اسماعیل قدیمی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفتوگو با رویداد۲۴:
«ولنتاین» جایگزین میخواهد
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است، فقدان مدیریت شادی و تبادل فرهنگی بین فرهنگهای زنده دنیا جوانان را به جشنهایی مثل ولنتاین جذب میکند. به گفته او نباید با استقبال جوانان از این جشنها سلبی برخورد کرد بلکه نظام فرهنگی باید فضای مناسب برای شادی فراهم کند و وارد رقابت جهانی فرهنگها شود.
رویداد۲۴- استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است، فقدان مدیریت شادی و تبادل فرهنگی بین فرهنگهای زنده دنیا جوانان را به جشنهایی مثل ولنتاین جذب میکند. به گفته او نباید با استقبال جوانان از این جشنها سلبی برخورد کرد بلکه نظام فرهنگی باید فضای مناسب برای شادی فراهم کند و وارد رقابت جهانی فرهنگها شود.
مغازهداری که در پاساژ اندیشه عروسک میفروشد، میگوید: هر سال به مناسبت ولنتاین دکور مغازه رو عوض میکنیم، تم دکور باید قرمز باشه، دختر، پسرای جون میان خرید میکنند الان چند ساله مغازهها بستههای مخصوص ولنتاین دارند که چند تا هدیه کوچیک مثل یه خرس و یه شاخه گل رز و شمع و شکلات و ...تو این بستهها هست. مردم راحت این چیزا رو قبول میکنن، فکر میکنن جزء رسم ولنتاینه.
«ولنتاین» یکی از رسوم و جشنهای غرب است که ریشه در روم باستان و فرهنگ مسیحی سدههای میانه دارد، این جشن امروزه به یک رسم معروف تبدیل شده که معمولا در همه دنیا آن را جشن میگیرند. مثلا در چین جشنی مشابه به نام «شب هفتها» وجود دارد، در ژاپن جشن «تاناباتا» در 7 ژوئیه برگزار میشود، مردم کره جنوبی 11 سپتامبر را به عنوان روزرعشق جشن میگیرند.
در ایران هم دو روز به روز عشق معروف است یکی جشن «مهرگان» در 16 مهر و دیگری جشن «اسفندگان» یا «سپندارمزگان» در 5 اسفند است. اما مردم توجهی به این جشنها نمیکنند و بیشتر روز ولنتاین یا 14 فوریه را جشن میگیرند.
جشن ولنتاین در این سالها با واکنشهای منفی از سوی مسئولان و مراجع روبرو شده است. سعید منتظر المهدی سخنگوی ناجا درباره فروش اقلام مرتبط با ولنتاین گفته است:واحدهای صنفی نباید نمادهایی داشته باشند که مغایر قوانین و شرع باشد و این موضوع مختص به تمام سال است. در این مورد نیز با اصناف و صنوف هماهنگیهای لازم انجام شده و خود اصناف باید نظارت کنند.
علمای مسلمان، بخصوص علمای اهل سنت ولنتاین را رسمی برگرفته از رسوم رومی و مسیحی میدانند و آن را بدعت شمرده و حرام میدانند.
در عربستان سعودی هم به همین منظور در روز ولنتاین فروش محصولات مربوط به این روز مانند گل رز در سال 2002 و 2008 ممنوع شد. در مالزی هم مسلمانها به علت مغایرت این رسم با فرهنگ اسلامی کمپین ضد ولنتاین راه انداختهاند.
اما چرا چنین رسمی در کشور ایران و دیگر کشورهای مسلمان تا این حد فراگیر شده و بخشی از زندگی جوانان را درگیر خود میکرده است و چرا با گسترش آن مخالفت میشود؟
به نظر میرسد مردم کشورهای در حال توسعه، نیازمند شادی هستند و از این رو به سمت جشنهای پر زرق و برق غربی کشیده میشوند. طبق آخرین آمار از شادمانی جهانی 2015 در میان 158 کشور جهان ایرانیها از نظر شادی رتبه 110 جهان را دارند.
مهسا که دانشجوی رشته زبان فرانسه است، میگوید: چه عیبی دارد یک روز سال خوشحال باشیم و جشن بگیریم حالا همیشه ناراحتیم یک روز هم جشن بگیریم. چرا روی هر جشن و شادی برچسب غربی زده می شود، برای من که فرقی نمی کند این رسم از کجا آمده است.
اسماعیل قدیمی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره چرایی گرایش جوانان به روز ولنتاین در گفتوگو با رویداد۲۴ میگوید: در حال حاضر بین همه قشرها و در همه شهرها و روستاهای دور افتاده جوانان و نوجوانان به این جشنها گرایش دارند. این قشر نیاز به بیان احساسات دارد و ما در ایران مدیریت شادی و فضای مناسب برای ابراز احساسات نداریم.
او توضیح میدهد: ما برای غم مدیریت داریم ولی برای شادیهایمان نه، حتی در جشنهای مذهبی ضعیف عمل میکنیم. نبود سوژههای شادی آفرین برای جوانان و نوجوانان یکی از علتهای گرایش آنها به سوی این جشنهاست.
قدیمی بیان میکند: در نسلهای گذشته هم این نیاز وجود داشته اما دلیل اینکه امروزه به این صورت نمود پیدا کرده، وجود وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی است.
این استاد دانشگاه میگوید: دلیل دیگر گرایش مردم به این جشنها، تبادل فرهنگی است، تمام فرهنگهای پویای دنیا پذیرای داد و ستد فرهنگی هستند. مردم هم انتخاب میکنند و اگر موضوعی جایی برای استفاده دارد از آن استفاده میکنند.
او توضیح میدهد: این یک رویداد در جهت مبادله فرهنگی است و مسئولان هم اگر میخواهند مردم را از خطر فرهنگی حفظ کنند باید به رقابت فرهنگی بپردازند، دغدغه مراجع مذهبی را هم که نگران از بین رفتن سنتها و فرهنگهای اسلامی و بومی هستند میتوان از طریق همین رقابت فرهنگی پیگیری کرد و راه دیگری وجود ندارد.
قدیمی تاکید میکند: باید برای رقابت فرهنگی به بازتولید ارزشها و هنجارها پرداخت. سازمانهای فرهنگی ما فاقد چنین ساز وکاری هستند. اینکه در دنیا شاهد رقابت فرهنگها هستیم خاصیت جهانیسازی است. اگر سعی در حفظ ارزشهای سنتی خود داریم باید آنها را در قالبهای جدید مثل فیلم و سینما و... بیان کنیم.
او همچنین میگوید: نباید با استقبال جوانان از این جشنها سلبی برخورد کرد بلکه نظام فرهنگی باید فضای مناسب برای شادی فراهم کند و وارد رقابت جهانی فرهنگها شود.