تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

شهرداری به وظیفه‎اش‎ در قبال ساماندهی متکدیان عمل نمی‎کند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با تاکید بر اینکه برای ساماندهی متکدیان زیر 15 سال باید به خانواده‎های آنها توجه کرد گفت: درحال حاضر تمام منابع سازمان بهزیستی برای ساماندهی متکدیان صرف تامین جا برای آنها می‎شود این در حالی است که تامین آن وظیفه شهرداری است و اگر شهرداری وظیفه خود را انجام می‎داد بهزیستی هم منابع خود را صرف توانمندسازی خانواده‎ا می‎کرد.
رویداد۲۴- معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با تاکید بر اینکه برای ساماندهی متکدیان زیر 15 سال باید به خانواده‎های آنها توجه کرد گفت: درحال حاضر تمام منابع سازمان بهزیستی برای ساماندهی متکدیان صرف تامین جا برای آنها می‎شود این در حالی است که تامین آن وظیفه شهرداری است و اگر شهرداری وظیفه خود را انجام می‎داد بهزیستی هم منابع خود را صرف توانمندسازی خانواده‎ا می‎کرد.

طبق روال سال‎های اخیر امسال نیز رئیس سازمان بهزیستی از اقدامی ضربتی برای جمع‎آوری متکدیان زیر 15 سال با همکاری فرمانداری تهران، خبر داد و گفت: در این طرح پوشش و ساماندهی افراد زیر 15 سال برعهده بهزیستی است،آنها پس از شناسایی، جمع‌آوری و غربالگری به بهزیستی معرفی خواهند شد.

اینگونه اقدامات ضربتی تاکنون هیچ نتیجه‎ای نداشته است، برای چند روز متکدیان از سطح شهر غیب می‎شوند و دوباره بر می‎گردند. چرا که این افراد برای امرار معاش به پول نیاز دارند و جمع‎آوری آنها بدون ارائه هیچ طرح حمایتی‎ای از جانب آنها موفق نخواهد بود. 

عیسی فرهادی فرماندار تهران گفته است: اگر این متکدیان افراد نیازمند باشند از طرف بهزیستی و کمیته امداد حمایت خواهند شد و اگر اینطور نباشد و به صورت باندی فعالیت کرده باشند با باندهای مورد نظر برخورد می‌شود؛ این افراد باید متعهد شوند که به صورت متکدی در خیابان حضور پیدا نکنند.

همچنین انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی گفته است: مشکل بهزیستی در طرح‌های ساماندهی آن است که برای مثال اگر صبح کودک را شناسایی و پذیرش کنیم و عصر همان روز والدین آنها برای بازپس‌گیری کودک‌شان به مراکز بهزیستی مراجعه کنند به لحاظ قانونی و حقوقی هیچ منعی برای عدم تحویل کودک به خانواده نداریم و نمی‌توانیم از این امر اجتناب کنیم. 

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی بهزیستی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: حضور کودکان در خیابان می‎تواند به آنها آسیب جدی وارد کند. بنابراین باید این کودکان شناسایی و با خانواده‎هایشان ارتباط برقرار شود. 

او توضیح داد: کودکانی که در خیابان حضور دارند از چندین گروه و خانواده هستند. درصدی از آنها که تعداد کمی هم هستند، به صورت گروهی و باندی کار می‎کنند. بخشی زیادی  از این کودکان غیر ایرانی هستند که اکثر مجوز کار ندارند و باید ساماندهی و مدیریت شوند، گروه آخر کودکانی هستند که از شهرها و روستاهای دور افتاده به کلان شهرها می‎آیند. حدود 80 تا 90 درصد از این افراد ساکن تهران نیستند و یا از شهرهای دیگر در تهران ساکن شده‎اند. 

مسعودی فرید اظهار داشت: کودکان کار معمولا با خانواده‎هایشان زندگی می‎کنند،ممکن است سرپرست خانواده زن باشد، یا از کارافتاده و بیکار باشد و یا اعتیاد داشته باشد و به دلیل فقر مجبور شود کودکش را به خیابان‎ها بفرستند و یا او را به گروه‎ها و باندها بسپارند و در قبال آن روزانه 30، 40 هزار تومان دریافت کند. برای هر کدام از این گروه‎ها باید یک دستور العمل جداگانه تهیه کرد. 

او افزود: از آنجا که 95 تا 99 درصد این کودکان در خانواده زندگی می‎کنند، نمی‎توانیم همه این  کودکان را در مراکز نگهداریم فقط در صورت حکم قاضی این امر امکان‎پذیر است. بنابراین سعی در تقویت مراکز روزانه داریم. 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص موانعی که سد راه ساماندهی متکدیان است گفت: کمبود بودجه وجود دارد، اگرچه نسبت به سال‎های قبل که بودجه بهزیستی در این زمینه فقط 300 میلیون تومان بود افزایش بودجه داشته‎ایم ولی باز هم کمبود بودجه داریم. 

او افزود: پیشبینی می‎شود کودکان کار تا سال آینده به 8 هزار نفر برسند و سازمان بهزیستی هم برای ساماندهی این تعداد با کمبود جا مواجه است. دستگاه‎های دیگر هم باید برای ساماندهی کمک کنند. 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: شهرداری مسئول تامین جا برای این کودکان است که چون تامین نمی‎کند تمام منابع ما صرف تامین مکان می‎شود. اگر شهرداری وظیفه خود را انجام می‎داد، بهزیستی هم منابع خود را صرف توانمندسازی خانواده‎ها می‎کرد.

او با اشاره به اینکه در شهرهای دیگر، شهرداری مکان‎هایی برای ساماندهی متکدیان فراهم کرده است گفت: در برخی شهرها مثل رشت و کرمانشاه، شهرداری‎ها همکاری خوبی با بهزیستی دارند. در تهران هم باید همه دستگاه‎ها کمک کنند تا متکدیان ساماندهی شوند. 

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: این کودکان نسبت به دیگران آسیب‎پذیرترند و بیشتر دچار بیماری می‎شوند وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت این کودکان کمک کند. این کودکان باید با همراه یا بدون همراه در بیمارستان‎ها پذیرفته شوند.

مسعودی فرید در خصوص آموزش این کودکان نیز گفت: بسیاری از این کودکان مدرسه نرفته‎اند، بسیاری از آنها 10، 11 سال سن دارند ولی حتی کلاس اول را هم نگذرانده‎اند. اینها باید در موسسه‎هایی آموزش ببینند و پس از یک یا دو سال وقتی به سطح کودکان دیگر رسیدند در مدارس معمولی آموزش ببینند تا بتوانند خود را با اجتماع تلفیق دهند. 

او همچنین با تاکید بر اهیمت توجه به خانواده این کودکان گفت: شناخت و توانمندسازی این خانواده‎ها و برخورد مناسب با آنها بسیار مهم است. همچنین فرهنگ‎سازی رسانه در این مورد بسیار مهم است باید فرهنگ‎سازی شود که به جای پول دادن به این کودکان مردم برای کمک به آنها غذای گرم به آنها بدهند و یا کمک‎های مالی خود را به سازمان‎های مردم نهاد و بهزیستی بفرستند. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان