تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

قوه قضائیه در پرونده بابک زنجانی زیرکی از خود نشان نداد

نماینده رشت درباره اعلام موضع قوه قضائیه درباره عدم اعدام بابک زنجانی تا زمان استرداد پول‌ها، معتقد است که قوه قضائیه باید رفتار شفافی را در پیش گیرد و بگوید که برفرض درباره بازپس‌گیری این بخش از اموال بابک زنجانی موفق شدیم و توانایی بازگرداندن بخش دیگر را آيا داريم؟
رویداد۲۴نماینده رشت درباره اعلام موضع قوه قضائیه درباره عدم اعدام بابک زنجانی تا زمان استرداد پول‌ها، معتقد است که قوه قضائیه باید رفتار شفافی را در پیش گیرد و بگوید که برفرض درباره بازپس‌گیری این بخش از اموال بابک زنجانی موفق شدیم و توانایی بازگرداندن بخش دیگر را آيا داريم؟

هم‌زمان با اعلام قطعی شدن حکم اعدام بابک زنجانی و عدم تعیین وضعیت پول‌هایی که به دلیل آن زندانی‌شده بود این حکم مورد سؤال قرار گرفت و منتقدان ازاین‌رو به‌نقد آن پرداختند که مشخص نبود تکلیف پول‌ها پس از اعدام او چه خواهد شد و به نظر می‌رسد در صورت اعدام نه‌تنها باید از خیال بازگرداندن پول‌ها خارج شد، بلکه امکان کسب آگاهی درباره افرادی که در دولت سابق او را در این مسیر یاری کرده بودند نیز از بین می‌رود.

هرگاه این سؤال مطرح می‌شد تنها پاسخ به آن تأکید بر حکم اعدام همراه با ابهاماتی که درنتیجه شفاف نبودن پرونده وجود داشت، بود. دادستان کل کشور، اما در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تا زمان استرداد پول‌ها به بیت‌المال حکم بابک زنجانی اجرایی نخواهد شد.

خبری که دادستان کل کشور آن را به خبرنگاران اعلام کرده است، همان بحثی بود که بارها درباره آن صحبت به میان آمده بود ولی قوه قضائیه بر نظر خود پای فشرد. شاید بر این تصور بود که با رسانه‌ای کردن این خبرمی‌تواند بر اطلاعات نامشخص بابک زنجانی دست یابد، اما ظاهراً بابک زنجانی به‌خوبی می‌داند که زنده‌بودن او در گرو عدم ارائه تمامی اطاعات به قوه قضائیه است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در رابطه با عقب‌نشینی قوه قضائیه از تصمیم خود در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بیان کرد: در رابطه با بابک زنجانی قوه قضائیه خیلی زیرکی از خود نشان نداد، زیرا یک‌بار طرح کرد که اعدام می‌شود و حکم قطعی شده، بار دیگر گفت که اعدام نمی‌شود. به نظر می‌رسد باید در مورد پرونده بابک زنجانی کاردستی را به سرانجام رساند و از کارشناسان خبره بهره برد زیرا پرونده عادی در دست نیست.

وی در ادامه افزود: پیش‌ازاین هم مطرح کرده بودم به اینکه بابک زنجانی در این پرونده به‌تنهایی عمل کرده و هیچ کمکی نداشته اعتقادی ندارم، روشن است در این پرونده دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که از آن‌ها مطلع نیستیم. قوه قضائیه تا به امروز در این رابطه تدبیر درستی مدنظر قرار نداده چه آن زمان که حکم اعدام را طرح کرد و چه الآن که درباره عدم اجرای آن صحبت می‌کند.

جعفر زاده در ادامه تأکید کرد: عقب‌نشینی ازاین‌دست برای قوه قضائیه مناسب نیست. قوه قضائیه دستگاهی در نظام است که مردم برای تظلم خواهی به سراغ او می‌روند و امید دارند در صورت روی دادن ظلمی، حق‌وحقوق آنان بازگردانده شود.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره که برای حل این مشکل بهترین کار چیست، توضیح داد: مواضع قوه قضائیه از ابتدا صحیح نبود و کار را درست و اصولی پیش نبرد، کاری که باید اکنون مدنظر قرار دهد این است که با مردم درباره این پرونده به‌صورت شفاف سخن گوید.

وی در ادامه اضافه کرد: قوه قضائیه می‌تواند بابک زنجانی را اعدام کند یا نکند، اما رفتار شفافی را در پیش گیرد و بگوید که برفرض درباره بازپس‌گیری این بخش از اموال بابک زنجانی موفق شدیم و توانایی بازگرداندن بخش دیگر را نداریم. از طرف دیگر بابک زنجانی برای انجام کارهایی که حکم آن اعدام است تنها نبوده و باید این بخش از پرونده موردتوجه قرار گیرد.

جعفر زاده یادآور شد: پرونده بابک زنجانی به‌اندازه کافی دارای ابهام هست بهتراست بر ابهامات آن بیش از آن چیزی که وجود دارد، نیفزاییم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان