تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵

آغاز عملیات مقابله با گرد و خاک در کانون‌های فوق بحرانی خوزستان/ مالچ پاشی منتفی شد

رئیس ستاد مقابله گرد و غبار از آغاز عملیات مهار کانون‌های فوق بحرانی گرد و خاک در استان خوزستان خبر داد.
رویداد۲۴-رئیس ستاد مقابله گرد و غبار از آغاز عملیات مهار کانون‌های فوق بحرانی گرد و خاک در استان خوزستان خبر داد.

ضیاء‌الدین شعاعی در حاشیه نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با اشاره به گرد و خاک استان خوزستان، اظهار کرد: گرد و غبار استان‌های غربی کشور از جمله خوزستان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و شرایط خوزستان را در این مقطع به شرایط حاد رسانده و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه گرد و غبار خوزستان فعالیت‌های اقتصادی این استان را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد، گفت: 7 و 8 بهمن ماه طوفان شدیدی در اهواز رخ داد که حاصل بادهایی بود که از سمت عربستان می‌آمد و منشأهای داخلی گرد و غبار باعث ایجاد آن شرایط شد.

رئیس ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: طوفان‌های اخیر در خوزستان بر خطوط انتقال برق نیز تاثیرگذار بود که این موضوع برای اولین بار اتفاق افتاده و در دنیا نیز تجربه نشده است. رطوبت هوا نیز نزدیک به 100 درصد رسید که مشکلاتی را برای خطوط انتقال برق ایجاد کرد.

شعاعی با بیان اینکه شناسایی منشأهای گرد و خاک در استان خوزستان کمک زیادی به تصمیمات دولت می‌کند، گفت: در زمینه همکاری‌های بین المللی برای مقابله با گرد و غبار نیز تعاملات خوبی با کشورهای همسایه داشته‌ایم این تعاملات همچنان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در استان خوزستان 340 هزار هکتار تولید منشاء گرد و غبار داریم که 120 هزار هکتار کانون بحرانی و 20 تا 30 هزار هکتار کانون فوق بحرانی است. تصمیم گرفته شده که برای مناطق فوق بحرانی به سرعت کارهای جدی صورت گیرد. طی دو هفته اخیر اقدامات مقابله‌ای شامل کاشت نهال و کنترل منابع آبی در این مناطق آغاز شده است. مالچ پاشی در این مناطق منتفی است.

منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان