تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
کیانوش‎راد، عضو شورای مرکزی اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

آشتی‎ملی فرصت است/ناطق، روحانی،خمینی و خاتمی پشتوانه‎ اصلاحات اعتدالی

عضو شورای مرکزی اتحاد ملت با اشاره به نقش ناطق‎نوری، حسن روحانی، حسن خمینی و سیدمحمد خاتمی تاکید کرد که این آقایان جزء اصلی‎ترین پشتوانه‎هایی هستند که می‎توانند برای حرکت اصلاحات اعتدالی مطرح باشند.
رویداد۲۴ - عضو شورای مرکزی اتحاد ملت با اشاره به نقش ناطق‎نوری، حسن روحانی، حسن خمینی و سیدمحمد خاتمی تاکید کرد که این آقایان جزء اصلی‎ترین پشتوانه‎هایی هستند که می‎توانند برای حرکت اصلاحات اعتدالی مطرح باشند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، برجسته‎ترین چهره اعتدال‎گرا در این سال‎های اخیر بود که در خصوص ارتباط جریان‎های سیاسی داخل کشور  با مقام معظم رهبری نقش مهمی را ایفا می‎کرد. امروز که او نیست این سوال به خصوص درباره جریان اصلاح‎طلبی پیش می‎آید که کدام یک از چهره‎های سیاسی حاکم می‎توانند آن نقش را به خوبی ایفا کنند.

چهره‎هایی مانند ناطق‎نوری و حسن روحانی به خوبی توانایی پر کردن این نقش را دارند، اما مسئله فوق با تعیین صورت نمی‎گیرد و باید فضای حاکم بر جریانات سیاسی به این سمت برود که این آقایان در نتیجه آن اجازه ندهند خلا آیت الله هاشمی حداقل در سیاست داخلی احساس شود.

محمدکیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره ارتباط بدون واسطه با مقام معظم رهبری که این روزها از سوی اصلاح‎طلبان طرح می‎شود، گفت: بارها اصلاح‎طلبان و حتی شخص آقای میرحسین موسوی نسبت به اجرای بدون تنازل قانون اساسی تاکید داشتند که در آن اصول باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا تمام اختیارات حاکمیت و حقوق ملت مورد نظر واقع شده است.   

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در ادامه تصریح کرد: بازگشت و تاکید بر قانون اساسی بدون فصل الخطاب تمام منازعات را برطرف می‎کند و برای امروز و فردا جامعه ایران می‎تواند به عنوان راهی جهت وفاق و حل اختلافات مورد عمل واقع شود. 

وی افزود: پیش از این هم لزوم تثبیت پایه‎های اصلی انقلاب با توجه به سن نسل اول انقلابیون و کسانی که این انقلاب را براساس شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بنا کردند، مورد اشاره قرار گرفته بود و در این رابطه اصلی‎ترین منشور مورد اجماع همه مجتهدان، اعضای مجلس خبرگان اول که با تائید حضرت امام خمینی، بناینگذار جمهوری اسلامی ایران هم همراه شد این بود که باید قانون اساسی به عنوان مبنا بدون چون و چرا برای تمام مسئولین نظام قرار گیرد. بدین معنا که بزرگترین خدمت برای تداوم جمهوری اسلامی تکیه برهمین قانون اساسی است.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: تنها در صورت اجرا قانون اساسی که شیوه‎های دادرسی، نحوه برخورد با متهمان، حوزه اختیارات مسئولان و حق آزادی بر هر شرایطی برای مردم را محفوظ نگه داشته، می‎توانیم به همت جوانان در سهل کردن راه دشوار توسعه ایران امیدوار باشیم.

کیانوش راد در ادامه یاد آور شد: بدون تردید واکنش مثبت نشان دادن از سوی حاکمیت به فعالانی که درصدد زدودن اختلافات با طرح شعار آشتی ملی هستند یک موقعیت و فرصت گرانبها برای تجدید نظر در سیاست‎ها است. امروز موضع آقای خاتمی و نگاه منصفانه و تلاش ایشان برای یافتن راهی بابت اجماع بیشتر نخبگان سیاسی با دیدگاه‎های متفاوت اتمام حجت را بر کسانی که همچنان بر طبل تفرقه و دشمنی می‎کوبند، تمام کرده است.

این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت ابراز کرد: مخاطرات گوناگون بین‎المللی و فرصتی که امروز به دلیل سیاست‎های نابخردانه ترامپ به وجود آمده، سبب ایجاد نوعی اجماع مردمی و بین دولتی برای مخالفت با مواضع رئیس‎جمهور آمریکا شده است که برای کشور ما زمینه‎ای است تا در داخل با اجماع حداکثری و تاکید بر راه قانون اساسی از موقعیت فعلی جهت تقویت بنیان‎های توسعه‎ای استفاده شود.

وی در این‎باره که گفته شده آقای هاشمی رابط بین مقام معظم رهبری و اصلاح طلبان بوده، با درگذشت ایشان آیا برای این امر نباید جایگزینی تعیین شود، توضیح داد: طرح سوال بدین نحو دقیق نیست. نیروهای سیاسی در سطوح مختلف حضور دارند آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، مجری قانون اساسی، پیگیر مطالبات مردم و پیاده کردن برنامه‎ها و شعارهای اعلان شده، می‎تواند به عنوان فردی که وظایف قانونی برعهده دارد و به دلیل تکلیفی که بر او گذارده شده و سوابقی که در سیاست دارد، پیگیر خواسته‎های فعالان سیاسی باشد.

کیانوش راد درخصوص این گفته اصولگرایان که بحث آشتی ملی موضوعیت ندارد، اظهار داشت: اینکه کسی طرح مسئله وفاق و آشتی ملی را در میان نیروهای سیاسی بدون موضوعیت می‎داند، نشان از این دارد که یا به واقعیت‎های ملموس در میان جریانات سیاسی توجه ندارد و یا احساس غرور و بی‎نیازی رسیدند. تاریخ نشان داده کسانی که چنین اندیشیده‎اند با شکست مواجه شده اند. بسیاری از حکومت‎های استبدادی با توهم اینکه مردم همواره با آنان همراه هستند و براساس این تصور که نباید نیروهای مخالف را مورد توجه قرار داد بر سراشیبی سقوط افتادند و زمانی صدای ملت را شنیدند که فرصت از دست رفته بود.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در این باره اضافه کرد: شاه با غرور معتقد بود که به دلیل انجام برخی از فعالیت‎های عمرانی، موضوعی برای وجود مخالفت مردم در دستگاه سلطنتی وجود ندارد، اما هنگامی متوجه عمق گسست محبوبیت در جامعه ایران شد و اعلام کرد که من صدای ملت را شنیدم که زمانی برای او باقی نمانده بود.

وی درباره جایگزینی ناطق‎نوری برای ایفای نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: همانطور که در بالا مطرح کردم طرح این سوال درست نیست، هیچ کس آقای هاشمی را تعیین نکرده بود که چنین نقشی را ایفا کند. فعالان سیاسی و بزرگان، بسته به نوع تعامل و کنشی که خواهند داشت می‎توانند چنین جایگاهی را در میان مردم به دست آورند. به همین دلیل ما شاهد آن بوده‎ایم که روزگاری آقای ناطق‎نوری به عنوان یکی از رقبای جناح چپ، دوم خردادی و اصلاح‎طلبان قرار داشت، امروز در مواردی به هم نزدیک‎تر شده‎اند.

این عضو شورای مرکزی اتحاد ملت در ادامه تصریح کرد: بدون تردید آقایان ناطق‎نوری، حسن روحانی، حسن خمینی و سیدمحمد خاتمی جزء اصلی‎ترین پشتوانه‎هایی هستند که می‎توانند برای حرکت اصلاحات اعتدالی مطرح باشند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان