تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
مازنی، عضو فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلیل اصرار بر عذرخواهی «قالیباف» پس از حادثه «پلاسکو» چیست؟

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره دلیل درخواست و اصرار نمایندگان مجلس از شهردار برای عذرخواهی پس از حادثه پلاسکو به دلیل بالاتر بودن سطح انتظارات مردم از گزارشی که در مجلس قرائت شده، بود. در واقع سرمایه اجتماعی ما در نتیجه این حادثه آسیب دید که جبران آن به سختی امکان پذیر است و عذرخواهی شهردار تهران می تواند تا حدودی بازسازی این سرمایه اجتماعی کمک کند.
رویداد۲۴عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی درباره دلیل درخواست و اصرار نمایندگان مجلس از شهردار برای عذرخواهی پس از حادثه پلاسکو به دلیل بالاتر بودن سطح  انتظارات مردم از گزارشی که در مجلس قرائت شده، بود. در واقع  سرمایه اجتماعی ما در نتیجه این حادثه آسیب دید که جبران آن به سختی امکان پذیر است و عذرخواهی شهردار تهران می‎تواند تا حدودی بازسازی این سرمایه اجتماعی کمک کند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در دو جلسه مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران حضور پیدا کرد و گزارشی در رابطه با حادثه پلاسکو را قرائت کرد، اما نکته حضور در این دو جلسه عدم عذرخواهی از مردم بود. او حتی در جلسه شورای شهر به حالتی نه چندان جدی جمله «از اینکه نمردم، عذرخواهی می‎کنم» را بیان کرد.

این در حالی است که گرچه به شکل علنی اعلام نشده اما اگر از سفرهای قالیباف به دیگر شهرها برای ایراد سخنرانی بگذریم با ورود به ایستگاه‎های مترو در تهران به سادگی می‎توان متوجه شد که شهردار تهران مجدد خیال ورود به پاستور به سرش زده، اما نکته اینجاست او که حاضر به کمترین عذرخواهی از مردم یک شهر نیست چگونه قصد مدیریت بر یک کشور را در سر می‎پروراند؟ 

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره عدم عذرخواهی محمد باقر قالیباف بابت حادثه پلاسکو در جلسات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران و اصرار او برای حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری گفت: مایل نیستم بحث پلاسکو و موضوع انتخابات ریاست جمهوری را به هم گره بزنم زیرا خانواده شهدای پلاسکو از این بابت که عده ای  در حال بهره برداری های سیاسی از عزیزان آنان  هستند، بسیار گله‎مندند.

وی ضمن اشاره به نگرانی مردم در نتیجه حادثه پلاسکو  یادآور شد: امید مردم در مواقعی که بحران روی می‎دهد به مدیرانی است که  برای چنین لحظاتی تربیت شده و آموزش دیده‎اند. نتیجه اتفاقی که در حادثه پلاسکو روی داد در اولین قدم آسیب به این امید بود. اکنون مردم از نماینده‎ها سوال می‎کنند که در صورت روی دادن حادثه‎ای بزرگتر یا بلایای طبیعی باید ازچه نهاد و یا فردی توقع یاری داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مسئولان باید با همکاری یکدیگر نقایص در این بحران را دریابند تا در دیگر موارد تکرار نشود. نیاز است تا مشخص شود مشکل در چه قسمتی وجود داشته، سوء تدبیر یا نقص در تجهیزات بوده یا اینکه تنها به نوع و کیفیت نظارت برمی‎گردد. هریک از این موارد باید به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان درصدد رفع آن گام برداشت و در صورتی که پنهان‎کاری صورت گیرد حوادث به همین منوال مدیریت خواهد شد.

مازنی در ادامه افزود: دلیل درخواست نمایندگان تهران هم از شهردار برای عذرخواهی به دلیل بالاتر بودن سطح  انتظارات مردم از گزارشی که در مجلس قرائت شده، بود. در واقع  سرمایه اجتماعی ما در نتیجه این حادثه آسیب دید که جبران آن به سختی امکان پذیر است و عذرخواهی شهردار تهران می تواند تا حدودی بازسازی این سرمایه اجتماعی کمک کند.

وی در این‎باره که پس از روی دادن حادثه قطار در سمنان و استعفای مدیر عامل راه آهن آقای موحدی کرمانی خطیب جمعه تهران از تریبون نماز جمعه این کار تقلید از بیگانه خواندند آیا عدم عدم عذرخواهی قالیباف پس از حادثه پلاسکو ریشه در چنین تفکری ندارد؟، تصریح کرد: این تفکر اشتباهی است. به طور طبیعی زمانی که  کسی در مقام مسئول احساس می‎کند افکار‎عمومی از عملکردش متقاعد نشده و گفتارش راضی کننده، نیست حداقل کاری که می‎تواتد انجام دهد عذرخواهی از مردم و یا استعفا است. مردم هم قدرشناس هستند و متوجه خواهند شد که فرد مسئول در حد توان خود کارانجام داده ولی به هر دلیل موفق نبوده است.

نماینده مردم تهران در ادامه اظهار داشت: اگر عذرخواهی یا استعفا تقلید از بیگانه محسوب شود، با این حساب بسیاری از رفتارهای ما  تقلیدی است زیرا براساس استفاده از تجربه‎های ملت‎ها و دولت‎های دیگر شکل گرفته، ایرانیان اسلام را از عرب‎ها گرفتند و بسیاری از روش‎های مناسب مانند دموکراسی تجربه اروپایی‎ها بوده که ما از آن تحت عنوان مردم‎سالاری دینی بهره می‎بریم.

مازنی تاکید کرد: در صورتی که بنا باشد کارهای خوب چنین تعبیر شود پس هیچ کاری درستی را  نباید از بیگانه بیاموزیم. مجدد تاکید می‎کنم که این نگاه صحیحی نیست و با آموزه‎های دینی مغایرت دارد و برمی‎گردد به همان  مسئله فدا کردن منافع ملی برای منافع جناحی که در نهایت هر دو متضرر می‎شوند. هر فرد مسئولی باید پاسخگو باشد و این ربطی به فعالیت‎های سیاسی هم ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره سکوت نماینده‎های تهران در روز حضور محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان سکوت نکردند، هیاتی به سرپرستی آقای نجفی تشکیل شد و گزارش تهیه شده توسط او به قرائت درآمد که در نهایت از آقای قالیباف درخواست شد تا عذرخواهی کند. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان