تروریسم اسلامی گفت: باید توجه داشت که اظهارات ترامپ در مراسم آغاز ریاست جمهوری‌اش با مشورت تیمش تنظیم شده بود. کادر اصلی ترامپ در شورای امنیت ملی آمریکا از روحیات ضد اسلامی و ضد ایرانی بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: چنان‌چه حوادث تروریستی جدیدی توسط داعش یا القاعده در آمریکا رخ دهد، این اظهارات ترامپ جنبه عملیاتی پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت در مورد کشورهای اسلامی به جز ایران، بیش‌تر به طور شعاری استمرار خواهد یافت.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این پرسش که تروریسم اسلامی به طور دقیق چه زوایایی از مقابله با افراط‌گرایی را نشانه گرفته است و این سیاست تا چه اندازه با رویکردهای فعلی مطرح در دنیا برای مقابله با تروریسم در هر شکلی از آن که از سوی روسیه، ایران، عراق و کشورهای دیگر دنبال می‌شود مطابقت یا تضاد دارد؟ با بیان این‌که "در دوره اوباما سمت و سوی تروریسم اسلامی به سمت عربستان و ایدئولوژی وهابیت و تکفیری‌ها سوق داده شد" گفت: اوباما، جو بایدن و هیلاری کلینتون رسما عربستان را مسئول افراط‌گرایی جاری جهان اهل سنت خوانده و وهابی‌ها را منبع اصلی حمایت مالی و ایدئولوژیکی تروریسم و افراط‌گرایی جاری در خاورمیانه خواندند. اما این تحول مهم در داخل ایران مورد توجه کافی قرار نگرفت.

موسویان افزود: ترامپ در دوره انتخابات عربستان را حامی اصلی تروریسم خواند اما با نگاهی به تیم ترامپ و شانس بالای ورود مجدد جریان صهیونیستی به روند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، ممکن است از این به بعد انگشت اتهامات تروریسم اسلامی به سمت ایران گرفته شود. البته ممکن است ترامپ و تیمش، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم گهگاه محکوم کنند اما این محکومیت برای باجگیری اقتصادی و مالی خواهد بود و بعد از باجگیری هم جنبه عملیاتی پیدا نخواهد کرد.

سفیر پیشین کشورمان در آلمان با اشاره به سخنان ترامپ در نطق مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و نسبت سخنان وی به ایران و رویکردهای منطقه‌ای‌اش با بیان این‌که به طور کلی برداشت جهانی از اظهارات ترامپ در آغاز ریاست جمهوری‌اش مثبت نبوده است گفت: مثل این‌ بود که ترامپ هنوز در دوره تبلیغات انتخاباتی به سر می‌برد. او نکته خاص و جدیدی در مورد ایران مطرح نکرد. این‌که اولین دستورش ایجاد سیستم موشکی برای مقابله با سیستم موشکی ایران و کره شمالی اعلام شده، یک موضوع انحرافی است. اصل این تصمیم برای مقابله با توان موشکی روسیه است؛ ترامپ نمی‌خواهد مطالب چالشی با روسیه را تبلیغاتی کند چون مذاکرات مهمی با پوتین پیش رو دارد که مایل به تخریب فضای این مذاکرات نیست.

نظرات شما
پیشخوان