تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵

بازی‌گردانی جبهه پایداری در استیضاح آخوندی

شرق نوشت؛استیضاح وزیر راه، مسکن و شهرسازی به باور بسیاری از نمایندگان عضو فراکسیون امید رأی نخواهد آورد؛ اما آنها تأکید دارند که این استیضاح فرصت زیادی از مجلس گرفته و به جای آنکه کمیسیون عمران زمانش را برای رسیدگی به مسائلی از جمله تفحص از شهرداری تهران اختصاص دهد، به‌یک‌باره استیضاح وزیر در راهروهای مجلس کارگردانی می‌شود.
رویداد۲۴-شرق نوشت؛استیضاح وزیر راه، مسکن و شهرسازی به باور بسیاری از نمایندگان عضو فراکسیون امید رأی نخواهد آورد؛ اما آنها تأکید دارند که این استیضاح فرصت زیادی از مجلس گرفته و به جای آنکه کمیسیون عمران زمانش را برای رسیدگی به مسائلی از جمله تفحص از شهرداری تهران اختصاص دهد، به‌یک‌باره استیضاح وزیر در راهروهای مجلس کارگردانی می‌شود.

آنها همچنين به بازي‌گرداني معدود نمايندگان عضو جبهه پايداري در مجلس اشاره دارند. پيگيري‌هاي «شرق» از منابع آگاه همچنين حاکي از آن است که در جلسه امروز مجلس به مانند استيضاح گذشته آمار و مستندات و شواهد تصويري از سوي برخي نمايندگان مطرح خواهد شد.

بهرام پارسايي، نماينده شيراز و عضو فراکسيون اميد است و به‌صراحت به فضاسازي جبهه پايداري‌ها براي استيضاح عباس آخوندي اشاره دارد.

سخنگوي فراکسيون اميد به ايلنا گفته «تعداد استيضاح‌کنندگان از حدود ٨٠ امضا به حدود ٣٠ عدد کاهش يافته و نمايندگان عضو جبهه پايداري مانند مجلس نهم به‌دنبال اين استيضاح هستند اما مجلس به استيضاح وزير راه و شهرسازي رأي نمي‌دهد و آخوندي موفق به کسب رأي اعتماد مجدد از مجلس مي‌شود».

عبدالکريم حسين‌زاده، نماينده مردم نقده و اشنويه و عضو کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه استيضاح عباس آخوندي چند ويژگي خاص دارد که آن را از ساير استيضاح‌ها متمايز مي‌کند، در‌اين‌باره به «دوات» گفته «هر دو استيضاح آخوندي در پايان يک دوره فعاليت سياسي است. استيضاح اول در پايان عمر مجلس نهم بود و استيضاح دوم در ماه‌هاي پاياني کار دولت يازدهم. ويژگي جالب‌تر اين استيضاح اين است که استيضاح‌کنندگان تقريبا تمامي مفاد و بندهاي همان استيضاح يک سال قبل را اينجا تکرار کرده‌اند و محورهاي آن مانند همان استيضاحي است که در آخر مجلس قبل انجام شد و رأي نياورد؛ انگار همان محورها و زيرعنوان‌ها را عينا اينجا کپي کرده‌اند».

مسکن مهر و فيلم مشهور رسايي در جلسه پيشين استيضاح
نايب‌رئيس فراکسيون اميد مجلس با يادآوري استيضاح سال گذشته آخوندي که چهره‌‌هايي مانند رسايي آن را مديريت مي‌کردند، تأكيد مي‌كند: «از بين استيضاح‌کننده‌هاي فعلي هم يکي از دوستان کساني که بازيگردان استيضاح قبلي بودند، اينجا هم بازيگردان ماجراست. درباره محورها هم در استيضاح سال قبل گفتند که آخوندي مسکن مهر را مزخرف ناميده و آقاي رسايي هم فيلمي درباره اين سخنان آخوندي پخش کرد. اين بار هم همين نکته را با همين ادبيات و تأكيد بر همين واژه، در محورهاي استيضاح آورده‌اند. يا مثلا سال گذشته به وزير گفته بودند که چرا در وزارتخانه‌ات کار سياسي مي‌کني و امسال نوشته‌اند چرا در وزارتخانه، حزب‌سازي مي‌کني؟! مورد ديگر اينکه سال گذشته گفته بودند تو در زيرمجموعه‌ات کارهاي اقتصادي انجام مي‌دهي و بنگاه‌هاي اقتصادي داير کرده‌اي و امسال هم همين حرف را دوباره مطرح کرده‌اند».او ناگفته‌‌هايي از نشست وزير با نمايندگان مجلس دارد و در همين زمينه مي‌گويد: «در جلسه کميسيون درباره وجود بنگاه اقتصادي، وزير مي‌گفت شما بگوييد اسم آن بنگاه چيست و کجاست و چه کاري مي‌کند تا من اصلا بگويم چنين بنگاهي وجود دارد يا خير! آقاي آخوندي مي‌گفت من الان درباره چيزي که نمي‌دانم چيست، چه توضيحي بايد بدهم؟! اما در نهايت توضيح روشني از سوي استيضاح‌کنندگان داده نشد».

طراحان استيضاح ناکام خواهند شد
پارسايي نيز با تأكيد بر اينکه مجلس به استيضاح وزير راه و شهرسازي رأي نمي‌دهد، مي‌گويد: «مردم بسيار آگاه هستند و به‌خوبي انگيزه‌هاي اقدامات سياسي را درک مي‌کنند. با رأي خوب مجلس به آخوندي، طراحان استيضاح نتيجه معکوس مي‌گيرند. فکر مي‌کنم با رأي خوبي که آخوندي کسب مي‌کند، طراحان استيضاح علاوه بر ناکامي در دستيابي به اهداف جناحي‌شان، نتیجه معکوس خواهند گرفت. به هر حال نبايد مصالح مردم را فداي منافع زودگذر جناحي کرد».

حسين‌زاده اين استيضاح را غيرتخصصي و غيرفني و صرفا سياسي دانسته و تأكيد مي‌كند: «اگر غير از اين بود دست‌کم دوستان استيضاح‌کننده براي ما اعضاي کميسيون عمران که کميسيون تخصصي رسيدگي‌کننده به موضوع بوديم، اين ۱۳ بند را توضيح مي‌دادند، شايد ما هم متقاعد مي‌شديم و از نظر آنها حمايت و با استيضاح همراهي مي‌کرديم. اما هيچ‌کدام را تشريح نکردند و اصلا تشريح و توضيح محورها را کنار گذاشتند».

برآورد نهايي او از فضاي جلسه امروز و استیضاح وزير اين است: «وقتي آقاي آخوندي در اواخر مجلس اصولگراي نهم، استيضاح شد، ۵۰ رأي از رأي اعتماد اوليه خودش هم بيشتر آورد. فکر مي‌کنم الان با توجه به اينکه اکثريت مجلس دهم اصلاح‌طلب و اعتدالي هستند، اين بار هم به تعداد آراي آقاي آخوندي اضافه شود و شرايط کلي مجلس اين را نشان مي‌دهد».

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان