تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

پرونده فرزند ابتکار فساد مالی نیست/ توضیحات اژه‌ای درباره پرونده یکی از بستگان رییس جمهور

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پرونده فرزند معصومه ابتکار فساد مالی نیست، تاکید کرد: مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است. شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می شود.
رویداد۲۴-سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پرونده فرزند معصومه ابتکار فساد مالی نیست، تاکید کرد: مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است. شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می شود.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی نفوذ در عرصه اقتصاد سیاسی که در دانشگاه امام حسین برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می‌شود فقط دو صفحه از رای پرونده بابک زنجانی به او ابلاغ شده است. آیا این مسئله صحت دارد؟ گفت: از حکم این پرونده که چقدر و چگونه بوده است، خبر ندارم اما معمولا رای زیاد نیست و گردش کار پرونده طولانی است.

تلاش‌ها برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی ادامه دارد

او با بیان اینکه از رای پرونده وکیل و متهم مطلع شدند و این رای ابلاغ شده است، اظهار داشت: گاهی اوقات رای طولانی است که معمولا آن را می‌خوانند و یادداشت برمی‌دارند.

معاون اول قوه قضاییه درباره برگرداندن وجوه به دولت در این پرونده تصریح کرد: تلاش‌های به صورت مداوم شده و می‌شود تا وجه باقی‌مانده، برگردد. آنها مدام در این زمینه نشست داشته و دارند.

تا اتهامی متوجه کسی نباشد نمی‌توانیم او را تحت تعقیب دهیم

محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده یکی از بستگان رییس جمهور و پرونده بانک ملت و اینکه برخی می‌خواهند این موضوع را فساد انتخاباتی جلوه دهند؟ خاطرنشان کرد: اسم نبرید زیرا اسمی که می‌برید ما را در  معذوریت قانونی قرار می‌دهید.

او با بیان اینکه مهم این است که ما با فساد مبارزه می کنیم و برخورد قوه قضاییه بدون تبعیض است، ابراز داشت: تا اتهامی متوجه کسی نباشد نمی‌توانیم او را تحت تعقیب دهیم و هر وقت مستند و مدرکی پیدا کردیم می‌توانیم اقدام کنیم.

نباید برخورد جناحی و سیاسی در مبارزه با فساد داشته باشیم

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه نباید برخورد جناحی و سیاسی در مبارزه با فساد داشته باشیم، یادآور شد: هیچ کسی از فرد متخلف دفاع نمی‌کند. شاید این فرد از بستگان من و شما و دیگری باشد، مهم این است که اگر تخلفی شد و جرمی انجام شد و این جرم ثابت شد با او برخورد شود.

محسنی‌ اژه‌ای در رابطه با فرد نامبرده شده نیز بیان کرد: در برخی رسانه‌ها مسائلی مطرح شده که خلاف قانون است و اگر این فرد شکایت کند، انتشاردهنده و گوینده تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

پرونده فرزند ابتکار فساد مالی نیست

این مقام عالی قضایی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده فرزند معصومه ابتکار هم عنوان کرد: مساله یک چک بود و شاکی خصوصی داشته است. شنیدم اعاده دادرسی خواستند و تعقیب می شود. پرونده تشکیل شده، یک دعوای شخصی است و فساد مالی نیست و از ناحیه بیت‌المال نیست. خواهشا مسائل حقوقی را با سیاسی خلط نکنید.

وی ادامه داد: همه مستحضر هستید که نبرد حق و باطل بوده و هست و خواهد بود و تا حق هست باطل با آن سر ستیز و مبارزه  دارد و امروز می‌دانیم که بالاترین طاغوت باطل و مکار با نظام بر حق جمهوری اسلامی ایران سر ستیز دارد و اگر کسی این را نبیند کور و نابینا نیست بلکه کسی است که نمی‌خواهد ببیند و یا خود عامل اوست که نمی‌بیند آمریکا و انگلیس دشمن ایران و حتی کل جهان اسلام است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه دشمن اقدام رسمی جنگ سخت و جنگ داخلی و ترورهای گوناگون و تحریم‌ها را امتحان کرد و هدف آنها یک چیز بیشتر نیست و آن نابودی حق است، تصریح کرد: به زعم خودشان پرچمی که حق بلند کرده و با برملاکردن اقداماتشان و آوردن حرف نو شعارهای آنان را کاملاَ بی رنگ کرده است، باید سرنگون شود. 

وی ادامه داد: آنها می‌گویند نباید اجازه دهیم این نظام حق که در طول 4 دهه اخیر بخش‌هایی از جهان را متوجه خود کرده و دل‌ها را جذب نموده، ادامه داشته باشد و این موضوع جزو استراتژی آنها است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در مقابله با حق چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم، همیشه از ابزار نفوذ استفاده شده و می‌شود؛ اما نفوذ در این دو روش‌های متفاوتی دارد اینکه این نفوذ چه زمانی باشد، چه کسی چه ماموریتی داشته باشد و چه روشی برای رسیدن به هدف از سوی عامل آن‌ها در دستور گرفته است از روش‌ها است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: انگلیس قطعا تلاش می‌کند که نفوذ کند. این موضوع بسیار روشن و شفاف است و نیاز به تحقیق ندارد. آمریکا هم نفوذ می‌کند و بدون هیچ گونه شکی این موضوع وجود دارد.

سخنگوی دستگاه قضا با طرح این سئوال که حال باید پرسید چه کسی را به عنوان عامل نفوذی انتخاب کند، یادآور شد: آیا یک نیروی خودی یعنی تبعه خودشان را انتخاب می‌کنند یا سعی می‌کنند از نیروهای خودمان استفاده کنند. این عامل باید از چه شیوه‌هایی برای نفوذ استفاده کند؟ 

وی با اشاره به این مطلب که تلاش، روشنگری، مقابله و پیشگیری ما می‌تواند اثر نفوذ را کم کند، خاطرنشان کرد: گاهی عامل نفوذی همانند عمروعاص است؛ این نفوذی یک نفوذی پیدا است؛ آیا ما امروز عمروعاص نداریم؟ ما نفوذی ناپیدا هم داریم که در جنگ‌های سخت عمدتا از عوامل خودشان استفاده می‌کنند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: اما در جنگ نرم اطلاعات دریافت کردن زیاد مهم نیست بلکه اطلاعات دادن مهم است. این فرد نفوذی در جنگ نرم باید از اتاق فکر خود دستورات را بگیرد و منویات قابل پذیرش آن‌ها را در منطقه هدف بیان و ترویج کند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: آیا یک تبعه آمریکایی و انگلیسی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ طبیعتا خیر! چون باید فردی باشد که از جنس خود ما باشد، باید کسی باشد که بتواند در جایگاهی قرار بگیرد و منویات را پیاده کند. اگر فردی انگلیسی بیاید و در مسجد، فضای مجازی و کلا جامعه حرفی را بزند جامعه در دهانش می‌زند لذا باید کسی باشد که در رسانه‌ها حضور پیدا کند، در مساجد، محل کسب و کار، دانشگاه و ... بتواند حرف‌های خود را بیان کند و  بین زن و مرد حضوری فعال داشته باشد.

وی  تصریح کرد: این فرد نفوذی باید کسی باشد که با لسان و زبان مادری ما و با ضرب المثل‌های ما حرف‌های خود را بزند. لازم نیست این فرد اطلاعات را جمع آوری کند بلکه باید اطلاعات به جامعه بدهد.

این مسئول عالی قضایی بیان کرد: این فرد می‌خواهد به مسئولان و جامعه اطلاعاتی بدهد که اطلاعات و فکر آن‌ها باشد. این فرد می‌خواهد که آمریکا را بزک کند که او دیگر شیطان بزرگ نیست و بگوید آمریکا آنقدر هم بد نیست و تغییر کرده است. می‌خواهد بگوید که چرا اینقدر می‌گویید آمریکا، آمریکا چرا قرآن اینقدر می‌گوید شیطان؛ قرآن یک بار گفت شیطان بس است، چرا اینقدر قرآن هشدار می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار کرد: این فرد نفوذی می‌خواهد بگوید که چرا اینقدر می‌گویید که شیطان فلان کرده و فلان  نکرده است. او می‌خواهد بگوید که چرا مقام معظم رهبری اینقدر و مکرر می‌گوید آمریکا دشمن ما است. چرا می‌گوید آمریکا دست چدنی در دستکش مخملی دارد. 

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: آمریکا دشمن ما است و یک دست چدنی پشت دست مخملی خود دارد، نفوذی‌ای که در جنگ پنهان و نرم عمل می‌کند کسی است که در خود ما و از جنس ما است که دشمن آن را نشانه می‌گیرد و تربیت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: او می‌خواهد چهره دشمن را در ذهن ما خفیف کند. بنابراین کسانی که در جنگ نرم نفوذ می‌کنند از جنس خود ما هستند. دشمن ابتدا او را شناسایی و سپس تربیت می‌کند. حتی ممکن است چند نسل در تربیت او تلاش کند. برخی دوستان می‌دانند که در دو ، سه دهه  گذشته عده‌ای را برای اینکار تربیت کرده اند یعنی پدر بزرگ جاسوس بوده است و اکنون فرزندان و نوه های او هم جاسوس هستند و به او می‌گوید که بنشین کنار فلان شخص و فلان کار را انجام بده.

سخنگوی دستگاه قضا در بیان مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: دشمن به فرد نفوذی می‌گوید که لازم نیست به مقامات بالا برسی بلکه خودت را به مسئول دفتری برسان، البته تو می‌توانی وزیر شوی اما آنجا نرو و برو مسئول دفتر باش. یا مثلا می‌گوید که برو جایی که مرتب مشاوره بدهی. 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: ما فعلا در مرحله جنگ نرم هستیم که آنها می‌خواهند آن را با جنگ سخت ترکیب کنند که انشاءالله نخواهند توانست.

سخنگوی دستگاه قضا ضمن قرائت سوره ناس گفت: در این سوره آمده (الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ) که باید ببینیم مصداق این آیه چه کسی است در ادبیات قرآنی این آیه یک جا به قلب، یک جا به مغزو یک جا به صدر (سینه تعبیر ) شده است به این معنی که در سینه‌های مردم و مسئولین وسوسه می‌کنند و با صحبت‌ها و مشورت دادن‌ها و تکرار کردن حرف‌ها وسوسه می‌کنند و مرتب مسائل منفی را به یک مسئول ترزیق می‌نمایند.


معاون اول قوه قضائیه با ذکر مثالی تصریح کرد: زمانی یک مسئول نسبت به موضوعاتی حساسیت داشت و فردی متوجه شده بود که آن مسئول به فلان موضوع و شخص حساسیت دارد بنابراین به آن مسئول نزدیک شد و به قدری با او صمیمی شد که بالاترین مسئولیت را نیز به این فرد دادند و این فرد در مورد موضوعاتی که آن مسئول نسبت به آن حساسیت داشت اخبار منفی می آورد؛ اما باید در نظر داشت نفوذی که در جنگ نرم و پنهان وارد می شود نیازی به جمع آوری اطلاعات ندارد بلکه اخباری را می‌سازد و کارهایی را انجام می‌دهد که مسئولین نتوانند کنار هم قرار گیرند و یا تشکیل جلسه دهند.


وی افزود: آنها به نفوذی خط می‌دهند که چه کارهایی انجام دهد تا فضای دو قطبی تشکیل شود و افراد جامعه به خود مشغول شده و از دشمن غافل شود. در واقع یکی از کارهای اساسی نفوذی‌ها این است که مرتب مسئله ای را در بین ما ایجاد کنند و مسائل را پرو بال دهند تا ما از موضوعات اصلی غافل شویم گاهی فلان پرونده اقتصادی مطرح می شود و یا موضوعات دیگر تا ما را نسبت به این مسائل مشغول کند.


حجت‌ الا سلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با طرح این سوال که برای مقابله با این نفوذ چه کارهایی را باید کنیم، گفت: در مرحله اول باید توجه داشته باشیم که این نفوذ از نفوذی که به جمع آوری اطلاعات می پردازد خطرش بیشتر است این نفوذ عمر و عاصی است و در حکومت و کنار رئیس است که هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ جمع آوری اطلاعات امنیت دارد در واقع عمروعاص وابسته و دو چهره است که برخورد با وی مشکل بوده و اگر متعرض بشوید از امنیت برخوردار است.




سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: می گوییم نفوذی نقشه می کشد و در گوش فلان مسئول مسائلی را مطرح می کند اما چگونه می توانیم با او برخورد و در جامعه رسوایش کنیم در واقع با کدام ماده،‌تبصره باید با او برخورد کرد در اینجا است که کار امنیتی و قضایی کار آسانی نیست.


معاون اول قوه قضائیه گفت: ما باید در ابتدا خطر نفوذ را روشن ، تبیین و خلا قانونی و گفتمانی را پر کنیم و شیوه های کاری نفوذ را بنمایانیم،‌ نفوذ گاهی از همین خلاها استفاده کرده و خود را به نقطه ای می رساند در تصمیم سازی ،‌تصمیم گیری و اجرا نفوذ پیدا کند.


وی ادامه داد: نفوذی کاری می کند که از وی استعلام صورت نگیرد و سعی می کند از غفلت های ما استفاده کرده و نفوذ کند که در اینجا برخورد سخت می شود چرا که این نفوذی ناپیدا بوده و از خود ما است، این فرد سعی می کند چهره خود را تا حد ممکن با موقعیت محل کار و اطرافیان همخوانی دهد و حتی تیپ و قیافه ،‌نحوه صحبت ، آرایش لباس و صورت خود را نیز تطبیق می دهد این جا است که وظیفه مهم ما شناسایی رخنه ها و خلاها است.


حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: شما بزرگواران و دوستان عزیز ما در سازمان اطلاعات سپاه باید ببینند که اگر خدایی ناکرده اگر رخنه ها و روزنه هایی که وجود دارد در کجاها است.




سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به نزدیک شدن انتخابات شورا و ریاست جمهوری اظهار کرد: در مسئله انتخابات باید ببینیم که در چه قستمهایی روزنه و خلا وجود دارد که آنها می توانند از این روزنه ها استفاده کرده و وارد شوند بنابراین باید این خلاها ، غفلت ها و طمع ها را شناسایی کنیم.


معاون اول قوه قضائیه بابیان اینکه گاهی بر اثر طمع زیاد گرفتاری های بزرگی پیش می آید اظهار کرد: طمع چند نفر در جبهه اسلام رسول خدا (ص) را تا مرز شهادت پیش برد و سرداران بزرگی چون حمزه (ع) را به شهادت رساند. بنابراین باید راه نفوذ و خلاها را پر کنیم و نسبت به طمع ها هوشیار باشیم و به مسئولین ، حوزه ،‌مسجد و ... بگوییم و در این زمینه هشدار دهیم.



وی خاطر نشان کرد: بی اطلاعی و کم اطلاعی افراد نیز در مسئله نفوذ اهمیت دارد،‌در حال حاضر یکی از مشکلات ما فرزندان مسئولین هستند که بعضی از آنها اطلاع و توجه کافی ندارند ، برخی جوان هستند و دنبال کار می گردند و گاهی به خاطر طمع و شهوت ضربه هایی را می خورند، یادمان نرود که برخی از افراد بزرگمان از ناحیه فرزندانشان مسیر زندگیشان تغییر کرد و گاهی از این طریق ضرباتی متوجه نظام می شود.


حجت الا سلام والمسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: یکی از شگردهای قدیمی و گذشته دشمن استفاده از شهوت بوده است و چه کسانی به خاطر همین شهوت گرفتار نشدند و خود و خانواده و جریان حقی که در آنها بود ضربه خوردند و گاهی به گونه ای می شود که به حیثیت نظام ضربه وارد می شود.




سخنگوی دستگاه قضا افزود: یکی از موضوعاتی که در ماه های اخیر اتفاق افتاده بود این بود که یک خانمی توانسته بود به یکی از مسئولین نزدیک شود و این خانم به قدری به آن فرد نزدیک شده بود که به دختر خود که در خارج از کشور است با خوشحالی گزارش و پیغام می داد که من به فلانی نزدیک شدم و به زندگی خصوصی،‌ جیب،‌کیف،‌پول و افکار وی دسترسی دارم و اگر فلان کار را بگویم این فرد خیلی راحت برایم انجام می دهد بنابراین آیا با این روند دشمن بر این فرد سوار نمی شود، آیا اگر کسی این نقطه ضعف را داشته باشد دشمن او را در دست خودش نمی گیرد.


معاون اول قوه قضائیه افزود: در این جا دشمن می گوید اگر این فرد با ما همراهی کرد که ما به نهایت خواسته مان رسیده ایم اما اگر همراهی نکرد خودمان او را لو می دهیم و از گردونه نظام خارجش می کنیم این درحالی است که این فرد می توانست گوشه ای از بار نظام را بردارد اما او را حذف می کنند و از طرفی آبروی نظام را نیز می ریزند.



وی با ذکر مثال دیگری در این زمینه گفت: افرادی بودند که در زمان جنگ و اوج جنگ چه خیانتها که نمی کردند بنده مصداقی می گویم و اسم نمی برم فرد پزشکی بود که مسلمان هم نبود و داوطلبانه برای کمک آمده بود آیا ما در اینجا به این فرد اعتماد کامل نمی کنیم و یا بیمارانی را برای معالجه نزد او معرفی نمی کنیم این فرد داوطلبانه برای کمک آمده بود بنابراین به او اعتماد می کنیم این در حالی است که این فرد طی اقدامی که کرده بود دستگیر شد شخصی آمد و گفت فلانی این فرد این بلا را سر ما آورده است اما به خاطر ترس از آبرو و خانواده حاضر نیستم این مسائل را در دادگاه بگویم و یا شکایت کنم. البته ما این فرد را برای مسئله دیگری دستگیر کرده بودیم و در ابتدا نمی دانستیم که نفوذی و جاسوس است.


حجت الا سلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: بیاییم ببینیم قرآن در خصوص برخورد با این گونه نفوذ چه نسخه ای دارد اگر بگوییم نسخه ای ندارد بی انصافی و بی اطلاعی از قرآن است، یک شیطان بزرگ قطعا در ما نفوذ دارد و نفوذش با جنگ سخت متفاوت است و می خواهد بر تصمیم گیری و تصمیم سازی و فکر ما تاثیر بگذارد حال باید ببینیم که با این جاسوس و نفوذی چه باید بکنیم اگر ما با همین عنوان جاسوس این نفوذی را به دادگاه ببریم می گویند جاسوس نیست چرا که با تعریف جاسوس در قانون همخوانی ندارد بنابراین ما امروز باید ببینیم که نسخه قرآنی ما در مقابله با این قضیه چیست و چگونه می توانیم آن را تبدیل به قانون و دستورالعمل کنیم.



سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: زمانی در دولت نهم با یکی از کسانی که در تیم هسته ای آن زمان بود کار اطلاعاتی شده بود بنده معتقد بودم که آن فرد جاسوس اصطلاحی است و وی دستگیر شد این فرد یکی از کارهایش این بود که به طرف مقابل یاد می داد که اگر شما می خواهید پیروز شوید چه بگویید و در نظام ما افراد روی چه چیزی حساس هستند و آنها را راهنمایی می کرد که چگونه مذاکره کنید ودر نظام ما چه کسانی می خواهند این مسئله هسته ای صلح آمیز به عنوان مسئله ملی جلو برود و چه کسانی می خواهند که جلو نرود.


معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: این فرد دستگیر شد و زمانی که بنده در وزارت اطلاعات بودم در مرحله اول و در بازپرسی با من تماس گرفتند و گفتند که در گزارش کارشان چه چیزی نوشته اند بنده گفتم که کلمه جاسوس را ننویسید بلکه اتهام وی را ارائه اطلاعات غیر مجاز به بیگانه بنویسید که آنها مطرح کردند بازپرس می گوید این فرد جاسوس است البته ایشان قاضی پرونده است و اینگونه تشخیص می دهد اما من از آنها خواستم که به بازپرس بگویند که فلانی می گوید عنوان جاسوس را به وی تفهیم نکنید بنابراین باید ببینیم امروز چگونه می توانیم با این قضیه برخورد کرده و نسخه قرآنی ما در مقابله با این امر چیست.

وی گفت: چه فتنه ای است که اینگونه است. چرا بیان شده است که "الفتنة اشدّ منَ القتل". این چه فتنه ای است که اینگونه حتی از قتل شدیدتر است و مجازات آن چیست؟ آیا از حیث آثار گفته اند مثل قتل است یا از حیث دیگر؟

این مسئول عالی قضایی افزود: این ضربه ای که از فتنه 88 به نظام وارد  کردند باید بسیار مدنظر قرار گیرد. عده ای بسیار ساده از آن می گذرند و چقدر آن را تنزل می دهند. این فتنه جرم بود و بزرگترین گناه بوده است. حتی می شد در مورد آنها مثل افراد باغی برخورد کرد اما نظام با سعه صدر خود با آنها رفتار کرده است.

 حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای خطاب به حاضرین درجلسه گفت: بروید و بر روی دو موضوع بسیار کار کنید. یکی ببینید که قرآن درباره منافق چه می گوید و نسبت به منافقان چه عکس العملی نشان داده است یکی دیگر هم اینکه بروید در قرآن مطالعه کنید و ببینید که شیطان چگونه است و قرآن درباره آن چه می گوید لذا باید شیطان و منافق را بشناسیم و نسبت به آنها هوشیار باشیم.

معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: یکی از چهره‌های نفاق این است که اسمی از رسول خدا و اسلام می‌آورد اما درست طرف مقابل رسول خدا (ص) حرف می زند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان