تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
افشار سلیمانی، سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

واکنش ایران به ترکیه چه باید باشد؟

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.
رویداد۲۴سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان تاکید کرد: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان  همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.

در حاشیه نشست امنیتی مونیخ نمایندگان کشورهای عربستان و ترکیه با معاون رئیس جمهور آمریکا هم کلام شدند و ایران را تهدیدی برای منطقه خطاب کردند. عجیب آنکه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پیش از برگزاری این نشست درباره همکاری‎های بیشتر با ایران سخن گفته بود و ترکیه نیز در نشست مربوط به سوریه با ایران و روسیه بر سر یک میز به مذاکره پرداخته بود. نکته اینجاست ایران همچنان با این کشورها به ویژه ترکیه با مماشات رفتار می‏‎کند.

افشار سلیمانی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان و کار‌شناس معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اتهامات وزیر خارجه ترکیه علیه ایران و چرایی مماشات تهران با آنکار گفت: خلاء استراتژیک در سیاست خارجی ایران مشکل مهم کشورمان به حساب می‎آید زیرا در نتیجه نبود آن توازن در سیاست خارجی ایجاد نمی‎شود.

وی در ادامه اضافه کرد: تا به امروز چندین‎بار به همین دلیل آسیب دیده‎ایم، زیرا از روی اجبار و بحث رویکردها با وجود آنکه دیگر کشورها مستقیم با آمریکا وارد مذاکره می‎شوند،  تمام تخم مرغ ها را در سبد روسیه چیده‎ایم و در کنار آن با کشورهایی که مشکل آفرین و غیر قابل اعتماد هستند، مماشات به خرج داده‎ایم.

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان درباره این رفتار ترکیه، توضیح داد: ترکیه از همان زمان که قرار شد برای برقراری آتش بس در سوریه با ایران و روسیه بر سر یک میز بنشیند، آمد و هماهنگ هم شد، اما اتفاق مدنظر ایران از سوی ترکیه روی نداد و نخواهد داد، زیرا نگاه ایران و ترکیه در خصوص کشور سوریه با هم متفاوت است حتی در صورتی که ترکیه با ایران بر سر سوریه به توافق هم برسد، شکننده خواهد بود.     
سلیمانی تاکید کرد: ترکیه کشوری است که روزی براساس منافع ملی، قرارهایی را می‎گذارد و روز دیگر برخلاف همان رویه حرکت می‎کند این نوع از رفتار بدین دلیل است که این کشور رویکرد غرب‎گرایانه دارد، بطوری‎که  پایگاه ناتو هم در آنجا واقع شده است. 

سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان تصریح کرد: در چنین وضعیتی که کشورهایی مانند ترکیه براساس منافع خود قدم بر می‎دارند و روسیه هم حتی با وجود تحریم‎هایی از سوی آمریکا با این کشور وارد مذاکره می‎شود، ما با کشورهایی مانند روسیه هماهنگ می‎شویم که این نشان دهنده ضعف در سیاست خارجی است.

وی درباره مشکل ترکیه با ایران توضیح داد: ترکیه به دنبال منافع کشور خود است. البته این مسئله خاص آنها نیست تمام بازیگران سیاست خارجی چنین هستند و با نگاهی به رفتار آنها متوجه می‎شویم که برای دستیابی به اهدافشان در بین کشورهای دنیا یارگیری می‎کنند.

این کارشناس معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در ادامه افزود: منافع هر کشوری بر این نکته تاکید دارد که  دوست و دشمن ثابت نیست، تنها منافع ملی یک  کشورثابت است. ملاحظه کردیم که ترکیه منجر به سقوط هواپیمای روسیه شد و بعد با آنها به مذاکره پرداخت.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: ترکیه کشوری است که به لحاظ اقتصادی با ایران بده، بستان دارد، اما درباره عراق و سوریه با کشورمان  همیشه مشکل داشته و این مسئله‎ای نیست که حل شود تا آخر ادامه پیدا می‎کند زیرا نگاه‎ها درباره آینده سوریه بسیار متفاوت است.

وی در رابطه با اینکه ایران چه راهکاری باید در پیش گیرد، تصریح کرد: ایران چاره‎ای جز باز گذاشتن درها به روی تمام کشورها ندارد و نمی‎تواند تا ابد  با فلان کشور در قطع رابطه و با فلان کشور دوست و برادر باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
2
نظر كاملا درست و منطقي و از سر عقل است
موقعييت ها دارد به سرعت از بين ميرود خطر تركيه فقط درباره عراق و سوريه نيست حتي مهم تر از آن منابع آبي است كه بايد با قدرت جلوي زيادي خواهي تركيه را گرفت بهر حال بحث سوريه و عراق تمام ميشود يا به نفع ما يا به ضرر ما ولي فاجعه سدهاي تركيه ميتواند تا ابد براي ما مشكل ساز شود ما بايد دشمنان خودمان را به دوستان واقعي تبديل كنيم وگرنه شرايط سختي خواهيم داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
2
آدمیزاد که نمی‌تونه، با همه وجود از خداوند متعال بخواهیم، عقلانیتی در رویکردهای مسئولین ما در شیوه برخورد با آمریکا ایجاد کنه!
ازربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
0
حاکمیت دو قطبی در ایران و حاکمیت سوسیالیستی نو پا و البته مذهبی در تورکیه تضادها و فاصله هارو بیشتر میکنه. مثل فیتیله والر و نفت والر هست.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
1
بهترین کار در شرایط فعلی استفاده از میانجیگری جمهوری اذربایجان بین ایران و ترکیه برای کاهش تنشهاست با این روش از اتحاد ترکیه با اسرائیل و عربستان بر علیه ایران جلوگیری میشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان