تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

محرومیت تراکتوری‌ها از پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر/فاجعه در تبریز

وارد شدن شوک این بار به تراکتورسازی. پس از اینکه فیفا استقلالی‌ها را از پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم کرد، این بار این اتفاق برای تراکتورسازان تبریز افتاد.
رویداد۲۴-تماشاگران امروز نوشت: وارد شدن شوک این بار به تراکتورسازی. پس از اینکه فیفا استقلالی‌ها را از پنجره نقل و انتقالات زمستانی محروم کرد، این بار این اتفاق برای تراکتورسازان تبریز افتاد.

 تبریزی ها زماني متوجه اين اتفاق شدند كه پنج‌شنبه شب و در آخرين ساعات پنجره نقل و انتقالات زمستاني براي دريافت كارت ITC سجاد شهباززاده از سيستم TMS استفاده كردند. قرمزهاي تبريزي پس از اينكه از اين سيستم بين‌المللي خواستار صدور كارت بازي شهباززاده شدند، متوجه شدند كه از سوي فيفا اجازه فعاليت در بازار زمستاني را ندارند. 

 اين اتفاق در حالي رخ داده كه باشگاه تراكتورسازي تبريز، پيش از اين، روز 15 دي ماه در اولين روز نقل و انتقالات فوتبال ايران سه بازيكن را به خدمت گرفته بود و اين دو بازيكن يعني اميد عاليشاه، احمد نوراللهي و هاشم بيك‌زاده براي اين تيم در چهار ديدار گذشته به ميدان رفته‌اند. 

 باشگاه استقلال نيز پيش از اين از سوي فيفا با اين محروميت رو به رو شده بود اما آبي‌هاي تهراني از هيچ‌كدام از خريدهاي تازه خود استفاده نكردند تا دردسري براي آنها ايجاد نشود. به اين ترتيب، تراكتورسازي اجازه جذب شهباززاده را ندارد و سه بازيكن ديگر اين تيم يعني اميد عاليشاه، هاشم بيك‌زاده و احمد نوراللهي بازيكنان غير مجاز قرمزهاي تبريزي محسوب مي‌شوند. اين بدترين خبر ممكن براي ليگ ايران است كه بايد از اين به بعد تمامي پرونده‌هاي حقوقي را جدي بگيرد. 

هشدار پنج ماه پيش را كسي جدي نگرفت

دوم آذرماه سال جاري، خبري درباره نامه فيفا به باشگاه تراكتورسازي مبني بر پرداخت 577 هزار دلار به ژائو ويلا، ستاره پرتغالي سابق اين باشگاه، ارسال كرد. در اين نامه آمده بود كه اگر طلب بازيكن پرتغالي پرداخت نشود، تراكتورسازي با جريمه‌هاي بعدي مواجه مي‌شود اما آن زمان مسئولان تراكتورسازي موضوع تنبيه از سوي فيفا را رد كردند. حالا اما با گذشت حدود پنج ماه، پرونده ژائو ويلا دردسرساز شده است. ژائو ويلا در 9 خردادماه 1391 با مسئولان وقت باشگاه تراكتورسازي قراردادي دو ساله را امضا كرد اما در شرايطي كه نتوانست انتظارات كادر فني را برآورده كند، در نيم‌فصل از جمع سرخپوشان تبريزي جدا شد. او در يك نيم‌فصل فقط هشت بازي براي تراكتورسازي انجام داد و بعد از اختلاف با كادر فني بدون اينكه مطالباتش را به طور كامل دريافت كند، ايران را ترك و اقدام به شكايت از تراكتورسازي كرد. البته خيلي‌ها هم مي‌گويند كه اين محروميت به دليل شكايت «يان رمزي» بازيكن استراليايي اين تيم است. 

 

سرنوشت عاليشاه و نوراللهي چه مي‌شود؟

در مورد عاليشاه و نورالهي و براساس اخبار رسيده اگر مشكل تراكتور حل نشود (كه بعيد است اين اتفاق بيفتد)، چون هر دوي اين بازيكنان تحصيل كرده‌اند و كد خدمت گرفته‌اند، بايد به يك تيم نظامي بروند كه فعلاً تيمي نظامي در ليگ برتر حضور ندارد و ملوان دم دست‌ترين تيم است كه در ليگ يك حضور دارد. آرش نجفي مسئول حقوقي تراكتورسازان در اين باره مي‌گويد: «واقعيت اين است كه ما هم دقيقاً نمي‌دانيم موضوع چيست‌؛ چون هيچ حكمي به ما ابلاغ نشده است كه براساس آن از نقل و انتقال محروم باشيم. به هر حال چوب عدم سياست گذاري در پرداختن به پرونده‌هاي خارجي را مي‌خوريم. اين مسئله باشگاه‌هاي ايراني را تهديد مي‌كند و نكته اينجا است كه فيفا هم نسبت به تيم‌هاي ايراني سختگيرانه‌تر برخورد مي‌كند.» مسئول حقوقي باشگاه تراكتور درباره اينكه پرونده انضباطي مذكور در فيفا مربوط به چه كسي است، گفت: «يكي از وكلاي بين‌المللي پرونده چهار بازيكن را پيگيري مي‌كند. ما با او در ارتباط هستيم. من فكر مي‌كنم اين پرونده مربوط به ژائو ويلا، بازيكن پرتغالي سابق باشد. ما در صدد هستيم با او توافق كنيم و اين پول را قسطي به او بپردازيم.» نجفي درباره اينكه آيا حضور عاليشاه، نوراللهي و بيك‌‌زاده هم غيرقانوني بوده و احتمال سه بر صفر شدن بازي‌هايي كه آنها در آن حضور داشتند وجود دارد، گفت: «اين قضيه شامل بازيكنان قبلي نمي‌شود. من قاطعانه مي‌گويم اين محروميت شامل نوراللهي و عاليشاه و بيك‌‌زاده نمي‌شود. فقط شامل شهباززاده است كه انشاءالله در روزهاي آينده مشكل را حل مي‌كنيم.» 

 

چرا همه مي‌گويند بي‌خبريم؟

محروميت تراكتورسازي از سوي فيفا در حالي اتفاق افتاده است كه مسئولان تراكتورسازي تبريز از اين اتفاق ابراز بي‌اطلاعي كرده‌اند و گفته‌اند اين خبر را از رسانه‌ها شنيده‌اند. عباسي كه يكي از اعضاي هيأت‌مديره است در اين مورد مي‌گويد: «اطلاع زيادي در مورد شرايط فعلي باشگاه ندارم و در آن مقطع هم كه مي‌توانستيم كمك كنيم، كسي حرف ما را گوش نداد.» سؤالي كه اينجا ايجاد مي‌شود اين است كه چرا حكم‌هاي فيفا اينقدر دير در اختيار باشگاه‌ها قرار مي‌گيرد؟ آيا باشگاه‌ها از ماه‌هاي قبل در جريان اين امور قرار نمي‌گيرند كه حالا همه شوك زده شده‌اند و ابراز بي‌اطلاعي مي‌كنند؟ زمان اين رسيده كه در مديريت باشگاه‌هاي ايران اتفاقات عظيمي رخ دهد. مديراني كه حواس‌شان به صدور انواع بيانيه‌ها هست اما به فعاليت‌هاي خود باشگاه كاري ندارند. 

 

باشگاه تراكتورسازي‌؛ تعليق هستيم نه محروم!

سيامك قليچ‌خاني، مدير رسانه‌اي تراكتورسازي، درباره محروميت باشگاه تراكتورسازي از نقل‌ و انتقالات زمستاني گفت: «هيچ نامه‌اي از سوي فيفا به فدراسيون فوتبال و باشگاه تراكتورسازي ارسال نشده است كه نشان‌دهنده محروميت ما باشد. سيستم TMS براي باشگاه تراكتورسازي باز بود و توانستيم قرارداد سجاد شهباززاده را ثبت كنيم. اگر قرار به محروميت بود، بايد رونوشتي از نامه فيفا به فدراسيون فوتبال يا باشگاه ارسال مي‌شد. سه‌شنبه اين هفته جلسه كميته انضباطي فيفا در خصوص شكايت پدرو ويلا، بازيكن پرتغالي پيشين تراكتورسازي، برگزار شد و ظاهراً به علت مشكلاتي كه ايراني‌ها به وجود آورده‌اند، باشگاه تراكتورسازي تعليق شده است. بنابراين محروميتي در كار نيست و اين مشكل را حل خواهيم كرد. از طرفي، اين مشكل ارتباطي به بازيكناني كه جذب كرده‌ايم، ندارد.»

 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان