تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴

چرا مجلس به دنبال حذف مجازات اعدام حاملان مواد مخدر است؟

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس معتقد است، هدف اصلی طرح حذف مجازات اعدام حاملان مواد مخدر این است که فقط مفسدان فی‎الارض و عاملان اصلی قاچاق مواد مخدر و کسانی که در ارتکاب جرم از سلاح استفاده می‎کنند مجازات شوند و کسانی که نقش واقعی در قاچاق مواد مخدر ندارند مجازات نشوند.
رویداد۲۴سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس معتقد است، هدف اصلی طرح حذف مجازات اعدام حاملان مواد مخدر این است که فقط مفسدان فی‎الارض و عاملان اصلی قاچاق مواد مخدر و کسانی که در ارتکاب جرم از سلاح استفاده می‎کنند مجازات شوند و کسانی که نقش واقعی در قاچاق مواد مخدر ندارند مجازات نشوند. 

چندی پیش حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرده بود، حدود ۵ هزار نفر در ایران به اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر، از جمله حمل مواد به اندازه ۳۰ گرم، در صف اجرای حکم اعدام هستند.

صحبت از ناعادلانه بودن این وضعیت پیشینه تاریخی قدیمی‎تری دارد اما امسال با مطرح شدن این خبر از سوی سازمان دیدبان حقوق بشر که اعدام مجرمان مواد مخدر با قواعد بین‎المللی مغایرت دارد پر رنگ شد. 

از سوم آذر ماه امسال، طرحی یک فوریتی در قالب الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر به مجلس رفت که  خواستار حذف مجازات اعدام حاملان مواد مخدر بود. فوریت این طرح  به امضا 146 نماینده مجلس رسید و پیگیری آن در کمیسیون قضایی آغاز شد.

در نهایت خبر تصویب این طرح در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی  از سوی سخنگوی این کمیسیون تصویب شد. 

طبق این ماده 25 تا 30 سال حبس  و جزای نقدی جایگزین اعدام و حبس ابد برای حاملان مواد مخدر خواهد شد. البته این قانون برای مجرمانی که در حین ارتکاب جرم، از اسلحه سرد و گرم  استفاده کرده‎اند و یا سردسته گروه مجرمانه سازمان یافته هستند و یا حتی سوءپیشینه دارند لازم الجرا نیست. 

اگرچه ستاد مبارزه با مواد مخدر با این طرح مخالفت کرده، آن را طرحی غیر اصولی دانسته و خواستار توقف پیگیری آن از سوی مجلس شده است اما این طرح اکنون در کمیسیون قضایی مجلس تایید شده و منتظر تصویب در صحن علنی مجلس است. 

علی علیزاده، مدیر کل حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیش از این اعلام کرده بود: پیش بینی متخصصان جرایم سازمان یافته و جرایم مواد مخدر این است که اصلاحات ناهمگون و غیر کارشناسی اگرچه ادبیات حقوق بشری دارد، اما در مقام اجرا جامعه را با موج عظیمی از این جرم و طبیعتا دیگر جرایم مواجه خواهد کرد.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در توضیح این طرح گفت: براساس آنچه که در خصوص مسائل قضایی در اسلام مطرح است، علم و آگاهی به جرم در رابطه با جرم و جنایت دخالت زیادی دارد. 

او ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که داشتیم و بر اساس تجربه هایمان در مورد جرم‎های مربوط به مواد مخدر، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از هرکسی مواد گرفته می‎شود محکوم شناخته می‎شد. ممکن بود ندانسته مواد مخدر را حمل کند و یا کسی او را فریب داده باشد و یا سوءپیشینه نداشته باشد.

نوروزی افزود: همه این موارد محکوم می‎شدند، درحالی که مقصر اصلی نبودند و قاچاچیان مواد مخدر از این مساله و خلاء قانونی استفاده زیادی می‎کردند. این افراد را در خطر گرفتاری می‎انداختند و خودشان مصون می‎ماندند.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: هدف اصلی این طرح این است که فقط مفسدان فی‎الارض و عاملان اصلی قاچاق مواد مخدر و کسانی که هنگام ارتکاب جرم از سلاح سرد و گرم استفاده می‎کنند مجازات شوند و کسانی که نقش واقعی در قاچاق مواد مخدر ندارند مجازات نشوند.
 
او با تاکید بر اینکه این طرح 100درصد در صحن علنی مجلس هم رای می‎آورد گفت: این طرح برای این نیست که به طور کلی اعدام از مجازات‎ها حذف شود بلکه برای این است که فقط مفسدان فی‎الارض مجازات شوند. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
1
واقعا مگر نمیگوییم انسان جایزالخطاست واقعا کسانی که بدون سوء پیشینه اغفالمیشوند ومورد طعمه قرار میگیرند از سوی سردمداران اصلی مواد مخدر.خدا را خوش می اید که اعدام شوند؟و زن وفرزندانشان بیسرپرست شده وهزلر مشکل ومعظل به خانواده وجامعه وارد شود.واقعا ان عامل اصلی قاچاق که در کشورهای خارج دنبال خوش گذرانی هستند را پیدا کنند وبسزای اعمالشان برسانند.ما خانواده هایی که با یکبار اغفال واشتباه "پدرمان وسرپرستمان را از دست بدهیم انصاف وعادلانه نیست
فرناز
|
Germany
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
خدا ازشون راضي باشه همه انسان ها خطا مي كنند بايد بهشون فرست داد تا به جامعه برگردن خيلي ها هستن كه فقط از سر نداري گرفتار شدن بايد بهشون فرست دوباره داد اونايي كه بار اولشونه اعدام نشوند اسلام دين بخششش است پس ببخشيدشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
خیلی ازافراد معتاد هستند و برای تامین چند گرم مواد دستگیر می شوند و برای آن چند گرم به 15 سال حبس محکوم می شوند آیا از شرعی وعقلی و شریعت صحیح است که فردی را 15 سال زندانی کنید و آنرا از زن و بچه جدا کنید و خواده آن در بدبختی و فلاکت قرار گیرند پس این حکومت اسلامی است ؟کدام رفئت؟ در هیچ کجای دنیا همچه قوانینی وجود ندارد .انسان جایز الخطا است وهمه ما انسانها دچار خطا و اشتباه می شویم .دوران زندگانی امامان و پیامبران خصوصا در جنگها با دشمن را مطالعه نمایید با دشمنان گذشت و مدارا می کردند از آنها یاد بگیریم .
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
بسترها را آماده کنید ،معضل بیکاری را حل کنید ،آموزش جامع داشته باشید بعد اگه کسی اسم مواد را آورد اعدام ش کنید!!به خدا باعث شرمه که جوان 20ساله را میشناسم از خانواده فقیر که تازه ازدواج کرده بود به خاطر یک میلیون یک کیلو مواد جابجا کرده که اعدامش کردن،تبعات :زنش رفت ،به بیراهه کشیده شد،پدرش کشاورزیشو فروخت داد به وکیل الا ن نان شب نداره،مادرش حالت جنون گرفته،خواهرهاش افسرده شدن و...اسلام این جور حکمها را قبول نداره
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان