تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

سکته قلبی در مردان، دو برابر زنان/ نقش سرما و روز شنبه در سکته

رئیس انجمن قلب و عروق ایران با بیان اینکه مردان به طورمعمول دو برابر زنان گرفتار سکته های قلبی می‌شوند، اظهار کرد: مردان به دلیل استعمال بیشترسیگار، مصرف مشروبات الکلی ونداشتن تحرک کافی واسترس بیشتر در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار دارند.
رویداد۲۴-رئیس انجمن قلب و عروق ایران با بیان اینکه مردان به طورمعمول دو برابر زنان گرفتار سکته های قلبی می‌شوند، اظهار کرد: مردان به دلیل استعمال بیشترسیگار، مصرف مشروبات الکلی ونداشتن تحرک کافی واسترس بیشتر در معرض ابتلا به سکته قلبی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر فریدون نوحی، درآستانه برگزاری چهارمین همایش آتروترومبوزیس-پیشگیری از تصلب شرائین، سکته های قلبی و مغزی که 29بهمن در تهران برگزار می شود، گفت: سکته‌های قلبی در مردان شایع‌تر از زنان است، افزایش چربی‌خون، فشار‌خون، کاهش تحرک، چاقی، ژنتیک، استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی، استرس، قرارداشتن درمعرض آلودگی هوا و غیره از شایع‌ترین عوامل ابتلا به سکته قلبی است. حال آنکه این فاکتورها در مردان بیش از زنان دیده می‌شود، به همین دلیل سکته‌های قلبی در این افراد بسیار شایع‌تر است.

وی افزود: مردان دو برابر زنان دچار سکته قلبی می‌شوند، اما پس از یائسگی‌ میزان ابتلا در هر دو جنس برابر می‌شود.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه گفته می‌شود سکته‌های قلبی در روز پس از تعطیلات (شنبه) شیوع بیشتری دارند، عنوان کرد: در کشورهای خارجی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است و جوانان در این روزها به مصرف مشروبات الکلی، تحرکات فراوان، شب‌بیداری و غیره می‌پردازند که این عوامل باعث می‌شود آنها در روزهای بعد از تعطیلات بیشتر در معرض خطر سکته قلبی باشند، اما در کشور ما این امر هنوز به اثبات نرسیده است.

نوحی در ادامه سرما را یکی از فاکتورهای ابتلا به سکته قلبی دانست و گفت: سرما یکی از فاکتورهای تحریک قلب و ابتلا به سکته قلبی است، اما نمی‌توان براین اساس بگوییم که در مناطق سردسیر سکته‌های قلبی بیشتر رخ می‌دهد. اما به مردم به خصوص آنها که سابقه خانوادگی ابتلا به سکته قلبی دارند، توصیه می‌شود در فصول سرد از تردد غیرضروری در سطح شهرومناطق سردسیر خودداری کنند و تا حد امکان از لباس گرم استفاده کنند وبدن شان راهم گرم نگه دارند.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی افزود: در کشور ما آمار مشخصی از مبتلایان به سکته‌های قلبی وجود ندارد، اما با همت وزارت بهداشت از امسال سامانه ثبت سکته های قلبی راه اندازی شده است که امیدواریم سال آینده بتوانیم با بررسی و تحلیل داده‌ها، در زمینه پیشگیری از سکته قلبی نیز اقداماتی انجام دهیم.

وی گفت: وزارت بهداشت در زمینه پیش‌گیری از بیماری‌های غیرواگیر که در صدر آن بیماری‌های قلبی ومغزی است، اقدامات ویژه ای را آغازکرده است که امیدواریم با حمایت های مجلس ودولت شاهد تحقق اهداف مورد نظرباشیم که باسلامت مردم کشورارتباط مستقیم دارد.

نوحی گفت: پیشگیری از بیماری‌های قلبی ، سکته های قلبی ومغزی بسیار حائز اهمیت است زیرا «بیماری‌های قلبی و سکته های قلبی ومغزی وتصلب شرائین» شایع‌ترین علل مرگ‌و‌میر ایرانیان است.به همین خاطرازمردم می خواهیم برای حفظ سلامت شان همواره توصیه های پزشکان را جدی بگیرند وپیشگیری ازبیمای های قلبی وعروقی را مهم بدانند.
رئیس انجمن قلب وعروق ایران درعین حال برنقش مهم واثرگذاررسانه ها نیزدراین راستا تاکید کرد وباقدردانی ازتلاش های رسانه ها، خواستارادامه روند اطلاع رسانی مطلوب به افکارعمومی شد.

گفتنی است چهارمین همایش سراسری روز آتروترومبوزیس جمعه 29 بهمن 95 با مشارکت انجمن های قلب و عروق ایران، آترواسکلروزیس، اینترونشال کاردیولوژی، انجمن سکته مغزی ایران و شرکت سانوفی در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می شود

منبع: ایسنا
برچسب ها: سکته ، مردان ، سلامت ، رویداد24
نظرات شما
پیشخوان