تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو اعلام کرد

پیگیری مصاحبه با قالیباف و همکارانش درباره پلاسکو/ شفاف عمل خواهیم کرد

رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو آخرین اقدامات انجام شده درباره بررسی ابعاد این حادثه را تشریح کرد.

رویداد۲۴-رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو آخرین اقدامات انجام شده درباره بررسی ابعاد این حادثه را تشریح کرد.

دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: الان در مرحله برگزاری مصاحبه با شهردار تهران و همکارانشان هستیم که امیدواریم طی روزهای آتی انجام شود.

وی اضافه کرد: همکاری خوبی وجود دارد و حدود 90 درصد از روند همکاری‌ها رضایت داریم.

احمدی در پاسخ به سوالی درباره مراحل امداد و نجات و آوار برداری حادثه اظهارکرد: هیات ویژه به این موضوع نیز ورود پیدا کرده و هم در مورد آوار برداری وامداد و نجات و ... بررسی شده و اگر ابهامی باشد حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

وی درباره شفافیت گزارش‌ها نیز با تاکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد یک دادخواست قضایی نیستیم اما شفاف عمل خواهیم کرد، گفت: بحث شفاف سازی مهم است و ما به نقش دستگاه‌ها و وظایفی که بر عهده داشته و آنقدری که به این وظایف عملکرده‌اند، توجه خواهیم کرد.

احمدی در پاسخ به ایسنا با بیان اینکه ما باید پنج فصل مربوط به این حادثه که رییس جمهور مشخص کرده و درس‌ها را پیگیری کنیم، گفت:  امیدواریم که به روش‌های کارآمدی برسیم البته درباره تنوع ساخت و ساز در شهرها و بخش‌های مختلف کشور نمی‌خواهیم جز به جز وازد شویم اما می‌خواهیم درس‌ها را مورد استفاده قرار دهیم.

 رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو درباره فرماندهی مدیریت بحران و موضوع عذرخواهی قالیباف در این باره اظهار کرد: این موارد  جز به جز  درکمیته ما به دقت بررسی می‌شود .

احمدی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره برخی ابهامات در مورد موتورخانه پلاسکو نیز گفت:  در مورد اینکه آیا کسی آنجا بود یا نه، من الان نمی‌توانم وارد شوم و به صورت قطعی چیزی را بیان کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ایمنی ساختمان مجاور پلاسکو؛ پاساژ کویتی‌ها نیز گفت:  گروه سازه ما توصیه‌هایی را در این زمینه مطرح خواهند کرد و فکر می‌کنم تا کنون نیز وارد عمل شده‌اند، اما درباره ایمنی و شرایط این ساختمان من از گروه سازه می‌خواهم که این موضوع را بررسی و در این زمینه اظهار نظر کنند.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه ٣٠ درصد ماموریت انجام شده است، گفت: هدف از این ماموریت محکوم کردن فرد یا سازمان نیست، بلکه هدف، شناختن مسئولیت ها و یادآوری آن است و اینکه افراد و سازمان هایی که می توانستند نقش موثر ایفا کنند، عبرت بگیرند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه رییس جمهور در انتخاب اعضای هیات به استقلال ، علمی و حرفه ای بودن افراد تاکید خاصی داشت ، گفت: بیشتر افراد دانشگاهی با شهرت ارزنده در جامعه تخصصی خود هستند و این وظیفه بار سنگینی بر دوش اعضا می‌گذارد، اما من امیدوارم که نتیجه آن بتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
احمدی با بیان اینکه نیازمند وفاق همه مسئولان هستیم، خاطرنشان کرد: بررسی نوع آوار، ساختار و اینکه اگر در آوار برداری خسارت هایی واقع شده، در کمیته بحران پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب پذیری شهرهای ما وسیع است و نگرانی هایی در این زمینه داریم.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو روش کار این هیات را بازدید از محل حادثه ، بررسی مدارک و مستندات حادثه، بررسی گزارش های سازمان های مسئول، تجزیه و تحلیل این گزارش ها، انجام مصاحبه با مسئولان مرتبط ( هشت سازمان)، بررسی گزارش های سازمان های مردم نهاد، مرور و بررسی قوانین ، آیین نامه ها و دستورالعمل ها، تهیه گزارش های تخصصی در شش موضوع اصلی مهندسی سازه، مهندسی آتش، مدیریت بحران، امور قانونی و حقوقی، جامعه شناسی و آثار اجتماعی این حوادث، بیمه و زمینه تضمین و اقتصاد پشتیبان حوادث و ایجاد کمیته های داخلی عنوان کرد.
وی افزود : کمیته ها یک ماه گزارش های تخصصی را تهیه و در کمیته تلفیق این گزارش را ارائه می کنند.
وی  علل وقوع حادثه ، کیفیت هماهنگی نهادهای مسئول در مدیریت حادثه،  راههای پیشگیری از تکرار و اصلاحات ساختاری و مدیریت لازم را از جمله موضوعات مطرح در دستور رییس جمهوری برای پیگیری اعلام کرد.
احمدی درباره وضعیت حقوقی این حادثه نیز گفت: ابعاد حقوقی شامل همه مسائل مرتبط از جمله مسئولیت سازمان ها در قبال مفقودشدگان، بیمه شدگان ، حقوق کارگران و بقیه موارد است اما هنوز به جمع بندی نرسیده در نتیجه نمی توانم مطلبی را بیان کنم.
رییس دانشگاه تربیت مدرس درباره اینکه آیا خاطیان به قوه قضاییه معرفی می شوند یا نه، گفت: قوه قضاییه کمیته ای برای بررسی این حادثه تشکیل داده و قرار است با دادستانی جلسه ای داشته باشیم؛ اما قصد ما شناختن مسئولیت ها و در صورت وجود کاستی ها برای ساماندهی است و پیشنهادات خود در این خصوص را نیز ارائه خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تاکنون حدود 30 درصد از کار رسیدگی به ماجرای پلاسکو انجام شده، گفت: از مصالح نیز نمونه‌برداری‌های لازم انجام شده است و ما با شورای مدیریت و مالک ساختمان پلاسکو نیز صحبت کرده‌ایم و جلسات خوبی نیز با دستگاه‌های مربوطه در این زمینه داشته‌ایم.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه امیدواریم دستاوردها و سایر بررسی‌ها در این خصوص آثار اجرایی داشته باشد، تصریح کرد: به دنبال این نیستیم که بررسی‌هایمان دارای کلی‌گویی باشد ما صرفا قوانین را یادآوری نمی‌کنیم بلکه به دنبال این هستیم تا ارتباط بین نظریه‌های مختلف را شناسایی و آن را بررسی کنیم و درباره آن اظهارنظر کارشناسی و علمی بدهیم.
احمدی در پاسخ به سوالی در ارتباط با محرمانه بودن گزارش منتشر شده و اینکه چقدر از این گزارش در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت، گفت: اگر به حکمی که رییس جمهور برای بنده صادر کردند توجه کنیم، در بخشی از آن جناب آقای دکتر روحانی خواسته‌اند تا گزارش به اطلاع عموم برسد و ما نیز این گزارش را برای مردم آماده کرده و در پایان در اختیار نماینده مردم که دکتر حسن روحانی هستند قرار می‌دهیم تا به اطلاع مردم برسانند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هنوز بررسی‌ها و جمع‌بندی از این حادثه توسط هیات ویژه بررسی نشده است، اظهار کرد: در این شرایط فعلا یکسری اصول محرمانه را حفظ می‌کنیم تا افرادی که با ما همکاری دارند نیز اعتماد کرده و به راحتی مسائل را بیان کنند؛ چراکه تاکنون اظهارنظر قطعی در مورد ابعاد این حادثه نمی‌توان مطرح کرد ما نیز در این گزارش و گزارش‌های بعدی که در قالب نشست خبری یا صدور اطلاعیه خواهد بود، حتما در آن حدی که لازم است را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه در این زمینه با سیاست خبررسانی و اطلاع‌رسانی دیگر سازمان‌ها و نهادها کار نداریم، درباره شفاف‌سازی از این حادثه نیز گفت: بحث شفاف‌سازی بسیار مهم است و ما نقش همه دستگاه‌ها و وظایفشان و اینکه چقدر به این وظایفشان عمل کرده‌اند در بررسی‌هایمان لحاظ خواهیم کرد و در گزارش نهایی به این موضوعات نیز اشاره شده و آن را بیان خواهیم کرد.
احمدی با اشاره به پاسکاری بعضی از مسوولیت‌ها در حادثه پلاسکو نیز گفت: در صورتی که به مشکل قانونی و ابهاماتی برسیم ما حتما پیشنهاد اصلاح سیستم نظام مسوولیت را ارائه خواهیم کرد و همانطور که گفته‌ام اولین هدف‌مان شفاف عمل کردن است.
کوتاهی‌ها را مصلحت‌جویانه کنار نمی‌زنیم
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با بیان اینکه قصد نداریم کوتاهی‌ها را مصلحت‌جویانه کنار بزنیم گفت: البته به دنبال اتهام‌زنی سریع به افراد هم نیستیم.
احمدی در پاسخ به سوال دیگر درباره غفلت‌ها و کاستی‌های سازمان‌های مسوول نیز گفت: صلاح و منطقی نیست که اکنون که گزارش‌ها کامل نشده، در این زمینه اظهارنظر قطعی کنیم اما در این زمینه شواهدی وجود دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ساختار ساختمان‌های فولادی همچون پلاسکو اظهار کرد: این ضعف تمام ساختمان‌های فولادی است که در برابر آتش یک ضعف عمومی دارند و در کشورهای دیگر نیز چنین تجربیاتی وجود داشته.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو ادامه داد: ما ساختمان‌های بزرگ زیادی در تهران داریم که طی چند دهه اخیر رشد کرده اند. خوشبختانه دستورالعمل و مقررات ملی ساختمان در کشور ما بسیار توانمند و ارزشمند است و از این رو می‌توان گفت که ساختمان‌هایی که از دو دهه قبل در کشور ساخته شده‌اند، موظف به اجرای این دستورالعمل‌ها بوده و آیین‌نامه‌های آن موجود است اما در مورد ساختمان‌های قدیمی‌تر که در دهه‌های قبل ساخته شده‌اند، روش کار آیین‌نامه‌ها متفاوت است و ممکن است برخی از این ساختمان‌ها مانند پلاسکو و یکی دو ساختمان دیگر که ما نیز آنها را شناسایی کرده‌ایم، ملاحظات و آیین‌نامه‌های ساختمان به دلیل داشتن پیمانکار خارجی طبق استانداردهای وقت آن کشور انجام شده باشد که ما در حال بررسی این موضوعات نیز هستیم.
احمدی با بیان اینکه ساختار فلزی ساختمان پلاسکو کاملا بدون حفاظ بوده و از این منظر یک ساختمان متفاوت در تهران به حساب می‌آمد، تصریح کرد: زمان پایداری چنین ساختمانی در برابر آتش پایین است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره اینکه چرا وجود بحران در مدیریت بحران توسط این هیات بررسی می‌شود؟ گفت: درباره نحوه مدیریت محل حادثه یک بحث بر سر این است که قبل از وقوع پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شد اما متاسفانه آمادگی سازمان‌یافته‌ای در این زمینه وجود نداشت.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به حکم مقام معظم رهبری برای ایجاد ساختار سازمان مدیریت بحران در سال 84، گفت: از بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری می‌شد به این جزییات توجه شود؛ اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم، اما اگر همه کارها و پلان‌ها از قبل درباره حادثه‌ای مانند پلاسکو پیش‌بینی و تعریف شده بود، قطعا می‌توانستیم نتیجه بگیریم.
احمدی در پایان نشست خبری خود از رسانه‌ها خواست که جوی را برای اجرای بهتر وظایف این هیات ویژه و تهیه گزارش ایجاد کرده و کمک کنند که نتیجه این گزارش یک تجربه ماندگار و پایدار باشد.
رییس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در پایان تاکید کرد: ما به مطالبات مردم توجه داشته و حتما باید به آنها رسیدگی کرده و پاسخ مناسبی به آن بدهیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان