تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
رسول منتجب‎نیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

اصلاح‎طلبان در انتخابات شورای شهر اشتباه «لیست امید» را تکرار نکنند

قائم حزب اعتماد ملی معتقد است اصلاح طلبان در انتخابات مجلس متضرر شدند بنابراین از شورای سیاستگذاری تقاضا دارد تا درخصوص انتخابات شورای شهرو روستا اشتباه خانه ملت به تکراردرنیاید و دو یا سه نفر برای کل جریان اصلاح طلبی قیومیت نکنند.
رویداد۲۴قائم حزب اعتماد ملی معتقد است اصلاح طلبان در انتخابات مجلس متضرر شدند بنابراین از شورای سیاستگذاری تقاضا دارد تا  درخصوص انتخابات شورای شهرو روستا اشتباه لیست امید تکرار نشود و دو یا سه نفر برای کل جریان اصلاح طلبی قیومیت نکنند.

بزرگترین ایراد لیستی که از سوی شورای سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان برای خانه ملت تهیه شد، جای گرفتن نام تعدادی براساس روابط، نه کارآمدی و لیاقت بود که به انتخابات هیات رئیسه مجلس می‎توان به عنوان مهمترین نتیجه این اشتباه اشاره کرد. البته در آن مقطع به دلیل رد صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداها شاید چاره‎ای جز این هم نبود، اما در ظاهر این امر در شورای شهر هم بنا است به تکرار درآید.

وضعیت شورای شهر با مجلس بسیار متفاوت است. در این حوزه رد صلاحیت‎ها قطعا به گستردگی مجلس نخواهد بود. علاوه بر این با توجه به حادثه پلاسکو مردم متوقع هستند گزینه‎هایی معرفی شوند که تخصص شهری داشته باشند و اگر احزاب درصدد برآیند مجدد از ورزشکاران و هنرمندان بدون تجربه در این حوزه صرفا به دلیل رای آوری بهره ببرند، مردم را دلسرد و ناامید خواهند کرد.  

رسول منتجب‎نیا،قائم‌مقام حزب اعتمادملی در این رابطه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: لیست نمایندگان مجلس در سال 94 اشکال اساسی‎تری نسبت به  موضوع مورد اشاره داشت و آن هم این بود که به دلیل وجود اختلاف در درون اصلاح‎طلبان کار از احزاب گرفته و به مجموعه‎ای واگذار شد که هیچ مسئولیت حقوقی و قانونی نداشتند، ولی به جای احزاب تصمیم گرفتند. البته در درون این گروه دبیران احزاب هم حضور داشتند که به دلیل تعداد اندک قدرت مانور بی‎بهره بودند.

وی در ادامه اضافه کرد: در واقع کار در دست افرادی قرار گرفت که تشکل‎های قانونی و حزبی نبودند. در نتیجه هیاتی عمل کردن و به تغبیر برخی دوستان پناه آوردن به «لویی جرگه» را شاهد بودیم که در آن ضوابط جای خود را به روابط داد و مسائل اقتصادی و دوست بازی جایگزین معیارها شد.

منتجب نیا در ادامه یادآور شد: در این‎باره باید این نکته را هم مورد توجه قرار دهیم که در آن مقطع شورای نگهبان و هیات نظارت کاندیداهای اصلاح‎طلبان را  قلع و قمع کرد و در واقع نیروهای رده اول و دوم ما رد صلاحیت شدند که ضربه اول بود. ضربه دوم هم به دست خود ما وارد شد، همانطور که در بالا اشاره کردم معیارها را کنار گذاشتیم و سراغ پارتی بازی رفتیم.

وی در ادامه با اشاره با کاهش رد صلاحیت‎ها در انتخابات شورای شهر، یادآور شد: در انتخابات شورای اسلامی با مشکل رد صلاحیت کمتر برخورد خواهیم کرد زیرا شورای نگهبان دخالتی در این امر ندارد، البته ممکن است هیات نظارت مجلس صلاحیت عده‎ای را تائید نکند، اما زیاد نخواهد بود. از طرف دیگر انگیزه برای ورود به شورای شهر زیاد است و احتمالا جمع زیادی برای شوراها به خصوص در شهرهایی مانند تهران ثبت نام خواهند کرد.

منتجب‎نیا در رابطه با ساماندهی متقاضیان ورود به شورای شهر، افزود: برای اینکه اشتباهات مجلس را در انتخابات شورای شهر تکرار نکنیم در ابتدا نیاز است تا  به تشکل‎های قانونی توجه داشت و به آنها اجازه داد افراد را پس از بررسی معرفی کنند، این امر خود به تنهایی ضامن سلامت و مفید واقع شدن گزینه‎ها خواهد بود زیرا در صورت روی دادن رفتار غیر حزبی، بلافاصله آن فرد از تشکیلات خود اخراج خواهد شد که یک بار این اتفاق افتاد.

قائم حزب اعتماد ملی درباره مهمترین ضرر اصلاح‎طلبان در انتخابات مجلس توضیح داد: مهمترین ضرری که در مجلس وارد شد انتخاب هیات رئیسه بود. غیر تشکیلاتی عمل کردن سبب می‎شود تا عده‎ای به صورت رابطه معرفی شوند که نه ما می‎توانیم از آنها سوالی بپرسیم نه آنها خود را پاسخگو می‎دانند. لذا تقاضا دارم از دوستان که در شورای سیاست‎گذاری حضور دارند، درخصوص شوراها اشتباه گذشته را تکرار نکنند و دو یا سه نفر برای کل جریان اصلاح‎طلبی قیومیت نکنند.  

منتجب نیا درادامه اضافه کرد: در حال حاضر در کشور چند حزب قانونی و فراگیر داریم که بهتر است سر کاندیداها با هم به تعامل برسند و از مجموع آنها اصلح‎ها انتخاب شوند. با این کار عیب و نقص به حداقل و حسن به حداکثر خواهد رسید.

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره اصرار گروهی بر ورود مجدد ورزشکاران و هنرمندان بدون تخصص داخل شورای شهر توضیح داد: معتقدم که واگذاری مسئولیت‎ها باید براساس تخصص و شایستگی‌ها نه صرف «رای آوری» صورت گیرد. از آنجا که در حرکتمان افراط و تفریط زیاد داریم یک روز به ورزش و هنر توجه نمی‎کردیم و حتی ورزش را یک کار ضد ارزشی می‎دانستیم، روز بعد بخش زیادی از برنامه‎های صدا وسیما را در اختیار آنان قرار دادیم و از دیگران غافل ماندیم.

منتجب نیا اظهار داشت: مسئولیت شهری و اداره امور در این زمینه ارتباطی با ورزش ندارد و حضور آنان در این حوزه  مانند این است که یک پزشک جای امام جمعه یا استاد فقه را بگیرد.

وی ضمن اشاره به حضور برخی از اعضای شورای شهر که چندان مفید هم نیستند، تاکید کرد: برخی از اعضای شورای شهر با وجود احترامی که برای آنان قائل هستم کارآیی لازم را ندارند و به همین دلیل زود فریب می‎خورند. علیرغم اینکه اصلاح‎طلبانی در شورای شهر حضور دارند اما موفق نشدند حتی یک شهردار منطقه‎ای را از طیف اصلاح‎طلب انتخاب کنند. اعضای شورای شهر باید آن قدر شجاعت داشته باشد که زمانی طرح می‎شود در شهرداری بریز و بپاش زیاد است، پیگیری کنند.  
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان