تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

عملکرد ایران بعد از قطع واردات گاز ترکمنستان چگونه بود؟

ترکمنستان شیر گاز خود را روی کشورمان بسته بود، تهدیدی که عملیاتی شد اما نه تنها مسئولان را نترساند بلکه هیچکدام از بخش های کشور در زمینه گازرسانی دچار مشکل نشدند.
رویداد۲۴-ترکمنستان شیر گاز خود را روی کشورمان بسته بود، تهدیدی که عملیاتی شد اما نه تنها مسئولان را نترساند بلکه هیچکدام از بخش های کشور در زمینه گازرسانی دچار مشکل نشدند.

هرچند از چالش‌ها و اتفاقاتی مانند قطع واردات گاز از ترکمنستان، کاهش دمای کشور، لزوم افزایش تولید نفت و... بوی قطعی گاز در کشور، مخصوصا در مصارف خانگی به مشام می رسید اما با اقدامات وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در زمینه گازرسانی نه تنها قطع شدن گاز بر تن کسی در مصارف خانگی لرزه نینداخت، بلکه تزریق گاز به میادین نفتی نیز بی وقفه انجام شده و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر نفت، تولید نفت در ایران تا پایان سال به چهار میلیون بشکه نیز می رسد.

قطع واردات گاز از ترکمنستان عملکرد وزارت نفت و شرکت ملی گاز را زیر ذره بین برد اما نه این موضع، نه سرمای بیش از حد هوا و نه افزایش بی سابقه میزان مصرف گاز در کشور هیچ خانه ای را بی گاز نکرد و وزیر نفت در آخرین اظهارات خود با وجود اینکه که  از میزان مصرف گاز در کشور انتقاد کرد از تکمیل شبکه گازرسانی در کشور خبر داد.

به گفته بیژن زنگنه،   هم‌اکنون نزدیک به ٩٠ درصد جمعیت کل کشور از گاز طبیعی در خانه هایشان استفاده می‌کنند، به طوری که حدود ٧٠ درصد روستاها و ٩٥ درصد در شهرها از نعمت گاز بهره مند هستند. رسیدن جمعیت زیر پوشش شبکه گازرسانی به بالای ٩٥ درصد به آن معناست که کل جمعیت کشور تحت پوشش کامل گازرسانی قرار گرفته است، زیرا بقیه بخش‌ها یا دور افتاده و پراکنده‌اند یا گرمسیر هستند که نیازی به گاز ندارند و گازرسانی به آن اقتصادی نیست.

وی با بیان این که پوشش گاز رسانی در کشور یکسان نیست، توضیح داد بعضی از استان‌ها همانند خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان غربی، فارس عقب تر هستند و منابع بیشتری به آنها تخصیص داده می شود تا به سطح دیگر استانها برسد و بعضی دیگر جشن سبز شدن استان و پایان گازرسانی را گرفتند.

موفقیت دولت در گازرسانی درحالی رخ داد که وزیر نفت از میزان مصرف گاز در کشور انتقاد کرد و گفت ما خیلی خواهش کردیم که مردم مصرف را کاهش دهند اما حرف‌های ما خیلی در ظاهر اثر نکرد و متاسفانه تغییر تعیین کننده ای در مصرف اتفاق نیفتاد. طی دو هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگی و عمومی به ٥٣٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود، که رکورد بزرگ و بدی است، افزود میزان مصرف نسبت به مدت مشابه پارسال، ٢٠ درصد افزایش یافته است.
البته طبق آخرین آمار، میزان مصرف گاز نسبت به یک تا دو هفته گذشته کاهش یافته و  به ۴۸۵ میلیون مترمکعب در روز در مصرف خانگی و صنایع غیرعمده رسیده است. همچنین میزان مصرف گاز در نیروگاه‌ها و صنایع به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ میلیون مترمکعب در روز، مصرف گاز در بخش پتروشیمی ۴۵ میلیون مترمکعب در روز و میزان صادرات گاز ۳۰ میلیون مترمکعب در روز است.

درحال حاضر نیز با کاهش دمای کشور در اکثر استان ها، بوی قطعی گاز از هیچ خانه، استان، میدان نفتی و نیروگاهی به مشام نمی رسد و نگرانی ای در زمینه گازرسانی به هیچ بخش کشور وجود ندارد.

 

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان