تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
محب‎علی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

اهداف سفر روحانی به عمان و کویت

کارشناسان روابط بین‎الملل بر این اعتقادند که سفررئیس جمهور، حسن روحانی به دو کشور عمان و کویت روابط دو یا چند جانبه را به دنبال دارد و ایران می‎تواند از این موقعیت برای بهبود و توسعه آن بهره ببرد.
رویداد۲۴-کارشناسان روابط بین‎الملل بر این اعتقادند که سفررئیس جمهور، حسن روحانی به دو کشور عمان و کویت روابط دو یا چند جانبه را به دنبال دارد و ایران می‎تواند از این موقعیت برای بهبود و توسعه آن بهره ببرد. 

اوایل بهمن ماه وزیر امور خارجه کویت همراه با پیامی از سوی امیر کویت و شورای همکاری خلیج فارس به ایران آمد و با حسن روحانی و محمد جواد ظریف دیدار و گفت‎وگو کرد. گرچه هنوز محتوا و مضمون این پیام مشخص نشده، اما به نظر می‎رسد زمینه سفر رئیس‎جمهور کشورمان به دو کشور عمان و کویت را فراهم کرده است.

عمان مدعی ایفای نقش میانجی بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان هستند، البته تا به امروز کشور عمان چندان موفق نبوده، اما پس از نامه امیر کویت به حسن روحانی، به نظر می رسد که حالا کویت برای ایفای این نقش پیشقدم شده است که البته با استقبال ایران و عربستان هم مواجه شده است.

قاسم محب‎علی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با نقش میانجیگری عمان و کویت گفت: نقش میانجیگری مقداری دور از ذهن است، اما کشور ما روابط خوبی با  عمان دارد و این کشور قبل و بعد از انقلاب شرایط دوستی خود را با ایران حفظ کرده و نقش‎هایی هم در مبادلاتی که بین ایران و آمریکا یا اروپا بر سر زندانی‎ها انجام شده، ایفا کرده است.

وی درباره نقش کویت برای بهبود اوضاع ایران و عربستان توضیح داد: تلاش کویت بر این است تا  مناسبات خود با ایران را حفظ کند زیرا کویت کشور کوچکی است و یک بار سابقه تلخ اشغال توسط رژیم سابق عراق را داشته، بنابراین برای حفظ خود احساس می‎کند باید در بین قدرت‎های منطقه یک موازنه قدرت به وجود آورد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در ادامه اضافه کرد: درباره قطع رابطه ایران و عربستان نیز کویت سعی کرد زیاد به سمت عربستان گرایش پیدا نکند و اگر چالشی بین ایران و کویت به وجود آمده با قصد قبلی و برنامه‎ریزی شده، نبود بلکه شاید تاثیر اتفاقاتی بوده که در منطقه وجود داشته است.

محب‎علی در رابطه با گسترش روابط ایران با کشورهای خلیج‎ فارس، توضیح داد: رابطه ایران با کشورهای خلیج‎ فارس در حال گسترش است، البته مشکلاتی با عربستان و بحرین وجود دارد که با فهم و ارسال این پیام که ایران قصد مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه را ندارد و خواستار حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارزی این کشورها است مسائل پیش آمده برطرف خواهد شد.

وی درباره ارسال پیام امیر کویت و شورای همکاری خلیج فارس برای حسن روحانی توسط وزیر خارجه این کشور بیان کرد: پیام امیر کویت حتما بر روابط بین دو کشور تاثیر خواهد گذاشت، اما آنچه باید در نظر گرفت روند کاری دیپلماتیک بین دو کشور است این سفر به طور قطع پیش از ارسال آن پیام برنامه‎ریزی شده بوده و آن پیام دلیل این سفر نیست.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در این‎باره که هر دو کشور ایران و عربستان خواستار بهبود روابط بوده‎اند، اما عربستان برای ایران شروطی را تعیین کرده، یادآور شد: کدورت‎هایی بین دو کشور ایران و عربستان به وجود آمده که هر دو خواستار رفع آنها هستند که این امر کاملا طبیعی است و در این راه باید به خواسته‎های یکدیگر تن دهند به خصوص اینکه کشورهای کوچکی در خلیج فارس وجود دارند و ایران می‎تواند با کمک به آنها نیت پاک و صادقانه خود را منتقل کند.

محب‎علی افزود: برخی گفته‎ها که از بعضی نهادها و یا مقامات درباره این رابطه مطرح می‎شود باید کنترل شود، با این روش می‎توان اهداف سفر رئیس جمهور ایران به هر دو کشور را محقق سازد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان