تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
حقانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

«تهران»؛ شهر ورشکسته

عضو شورای شهر تهران از واگذاری بخشی از سهام «شهرآفتاب» و 51 درصد از سهام «شهروند» و همچنین فروش یکی از سوله‎های ستاد بحران به بانک شهر خبر داد و گفت: تهران آن کلان شهر ثروتمندی که باید باشد نیست. شهرداری فعلی تهران، شهرداری مقروضی است.
رویداد۲۴عضو شورای شهر تهران از واگذاری بخشی از سهام «شهرآفتاب» و 51 درصد از سهام «شهروند» و همچنین فروش یکی از سوله‎های ستاد بحران به بانک شهر خبر داد و گفت: تهران آن کلان شهر ثروتمندی که باید باشد نیست. شهرداری فعلی تهران، شهرداری مقروضی است.

شهردار تهران از همان سال‎های شروع کار خود در جهت حفظ استقلال، سیاستی شبیه به سیاست پادشاهان قاجار اتخاذ کرد. او برای تامین بودجه مورد نیاز خود به استقراض روی آورد و برای پس دادن این قرض‎ها مجبور شد املاک شهرداری را واگذار کند. این نوع مدیریت، شهرداری را به ورشکستگی چندین‌هزار‌میلیاردی کشانده است.

فروش املاک و تراکم بعد از گذشت سال‎ها، به یک عادت برای شهردار تهران تبدیل شده است. اگرچه مدت زیادی است که برخی اعضای شورای شهر تهران به این مساله اعتراض می‎کنند اما عدم قطعیت و کارایی شورا در نظارت بر عملکرد شهرداری، تاکنون این اعتراضات را به نتیجه نرسانده است.

شورای شهر تهران در این سال‎ها به هیچ عنوان وظیفه نظارتی خود بر شهرداری را اعمال نکرده است. شهرداری خود را موظف نمی‎داند به شورای شهر پاسخ دهد و این امر اقتدار شورا را در بین مردم خدشه‎دار کرده است. 

واگذاری بخش عمده‎ای از سهام «شهروند» و «شهر آفتاب» و اخیرا فروش یک سوله ستاد بحران به بانک شهر - با وجود غیرقانونی بودن آن- این سوال را به وجود می‎آورد که چرا شهرداری خود را ملزم به رعایت قوانین نمی‎داند؟ 

همچنین نگرانی دیگری که در خصوص این واگذاری‎ها  وجود دارد؛ تحویل دادن مدیریت شهر تهران با این میزان وام و استقراض به شهردار بعدی است. سامان دادن وضعیت آشفته این شهر کار آسانی به نظر می‎رسد. 

رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفته بود: شهرداری هر وقت دچار کمبود مالی شود در قالب تسهیلات از بانک شهر کمک می‎گیرد و از طرف دیگر به این بانک رانت می‌دهد تا در هر کوچه و معبری، کیوسک شهرنت مستقر کند.

محمدحقانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره مناسبات شهرداری و بانک شهر گفت: بانک شهر دو شرکت دارد که این شرکت‎ها به لحاظ جایگاه سازمانی که دارند، با شهرداری ارتباط راحت‎تری برقرار می‎کنند. شهرداری برای جبران کمبود نقدینگی از بانک شهر وام می‎گیرد.

او توضیح داد: شهرداری تاکنون نتوانسته این وام‎ها را برگرداند و به همین خاطر به ازای برگشت این وام‎ها املاکی مانند «شهرآفتاب» و «شهروند» و سوله‎های ستاد بحران را به بانک شهر واگذار کرده است و بانک شهر هم در اجرای طرح‎های جاری به شهرداری تهران کمک می‎کند. 

حقانی اظهار داشت: اگرچه بانک شهر به شدت از پروژه‎های عمرانی حمایت می‎کند ولی به طور کلی واگذاری املاک شهرداری که جزء سرمایه مردم محسوب می‎شود، سیاست غلطی است. تاکنون 51 درصد از سهام «شهروند» و درصدی از سهام «شهرآفتاب» براساس مصوبه‎ای که در شورای شهر تایید شده به بانک شهر واگذار شده است. 

  او با اشاره به اینکه بانک شهر متعلق به شهرداری‎های کلان‎شهرهاست ادامه داد: شهرداری تهران قبلا بالای 40 درصد در بانک شهر سهم داشت که اکنون به 9 درصد رسیده و مابقی این سهام توسط شهرداری تهران واگذار شده است. 

این عضو شورای شهر در خصوص علت این واگذاری‎ها گفت: شهرداری فعلی تهران، شهرداری مقروضی است و بدهی زیادی دارد. به جز این بدهکاری‎ها، چیزی حدود 40 هزار میلیارد بودجه برای پروژه‎های نیمه کاره‎اش نیاز دارد و برای تامین بودجه زمین‎های شهرداری به عنوان سرمایه مردم به این راحتی واگذار می‎شود. تهران دیگر آن کلان شهر ثروتمندی که باید باشد نیست و به واقع باید آن را یک شهر ورشکسته دانست.

حقانی در مورد تاثیر این وضعیت بر مدیریت شهردار بعدی گفت: شهردار بعدی تهران با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود. باید دیون مردم و بانک‎ها، همچنین حقوق کارکنان شهرداری را بپردازد، باید بسیاری از مسائل و مشکلات موجود را رفع کند. 

او ادامه داد: اشکال اصلی ما این است که نتوانستیم مثل تمام دنیا درآمدهای پایدار برای شهرداری تامین کنیم. توسعه پایدار وقتی محقق می‎شود که درآمد پایدار وجود داشته باشد. 

این عضو شورای شهر افزود: با وجود اینکه بسیاری از زیرساخت‎ها فراهم نیست و بسیاری از املاک شهرداری و پروژه‎های مشارکتی  واگذار شده است ولی هنوز هم می‎توان وضعیت تهران را سامان داد. 

حقانی در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر تهران  نظارتی بر عملکرد شهرداری در خصوص فروش سوله‎های ستاد بحران به بانک شهر نداشته است، گفت: به خاطر نبود سازکار  و برنامه درست، نظارت  لازم و کافی وجود ندارد. نظارت شورا به بازدیدهای مقطعی و موردی آن هم  براساس گزارش‎های مردم محدود است. شورای شهر نمی‎تواند به صورت تشکیلاتی نظارت داشته باشد. شهرداری هم گزارشات و توصیحات لازم را به شورا نمی‎دهد. دور شورای شهر دور باطلی است. 

او افزود: برای نقش نظارتی احتیاج به برنامه و سازوکار صحیح داریم و لازم است جایگاه شورا ارتقاء پیدا کند. شورا شهر باید از تمام مسائل شهر اطلاع داشته باشد اما متاسفانه اینطور نیست. 

توجیه‎های اعضای شورای شهر در خصوص عدم نظارت به عملکرد شهرداری که وظیفه قانونی آنها است قانع کننده نیست. به نظر می‎رسد این عملکرد  ضعیف در مدیریت شهری، شهردار بعدی را در مدیریت کلان شهر تهران با مشکلات جدی روبرو می‎کند چرا که شهرداری تهران اکنون از میزان استقراض به مرز ورشکستگی رسیده است. همچنین انتقال سهم عمده‎ای از املاک شهرداری به بانک شهر که سهام‎داران آن شهرداری‎های کلان‎شهرها هستند، استقلال شهردار بعدی را زیر سوال می‎برد و از او تا حد بسیار زیادی سلب اختیار خواهد کرد. 
نظرات شما
پیشخوان