تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
مدیران عامل موسسه «خانه‎خورشید» و «تولد دوباره» در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

جمع‎آوری ضربتی معتادان زن از خیابان‏‎ها نتیجه ندارد

مدیر عامل موسسه خانه خورشید، معتقد است شهرداری باید بجای جمع‎آوری معتادان از خیابان‎ها اقدامات حمایتی و درمانی برای آنها انجام دهد چراکه اقدامات ضربتی در این زمینه هم هزینه‎بر است و هم مشکلات بیشتری را به وجود می‎آورد. اینگونه اقدامات هیچگاه نتیجه نداده است.
رویداد۲۴-مدیر عامل موسسه خانه خورشید، معتقد است شهرداری باید بجای جمع‎آوری معتادان از خیابان‎ها اقدامات حمایتی و درمانی برای آنها انجام دهد چراکه اقدامات ضربتی در این زمینه هم هزینه‎بر است و هم مشکلات بیشتری را به وجود می‎آورد. اینگونه اقدامات هیچگاه نتیجه نداده است. 

آمار جمعیت زنان معتاد به مواد مخدر در کشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر و همچنین میزان مصرف هروئین در معتادان زن و تعداد زنان مصرف‌کننده تزریقی مواد در کشور بین ۴ تا ۹ هزار نفر تخمین‌زده می‌شود. اگر چه این آمار بر اساس مشاهدات عینی است اما  خبر از وجود یک آسیب اجتماعی خطرناک در جامعه می‎دهد. 

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر  از  افزایش اعتیاد زنان نسبت به قبل خبر داده است. 

این افزایش در کشوری که سال‎هاست اعتیاد را یک امر مردانه می‎داند و حتی سیگار کشیدن دختران و زنان  را هم به راحتی قبول نمی‎کند، نگران کننده به نظر می‎رسد. 

شاید همین جدی نگرفتن اعتیاد زنان، امروز این مساله را به یک آسیب بزرگ اجتماعی بدل کرده که درمان آن نیازمند اقدامات ساختاری و بسیار هزینه‎بر است. 

یک روانشناس معتقد است در کشور ما، در حال حاضر هیچ‌گونه خدمات اختصاصی برای اعتیاد زنان وجود ندارد و حتی برخی از خدمات و مراکز فقط به مردان اختصاص دارند. با توجه به این‌که مصرف مواد در زنان ناهنجارتر از مردان تلقی می‌شود، زنان معمولاً از مراجعه به مراکز درمانی معتادان که بیشترین مراجعه‌کنندگان آنها مردان هستند اکراه دارند.

عباس دیلمی‎زاده، مدیرعامل موسسه خیریه تولد دوباره درخصوص اعتیاد زنان به رویداد۲۴ گفت: داده‎ها و آمار مشخصی در مورد تعداد معتادان وجود ندارد و استناد ما به تحقیقات سال‎های 1386 و 1389 است. از روی این آمار نمی‎توان تعیین کرد که در گروه‎های سنی و جنسی مختلف چه تغییراتی ایجاد شده است. چیزی که در حال حاضر در موردش صحبت می‎شود بر اساس مشاهدات عینی است، نه شواهد علمی و ما برای تصمیم گیری به شواهد علمی نیاز داریم. 

او ادامه داد: بخشی از جمعیت معتاد را زنان تشکیل می‎دهند اما برنامه‎های کافی برای زنان معتاد وجود ندارد. حمایت‎های اجتماعی پس از درمان اولیه وجود ندارد، حتی توزیع پراکندگی مراکز ترک اعتیاد به اندازه نیاز زنان نیست.

دیلمی‎زاده ادامه داد: انگ اعتیاد که در جامعه وجود دارد در مورد زنان بیشتر است و این به مشکلات آنها می‎افزاید، برای جمعیت زنان کارتن‎خواب که در درجه آخر اعتیاد قرار دارند هیچ برنامه حمایتی در جهت کاهش آسیب‎های اجتماعی وجود ندارد. 

او افزود: در دهک‎ها و گروه‎های اجتماعی بالاتر نیز زنان به خاطر انگ اعتیاد و مشکلات ناشی از آن به مراکز درمانی مراجعه نمی‎کنند. 

مدیرعامل موسسه خیریه تولد دوباره در خصوص اقدامات ضربتی در برخود با معتادان گفت: کارهای عجولانه و ضربتی معمولا هیچ اثربخشی و نتیجه‎ای را نشان نداده است. حل مشکل اعتیاد برنامه بلند مدت می‎خواهد، شواهد علمی هیچگاه نتیجه اقدامات کوتاه مدت را تایید نکرده است.

لیلی ارشد، مدیر عامل موسسه خانه خورشید هم در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: ما برای دختران جوان و نوجوان هیچ اقدام پیشگیرانه‎ای انجام نمی‎دهیم و توقع داریم دچار آسیب‎های اجتماعی نشوند. آنها نیازمند پیشگیری‎های سطح اول هستند و در نوجوانی و جوانی باید بتوانند هیجانات خود را بروز دهند، وقتی پیشگیری سطح اول و دوم انجام نشود، راحت‎ترین و دم‎دستی‎ترین راه برای آنها رو آوردن به اعتیاد است. 

ارشد در خصوص اقدامات ضربتی برای جمع آوری معتادان زن گفت: اینگونه اقدامات ضربتی هیچگاه کمکی نکرده است و حتی شرایط را بدتر هم می‎کند. شهرداری نباید به صرف اینکه مبلمان شهری‎اش زیبا شود اقدامات عجولانه در خصوص معتادان انجام دهد. این روش در نهایت باعث اوردوز آنها و به وجود آمدن مشکلات دیگر می‎شود. 

او افزود: این طرح‎های ضربتی بسیار هزینه‎بر هستند. قبل از اینکه یک طرح این‎چنینیدیگر انجام شود مسئولان باید به پایش و ارزیابی اقدامات انجام شده بپردازند. باید به اعتیاد به عنوان بیماری نگاه کنیم و  معتادان را مورد حمایت‎های اجتماعی و درمانی قرار دهیم. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان