تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
فرهادی، در پاسخ به رویداد۲۴ درباره تخلفات گسترده در برگزاری نمایشگاه‎های فصلی شهر تهران:

وظیفه فرمانداری فقط حفظ امنیت است نه اعطای مجوز!

فرماندار تهران نقش نظارتی فرمانداری را در برگزاری نمایشگاه‎های فصلی را رد کرده و معتقد است، متولی برگزاری تمام نمایشگاه‎ها اتاق اصناف است، هیچ نمایشگاهی بدون مجوز اتاق اصناف برگزار نمی‎شود و فرمانداری تهران فقط در حفظ امنیت این نمایشگاه‎ها نقش ایفا می‎کند.
رویداد۲۴- فرماندار تهران نقش نظارتی فرمانداری را در برگزاری نمایشگاه‎های فصلی را رد کرده و معتقد است، متولی برگزاری تمام نمایشگاه‎ها اتاق اصناف است، به گفته او هیچ نمایشگاهی بدون مجوز اتاق اصناف برگزار نمی‎شود و فرمانداری تهران فقط در حفظ امنیت این نمایشگاه‎ها نقش ایفا می‎کند. 

هر ساله در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران نمایشگاه‎های فصلی و عیدانه به مناسب‎هایی مثل عید نوروز، شروع مدارس و... برگزار می‎شود؛ نمایشگاه‎هایی که سود کلانی را بدون کمترین دردسر و در کوتاه‎ترین زمان ممکن به حساب برگزار کنندگان آن واریز می‎کند آن هم بدون آنکه نظارتی در نحوه برگزاری این نمایشگاه وجود داشته باشد؛ موضوعی که رویداد۲۴ را بر آن داشت که این سوال را مطرح کند که «سود هنگفت برپایی نمایشگاه‎های تهران به جیب چه کسانی می‏‎رود؟»

هدف اصلی نمایشگاه‎های فصلی تقویت اقتصاد مقاومتی و توسعه و ترویج تولید ملی و همچنین فرصتی برای اینکه افراد کم‎سرمایه نیز بتوانند کالای تولیدی خود را بدون واسطه به مردم عرضه کنند، بیان شده است. اما این نمایشگاه‎ها حتی به اهداف تعیین شده هم نزدیک نشده‎اند چه برسد به تحقق آن‎ها؟

این نمایشگاه‎ها که مردم را با وعده تخفیف اجناس جذب خود می‎کنند مورد اعتراض فعالان صنفی و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است، آنها معتقدند، هنوز زیرساخت‎های لازم برای برگزاری این نمایشگاه‎ها وجود ندارد.

همچنین اتحادیه‎های بنکداران و خشکبار نیز با برگزاری این نمایشگاه‎ها مخالفت کرده و معتقد است با وجود فروشگاه‎های زنجیره‎ای که تخفیف‎های 10 تا 70 درصدی می‎گذارند برپایی این نمایشگاه‎ها بیهوده است. 

 رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته است: یک عده شغل‌شان شرکت در نمایشگاه‌های فصلی شده است به این معنا که در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنند و کالاهای بدون کیفیت را به مردم عرضه می‌کنند. 

در این نمایشگاه‎ها کالاهای چینی به جای تولید ملی عرضه می‎شود و این مساله نیز اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است چراکه  یکی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه‎ها حمایت از تولید داخلی بیان شده است.  

چندی پیش علی فاضلی رییس اتاق اصناف کشور هم که جز منتقدین جدی برگزاری نمایشگاه‎ها است گفته بود «با عناوین مختلف هر کسي نامه‌اي مي‌نويسد که در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري اقتصاد مقاومتي و اقدام و عمل اجازه بدهيد تا نمايشگاه برگزار کنيم در حالي که موضوع برگزاري نمايشگاه‌هاي عرضه کالا بر عهده اتاق اصناف ايران است و هيچ سازمان يا نهاد ديگري حق تصميم‌گيري در مورد آن را ندارند.»

در این میان اما برگزارکنندگان نمایشگاه ها گوششان از این حرف ها پر است چرا که هم پشتشان گویا با جاهایی گرم است هم با برپایی این نمایشگاه‎ها در چند روز برگزاری مبلغی بالغ بر چند صد میلیون تومان به جیب می زنند که احتمالا میان چندین نفر تقسیم می‎شود.

علی فاصلی درباره اصرار به برگزاری این نمایشگاه‎ها می‎گوید: «ما با برگزاری نمایشگاه مخالف هستیم، اما شرایط دولت را درک می‎کنیم و برای برگزاری نمایشگاه‎های فصلی همکاری خواهیم کرد. اما برگزاری نمایشگاه‎های عرضه مستقیم کالا در صورت نیاز از این پس فقط با تایید «فرمانداری ها» و با محوریت اتاق اصناف ایران خواهد بود.»

طبق ماده5 کمیته برنامه ریزی، فرمانداری جزء کمیته برگزاری نمایشگاه‎هاست. برگزای نمایشگاه باید زیر نظارت فرمانداری‎ها، با مجوز اتاق اصناف و با همکاری وزارت صنعت، معدن تجارت  باشد. اما نمایشگاه‎های فصلی در حالی در تهران برگزار می‎شود که اتاق اصناف و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با آن مخالفند و فرماندار تهران نیز  مسئولیت نظارتی خود را انکار کرده است. پس این نمایشگاه‎ها با مسئولیت چه کسی برپا می‎شود؟ 

«امید شعنه»، مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران در مصاحبه‎ای گفته است: این نمایشگاه‎ها با نظارت فرمانداری برگزار می‎شود و نیاز به مجوز از سوی اتاق اصناف ندارد. 

این در حالی است که عیسی فرهادی، فرماندار تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: متولی برگزاری تمام نمایشگاه‎ها  اتاق اصناف است و قیمت گذاری‌ها هم به وسیله اتاق اصناف با همکاری وزارت صنعت، معدن تجارت انجام می‎شود. هیچ نمایشگاهی بدون مجوز اتاق اصناف برگزار نمی شود. 

او در خصوص نقش نظارتی فرمانداری گفت: فرمانداری در شهرستان‎ها نقش نظارتی در برپایی نمایشگاه‎های فصلی دارد اما فرمانداری تهران فقط بر حفظ امنیت نمایشگاه‎ها نظارت می‎کند. اتاق اصناف باید نمایشگاه‎های بدون مجوز را شناسایی کند و نیروی انتظامی با گزارش اتاق اصناف است که نمایشگاه‎های بدون مجوز را پلمپ می‎کند. 

فرماندار تهران افزود: هرکس بخواهد می‎تواند برای درخواست برگزاری نمایشگاه به اتاق اصناف مراجعه کند و اگر شرایط لازم را داشت برای برگزاری نمایشگاه مجوز بگیرد. 

لازم به ذکر است طبق قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» وظیفه نظارت بر برگزاری نمایشگاه‎ها بر عهده فرمانداری‎ها است. فرمانداری‎ها وظیفه دارند بر روند کار این نمایشگاه‎ها نظارت داشته باشند تا با توجه به شرایط بازار و براساس اهداف تعریف شده برپا شوند. 

با توجه به آنکه فرمانداری تهران مسوولیت قانونی در قبال برگزاری نمایشگاه‎ها دارد اما از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کرد و باز این سوال بی‎پاسخ ماند که مسوول اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه ها در تهران چه کسی یا چه کسانی هستند که از رانت حاصل از این نمایشگاه‎ها بهره می‎برند؛ سوالی که رویداد۲۴ پیگیر رسیدن به پاسخ آن تا معرفی سودجویان و فرصت‎طلبان خواهد بود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان