تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵
محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

شهرداری تغییر کاربری سوله‎های مدیریت بحران پایتخت را متوقف کند

عضو شورای شهر تهران معتقد است، سوله‎های ستاد بحران قابل خرید و فروش نیست و برای این احداث شده است که اگر زلزله اتفاق افتاد به عنوان کمک‎رسانی از آن استفاده شود. هرگونه استفاده دیگر از این سوله‎ها وجاهت قانونی ندارد.
رویداد۲۴- عضو شورای شهر تهران معتقد است، سوله‎های ستاد بحران قابل خرید و فروش نیست و برای این احداث شده است که اگر زلزله اتفاق افتاد به عنوان کمک‎رسانی از آن استفاده شود. هرگونه استفاده دیگر از این سوله‎ها وجاهت قانونی ندارد.

مدیریت ستاد بحران، سوله‎هایی برای مواقع اضطراری تهیه دیده است که در صورت وقوع بحران و حادثه از آنها استفاده شود. این سوله‎ها به منظور تجهیز و ذخیره‌سازی اقلام حیاتی و به‌‌ویژه برگزاری مانور و آموزش‌های محلی برای مردم ایجاد شده است. 

 به نظر می‎رسد در شهر بلاخیز تهران که علاوه بر قرارگرفتن روی گسل زلزله، هر روز اتفاق جدیدی در آن می‎افتد وجود و آماده‎سازی چنین مکان‎هایی لازم است، این سوله‎ها باید بتواند در صورت وقوع حادثه مردم را در خود اسکان دهد. 

کارشناسان امداد و نجات نیز معتقدند نباید از سوله‎های بحران دو منظوره استفاده شود چرا که امکانات مورد نیاز برای زمان وقوع بحران مانند چادر، آب، لوازم نجات و درمان اولیه مصدومان و نیز جیره غذایی باید در این ستادها ذخیره شود. 

ولی در عمل درخصوص کاربری این سوله‎ها اتفاق دیگری افتاده است. شهرداری از برخی از این سوله‎ها نه تنها در موارد دیگر استفاده می‎کند که در صورت بروز بحران امکان تخلیه آن وجود ندارد بلکه بخشی از این سوله‎ها را نیز به فروش رسانده است. 

یکی از این سوله‎ها در منطقه 4 مدت‎هاست به شهربازی تغییر کاربری داده و تعداد دیگری از آنها نیز در اختیار ورزشگاه‎ها  قرار گرفته است. باغ موزه دفاع مقدس و حوزه علميه نیز هر کدام یکی از این سوله‎ها را تحویل گرفته‎اند. بر اساس آنچه هفته گذشته رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد در مناطق ٢، ١٢، ٣، ٥ نیز سوله‎های ستاد بحران در اختیار برنامه‎های تلویزیونی همچون خندوانه، عمو پورنگ و...  قرار گرفته است. 

همچنین یکی از اعضای شورای شهر از اقدام شهرداری در خصوص فروش یکی از این سوله‎ها به بانک شهر خبر داده است.  محمد حقانی، عضو شورای شهر تهران در این رابطه گفت: آخرين مصوبه شورا، بازگرداندن سوله‌هاي بحران به شهر تهران بود. بعضي هم معتقد بودند كه كاركرد دوگانه داشته باشد اما مگر حادثه خبر مي‌كند؟ اگر مي‌دانستيم حادثه چه زماني اتفاق مي‌افتد، ازهمان حادثه جلوگيري مي‌كرديم. بنابراين سوله‌ها بايد به شهرداری بازگردانده شود.

تصمیم برای ساخت سوله‎هایی برای ستاد بحران 10 روز بعد از زلزله بم در جلسه‎ای اضطراری با عنوان 120 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران  گرفته شد که در نهایت 110 سوله مدیریت بحران در شهر تهران ساخته شد. 

مدت‎هاست کارشناسان امداد و نجات و معماری شهری و همچنین برخی از اعضای شورای شهر در خصوص این تخلف شهرداری هشدار داده بودند ولی هنوز این مشکل به قوت خود باقی است و شهرداری توجهی به اعتراضات نکرده است. 

یک کارشناس امداد و نجات گفت: چیزی به نام سوله بحران آماده در مناطق شهری تهران نداریم و بیشتر این مراکز حیاتی، کاربری‎ غیر از سوله بحران دارند، مثلاً در مناطقی چون  بوستان لاله، این سوله تخلیه و به انباری تبدیل شده است.

در همین رابطه محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: سوله‎هایی که باید برای بحران مورد بهره‎برداری قرار گیرد؛ در کاربرد چند منظوره فقط می‎تواند برای سالن ورزشی بانوان مورد استفاده قرار گیرد. 

او ادامه داد: نباید تجهیزات و وسایلی که جابجایی آنها سخت باشد در این سوله‎ها قرارداد چون وسط بحران امکان خارج کردن این وسایل وجود ندارد. 

سرخو در خصوص غیرقانونی بودن فروش یک سوله اظهار داشت: هرگونه استفاده دیگر از این سوله‎ها به غیر از این دو کارکرد وجاهت قانونی ندارد. و شهرداری تهران باید به تغییر کاربری سوله‎های بحران پایتخت خاتمه دهد. این اماکن قابل خرید و فروش نیست و برای این احداث شده است که اگر زلزله اتفاق افتاد به عنوان کمک‎رسانی  از آن استفاده شود. 

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه علت این بی‎قانونی را از شهردار باید پرسید گفت: فلسفه وجودی این سوله‎ها کمک به ستاد بحران است نه تامین بودجه. ما برای تجهیز آتشنشانی بودجه مشخص کرده‎ایم که تخصیص داده نشد و دیگر نیازی به اجاره و فروش سوله‎ها برای تجهیز ستاد بحران نبود. هر چند چنین درآمد حاصل از اجاره این بودجه‎ها در این امور مصرف نشده است. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان