تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
محمد هاشمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

«آشتی ملی» خیابان یک‌طرفه نیست

رئیس اسبق صداوسیما درباره مقدمات آشتی ملی تأکید کرد: آشتی ملی خیابان یک‌طرفه نیست، دوطرفه است. بدین معنا که برای جذب افراد زبده باید بستر آن فراهم شود.
رویداد۲۴- رئیس اسبق صداوسیما درباره مقدمات آشتی ملی تأکید کرد: آشتی ملی خیابان یک‌طرفه نیست، دوطرفه است. بدین معنا که برای جذب افراد زبده باید بستر آن فراهم شود.

پس از فراخوان محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات، به "آشتی ملی" واکنش‌هایی به آن صورت گرفت. مصطفی تاج‌زاده درباره معنا این طرح می‌گوید«نیروهای سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و جامعه و حکومت به‌هیچ‌عنوان تک‌صدایی اداره نشود و چندصدایی رسمیت یابد.»

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی یک سخنرانی در دانشگاه فردوسی مشهد دراین‌باره، مجدد خواستار رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شد.

 آنچه مسلم است آشتی ملی به‌صورت یک‌طرفه صورت نمی‌گیرد و باید طرف مقابل هم در این زمینه فعال باشد، اما در ظاهر چنین نیست. اصولگرایان آشتی ملی را فاقد موضوعیت می‌دانند که در حال حاضر نیازی برای اجرا آن مشاهده نمی‌شود.

محمد هاشمی، رئیس اسبق صداوسیما در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: اخیراً شعاری مبنی بر"من انقلابی‌ام" مطرح شده که منتسب به رهبری می‌دانند. این شعار ازنظر محتوا به معنای حفظ وحدت در برابر دشمنان، حفظ منافع ملی در جهت استفاده بهینه از تمامی امکانات در حوزه‌های گوناگون و حفظ انقلاب در مقابل تهدیدات خارجی است.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از سرمایه‌ها و نیروهای انسانی که در30 سال گذشته در نظام اسلامی ایران پرورش پیدا کرده‌اند و ثروت عظیمی محسوب می‌شوند بهترین راه رسیدگی به هدفی است که به‌صورت شعار در این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این همان آشتی ملی یا انقلابی گری مورد بحث است.

هاشمی  اظهار داشت: باید در نظر داشت افرادی که از حوزه تصمیم‌گیری کنار گذاشته شده‌اند، بسیار می‌توانند مؤثر واقع شوند و حتی در حال حاضر کسانی به کشور و انقلاب علاقه‌مندند، اما حسب ضرورت در خارج از کشور به سر می‌برند.

وی دراین‌باره که اصولگرایان بر این اعتقادند اصلاح‌طلبان برای نجات خود موضوع آشتی ملی را مطرح کرده‌اند، تأکید کرد: واژه "نجات" برای آشتی ملی عنوان مناسبی نیست و این نوع نگرش به سرمایه‌های انسانی یک انقلاب و نظام نه از نظر دلسوزان و نه دیدگاه قرآنی درست دانسته نمی‌شود.

رئیس اسبق صداوسیما درباره مقدمات آشتی ملی نیز یادآور شد: البته باید این نکته را در نظر گرفت که  استفاده بهینه از نیروهای انقلاب و نظام در نتیجه آشتی ملی خیابان یک‌طرفه نیست، دوطرفه است. بدین معنا که برای جذب افراد زبده باید بستر آن فراهم شود. 

هاشمی اضافه کرد: جذب افراد تنها به سیاسیون منتهی نمی‌شود درصورتی‌که به بعضی آمارها توجه کنیم در المپیادها بسیاری از استعدادهای جوان ما در کشور جذب مراکز علمی خارج از ایران می‌شوند که این خسران بزرگی به‌حساب می‌آید. به‌عبارت‌دیگر یک سرمایه علمی کشور که می‌تواند آینده‌ساز باشد را در دامن کشوری دیگر هل می‌دهیم و دیگران از نتایج کارهای او بهره می‌برند.

وی بیان کرد: هر ایرانی به زندگی در کشور خود در رفاه و آسایش علاقه‌مند است و می‌خواهد کرامت انسانی او حفظ شود. بنابراین بحث‌هایی که در جناح‌های سیاسی مطرح می‌شود و کرامت انسانی را زیر سؤال می‌برد، همان‌طور که اشاره کردم مناسب نیست و درصورتی‌که  بخواهیم کشور خود را به‌عنوان یک الگو معرفی کنیم و  سند چشم‌انداز بیست‌ساله الهام‌بخش باشد، الزاماتی دارد که  مهم‌ترین آن همان بحث سرمایه انسانی و نحوه استفاده از آن است.  در مفهوم برخی از آیات قرآن کریم آمده است  که صراط مستقیم آن است که ازهر کسی به‌جای خود استفاده شود.

رئیس اسبق صداوسیما درباره رفع ممنوع‌التصویری و حصر در این رابطه اظهار داشت: مشکلاتی ازاین‌دست، بسیار کوچک هستند که به‌راحتی قابل‌حل است. تلویزیون و رادیو و رسانه‌های کشور عکس تصویر ترامپ یا نتانیاهو را نشان می‌دهند اما تصویر یک شخصیت داخلی را نمی‌توانند نشان دهند، این کار به‌شدت بی‌معنا است و نباید فراموش کرد زمانی که ممنوعیتی رخ می‌دهد جامعه تشنه‌تر می‌شود.

هاشمی افزود: در کشوری مانند آمریکا یا اروپا وقتی دوره رئیس‌جمهور به اتمام می‌رسد از او در حوزه‌هایی که تخصص دارد، استفاده می‌شود. برفرض اگر رابطه‌اش با کشوری خوب باشد در این زمینه فعال می‌شود و هیچ‌گاه ممنوع‌التصویری یا اتفاق دیگری برای او نمی‌افتد.

وی در ادامه بیان کرد: این شیوه در دنیا بسیار متداول است و برای کشور ما عدم استفاده از آن خسارتی به دنبال دارد. باید بدانیم که همه‌چیز بر اساس نفت و پول آن مدیریت نمی‌شود و درصورتی‌که شخصیت‌ها را جدا کنیم و بگوییم این تعداد می‌توانند وارد میدان شوند و آن تعداد نمی‌توانند، مرسوم و پسندیده نیست.

نظرات شما
پیشخوان