تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

نگاهی به همه تقابل‌های قلعه‌نویی و پرسپولیس/ از ۱۱ سال شکست‌ناپذیری امیر تا تساوی‌های بهمن‌ماهی

پرسپولیس فردا و در حساس‌ترین دیدار فصل خود به مصاف تراکتور‌سازی و امیر قلعه‌نویی می‌رود تا یک بازی فینال‌گونه را برابر حریف قدر تبریزی برگزار کند.
رویداد۲۴-پرسپولیس فردا و در حساس‌ترین دیدار فصل خود به مصاف تراکتور‌سازی و امیر قلعه‌نویی می‌رود تا یک بازی فینال‌گونه را برابر حریف قدر تبریزی برگزار کند.
خبرورزشی نوشت: دیداری که پیروزی در آن برای پرسپولیسی‌ها فرار بزرگ به سوی قهرمانی خواهد بود و برای امیر قلعه‌نویی و یارانش بقا در کورس قهرمانی. جدال تیم‌های قلعه‌نویی و پرسپولیس همواره جذاب، تماشایی و البته حساس بوده است. در زیر نگاهی داریم به همه نبردهای امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی و سرخپوشان پایتخت. 
27 تقابل قلعه‌نویی با پرسپولیس در 6 تیم مختلف
تا قبل از بازی فردا امیر قلعه‌نویی 27 بار به عنوان سرمربی روی نیمکت حریفان پرسپولیس نشسته است. او در این مدت هدایت برق تهران، استقلال اهواز، استقلال تهران، مس کرمان، سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز را برابر پرسپولیس عهده‌دار بوده است. 
7 برد برای امیر، 5 برد برای پرسپولیس
امیر قلعه‌نویی طی 27 رویارویی‌‌اش با پرسپولیس در 7 بازی به برتری رسیده، 5 بار شکست خورده و 15 تساوی نیز کسب کرده است. آماری که همچنان حکایت از کارنامه موفق ژنرال آبی‌ها برابر سرخ‌ها دارد. 
قلعه‌نویی 25 - پرسپولیس 18
در طول این 27 بازی شاگردان قلعه‌نویی 25 بار دروازه پرسپولیس را باز کرده‌اند و در مقابل پرسپولیسی‌ها فقط 18 بار موفق به گلزنی متقابل شده‌اند. این تفاضل بالا به دلیل چند برد پرگل تیم‌های ژنرال مقابل سرخپوشان به دست آمده است. 
14 بار هدایت استقلال برابر سرخ‌ها
قلعه‌نویی تا به حال 14 بار استقلال را برابر پرسپولیس هدایت کرده که حاصل آن 3 برد، دو شکست و 9 تساوی خسته‌کننده بوده است. او با سپاهان 5 بار، با تراکتور 4 بار، با استقلال اهواز دو بار و با برق تهران و مس کرمان یک بار مقابل پرسپولیس قرار گرفته است. 
بردها و باخت‌ها
قلعه‌نویی تا به حال 3 بار با استقلال، 2 بار با تراکتور و 2 بار با سپاهان، پرسپولیس را شکست داده است. در عوض 2 بار با استقلال، یک بار با برق تهران، یک بار با استقلال اهواز و یک بار هم با سپاهان به پرسپولیس باخته که البته باخت با سپاهان در ضربات پنالتی حادث شده است. 
7 شکست پرسپولیس با 7 مربی مختلف
شکست‌های پرسپولیس در این 7 بازی با مربیانی چون علی پروین، راینر زوبل، وینگو بگوویچ، مصطفی دنیزلی، حمید استیلی، زلاتکو کرانچار و علی دایی حاصل شده و برد‌های سرخپوشان نیز توسط علی پروین (2 بازی)، علی دایی، حمید درخشان و برانکو به دست آمده است. 
اولین تقابل و شکست قلعه‌نویی
اولین تقابل قلعه‌نویی و پرسپولیس به جام‌ حذفی فصل 81-80 باز می‌گردد. قلعه‌نویی سرمربی برق تهران بود و علی پروین سکاندار هدایت پرسپولیس. پرسپولیس آن بازی را برد اما به سختی. دو تیم در پایان 90 دقیقه یک - یک مساوی شدند و سرخ‌ها در وقت اضافه با حساب دو بر یک به برتری رسیدند. آخرین نبرد پرسپولیس و قلعه‌نویی هم به بازی رفت همین فصل پرسپولیس و تراکتور در تبریز باز می‌گردد. این دیدار در بیستم شهریورماه با تساوی بدون گل به پایان رسید. 
اولین رویارویی در لیگ برتر
اولین رویارویی قلعه‌نویی و پرسپولیس در لیگ برتر به لیگ دوم حرفه‌ای (1382-1381) باز می‌گردد. آن زمان قلعه‌نویی هدایت استقلال اهواز را بر‌ عهده داشت و بازی رفت دو تیم در اهواز به تساوی صفر - صفر انجامید. بازی برگشت را پرسپولیس در تاریخ 26 فروردین 82 با حساب 2 بر یک برد. 
11 سال بی‌شکست برای امیر
از آن پس قلعه‌نویی بیش از 11 سال برابر پرسپولیس شکست نخورد و این طلسم سرانجام دوم آذر 93 و در شهرآورد رفت لیگ چهاردهم شکسته شد. همان روزی که پرسپولیس با گل‌های محمد نوری و امید عالیشاه برابر تک‌گل سجاد شهباززاده استقلال را مغلوب کرد. قلعه‌نویی البته شهرآورد برگشت را هم با تک‌گل علی علیپور به پرسپولیس باخت تا آمار آخرین فصل حضورش در استقلال چندان جالب نباشد. این دو باخت تنها باخت‌های قلعه‌نویی در دیدارهای رودررویش با استقلال برابر پرسپولیس است. 
دو برد 4 بر یک قلعه‌نویی
تیم‌های قلعه‌نویی تا به حال دو برد پرگل 4 بر یک مقابل پرسپولیس داشته‌اند که اولی در تهران و با سپاهان در لیگ دهم رقم خورده و دومی در تبریز و با تراکتور در لیگ یازدهم به دست آمده است. سنگین‌ترین شکست تیم‌های قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس 2 بر یک بوده که سه بار نیز تکرار شده است!
موفقیت پرسپولیس در 5 تقابل اخیر
5 تقابل آخر قلعه‌نویی و پرسپولیس چندان برای سرمربی تراکتورسازی پربار نبوده است. او در این 5 بازی دو شکست و سه تساوی به دست ‌آورده و نتوانسته نتایج درخشان سابق را مقابل سرخپوشان تکرار کند. 
آخرین برد قلعه‌نویی در اردیبهشت 91
آخرين برد قلعه‌نويي مقابل پرسپوليس به حدود 5 سال قبل باز مي‌گردد. او آن زمان در دوره اول حضورش در تراكتورسازي به سر مي‌برد و در هفتم ارديبهشت 91 و در ورزشگاه يادگار امام(ره) با نتيجه 4 بر يك پرسپوليس را شكست داد. از گلزنان آن روز تراكتور فردا فرزاد حاتمي و محمد ابراهيمي احتمالاً بازي خواهند كرد. 
تساوي در ديدار‌هاي بهمن‌ماه
تمام تقابل‌هاي پرسپوليس و قلعه‌نويي در ماه بهمن به تساوي انجاميده است. اولين اين ديدارها 13 بهمن 82 و در هفته بيستم ليگ سوم برگزار شد كه با تساوي يك - يك پرسپوليس و استقلال تمام شد. براي پرسپوليس حامد كاويانپور و براي استقلال داود سيدعباسي گلزني كردند. بازي دوم در 25 بهمن 87 و در دور برگشت ليگ هشتم انجام گرفت كه باز هم قرمز و آبي يك - يك كردند. اين بار مجتبي جباري گلزن استقلال و مازيار زارع گلزن پرسپوليس بودند. آخرين بازي بهمن‌ماهي طرفين هم ششم بهمن 91 و باز هم بين پرسپوليس و استقلال برگزار شد كه به تساوي بدون گل انجاميد.
نظرات شما
پیشخوان