تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش بیزینس اینستایدر از نشست امنیتی مونیخ:

اتحاد روزافزون عربستان و اسرائیل باید برای ایران نگران‌کننده باشد

عربستان و اسرائیل روز یکشنبه هر دو خواستار افزایش تازه فشارها بر ایران شدند که این امر نشان‌دهنده همسویی روزافزون منافع آن‌ها است و این در حالی است که قانون‌گذاران آمریکا از پیگیری اعمال تحریم‌های جدید بر این قدرت جهان اسلام خبر داده‌اند.
رویداد۲۴- عربستان و اسرائیل روز یکشنبه هر دو خواستار افزایش تازه فشارها بر ایران شدند که این امر نشان‌دهنده همسویی روزافزون منافع آن‌ها است و این در حالی است که قانون‌گذاران آمریکا از پیگیری اعمال تحریم‌های جدید بر این قدرت جهان اسلام خبر داده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از بیزینس اینسایدر، در شرایطی که وزرای خارجه عربستان و اسرائیل پیشنهاد محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مورد مذاکره با کشورهای سنی عرب حوزه خلیج‌فارس جهت همکاری برای کاهش خشونت در منطقه را رد کردند،  ترکیه نیز به این جبهه متحد علیه تهران پیوست.

باوجودآنکه عربستان به لحاظ تاریخی در تضاد با اسرائیل است، وزرای آن‌ها در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار تنبیه تهران به دلیل حفظ دولت سوریه، توسعه موشک‌های بالستیک و کمک به نیروهای حوثی در یمن شدند.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یک سال پیش در پی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان لغو شد، اما سناتورهای جمهوری‌خواه در این کنفرانس اعلام کردند که خواستار اقدامات جدید آمریکا در مورد مسئله موشکی و اقدامات تهران در خاورمیانه شده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان تهران را حامی اصلی تروریسم جهانی و نیروی بی‌ثبات کننده در خاورمیانه دانست.

او از جواب دادن به سؤالی مبنی بر درخواست اسرائیل جهت اقدام هماهنگ با کشورهای عرب سنی برای مقابل با تهران طفره رفت و این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی در خصوص عادی‌سازی روابط دو طرف رو به افزایش است.

شش عضو عرب شورای همکاری خلیج‌فارس، به‌خصوص عربستان ایران را متهم به استفاده از فرقه‌گرایی برای مداخله در کشورهای عرب و ایجاد منطقه نفوذ خود در خاورمیانه می‌کنند. ایران تمام این اتهامات را تکذیب کرده است.

عادل الجبیر نمایندگان شرکت‌کننده در کنفرانس مونیخ گفت: «ایران همچنان تنها حامی اصلی تروریسم در جهان است و مصمم شده تا نظم خاورمیانه را بر هم بزند.... (و) تا زمانی که به رفتارهای خود ادامه دهد، همکاری با آن بسیار مشکل خواهد بود.»

وی همچنین با اشاره به حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه، گفت ایران همچنین برای جنبش حوثی‌ها در یمن حمایت و سایر گروه‌های خشونت‌گرا در منطقه هزینه می‌کند.

وزیر خارجه عربستان تأکید کرد که جامعه بین‌الملل باید با اعمال «خطوط قرمز» واضح، از اقدامات ایران در منطقه جلوگیری کند.

این در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل گفت هدف نهایی ایران تضعیف ریاض است و خواستار مذاکره با کشورهای عرب سنی برای مبارزه با عناصر «تندرو» در منطقه شد.

لیبرمن به مقامات حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «شکاف واقعی میان یهودی، مسلمان و ... نیست بلکه میان افراد میانه‌رو و تندرو است.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز آنچه مدعی است «سیاست فرقه‌ای» ایران و هدف از آن تضعیف بحرین و عربستان است را مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت: «ترکیه مخالف جدی هرگونه شکاف، چه مذهبی و چه فرقه‌ای است. خوب است که ما در حال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستیم.»

در این میان ظریف جلسه روز گذشته را با درخواست گفتگو جهت رسیدگی به «نگرانی‌ها» در منطقه آغاز کرد. این در حالی است که هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران جهت ارتقاء روابط با رفتن به عمان و کویت، نخستین سفر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس را از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش در سال 2013 انجام داد.

زمانی که از ظریف پرسیده شد که آیا مذاکرات منطقه‌ای آتی شامل اسرائیل هم خواهد شد، گفت که تهران به دنبال یک رویکرد «اعتدالی» است. وی گفت: «من بر حوزه خلیج‌فارس متمرکز هستم. ما به‌اندازه کافی در این منطقه مشکل داریم بنابراین خواهان آغاز مذاکره با کشورهایی هستیم که برادران دینی ما محسوب می‌شوند.»

ظریف ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه کشورش به دنبال توسعه تسلیحات هسته‌ای است را کاملاً رد کرد. زمانی که از لفاظی های سخت دولت جدید آمریکا در مورد نقش ایران در منطقه و درخواست برای بازخوانی توافق هسته‌ای از ظریف سؤال شد، او گفت که تهران واکنش خوبی به تهدیدها و تحریم‌ها نخواهد داشت.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی گفت که دیگر سناتورها در حال تنظیم قانونی هستند که امکان افزایش بیشتر تحریم‌های ایران به دلیل برنامه هسته‌ای را فراهم می‌کند.

وی گفت: «حال زمان آن رسیده که کنگره به‌طور مستقیم در مورد اقدامات خارج از برنامه هسته‌ای که از سوی ایران رخ داده را مورد ارزیابی قرار دهد.»

وی در ادامه افزود:  «ما باید تصمیم بگیریم که در جنگ نیابتی که میان ایران و عربستان شکل گرفته، خود را وارد خواهد کرد.»

برچسب ها: لیبرمن ، منطقه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
1
لازم نیست آدم کارشناس سیاسی باشه تا از بعضی از تحولات روزهای اخیر سر در بیاره، این رفت و آمدهای نتانیابو به آمریکا، نماینده‌های آمریکا به کشورهای خاورمیانه و تند شدن کشورهایی مثل ترکیه یا عربستان که در هفته‌های اخیر خفقان گرفته یود، نشون می‌ده داره اتفاق‌هایی می‌افته. عواقب این رفت و آمدها زمانی خیلی خطرناک می‌شه، که مسئولین، کمافی‌السابق جمعیت مخالف در کشور رو که ده‌ها میلیون نفرند، نادیده بگیرند ...
نظرات شما
پیشخوان