تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵
کمالی، عضوشورای سیاست‎گذاری در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشريح كرد

شروط اصلاح‎طلبان برای فهرست انتخاباتی شورای شهر

یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد که انتخاب افراد برای لیست انتخاباتی شورای شهر شروطی دارد که تحصیلات، تخصص مرتبط و تجربه اجرایی بخشی از آن است؛ بنابراین جوانان و زنانی که دارای تجربه و تخصص باشند، حضورشان درصحنه انتخابات منعی ندارد.
رویداد۲۴یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تأکید کرد که انتخاب افراد برای لیست انتخاباتی شورای شهر شروطی دارد که تحصیلات، تخصص مرتبط و تجربه اجرایی بخشی از آن است؛ بنابراین جوانان و زنانی که دارای تجربه و تخصص باشند، حضورشان درصحنه انتخابات منعی ندارد.

محمدجواد حق‌شناس چندي پيش در گفت‌وگویی مطرح کرده بود که بنا است تا 30 درصد از سهم لیست کاندیداهای شورای شهر اصلاح‎طلبان به زنان و 30 درصد دیگر آن به جوانان اختصاص یابد.

یکی از درس‌های مهم حادثه پلاسکو این بود که باید کسانی در شورای شهر جای‌گیرند که دارای دو ویژگی مهم باشند. اول آنکه توانایی زیر سؤال بردن ناکارآمدی‌ها را داشته باشند و با وعده‌ها نلرزند و مهم‌تر از آن اینکه درزمینهٔ مدیریت شهری دارای تخصص و مهارت لازم باشند.

امروز که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از سهمیه‌بندی برای لیست انتخاباتی خود سخن به میان آورده‌اند این نگرانی به وجود می‌آید که در این سهمیه‌ها تا چه اندازه توانایی و مهارت مدیریت شهری مدنظر قرار داده‌شده است، زیرا درصورتی‌که نام زنان و جوانان تنها به دلیل اعلام عمومی باشد، مناسب‌تر آن است که به‌مانند گذشته رفتار شود.

حسین کمالی، مسئول کارگروه برنامه‌ریزی و راهبردهای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با سهمیه‌بندی برای زنان و جوانان در لیست انتخاباتی شورای شهر گفت: برای لیست انتخاباتی شورای شهر 30 درصد به جوانان و 30 درصد به زنان اختصاص داده‌شده است که این دو با 10 درصد همپوشانی جمعشان 50 درصد می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در این سهمیه‌بندی تا چه اندازه تخصص مدنظر قرارداد، توضیح داد: برای انتخاب افراد شروطی در نظر گرفته‌شده که تحصیلات، تخصص مرتبط و تجربه اجرایی بخشی از آن است؛ بنابراین جوانان و زنانی که دارای تجربه و تخصص باشند، حضورشان درصحنه انتخابات منعی ندارد.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان علت به‌کارگیری جوانان در لیست انتخاباتی شورای شهر را چنین بیان کرد: جوان بودن به معنای بی‌اطلاعی و کم‌تجربگی نیست، بسیاری از توانایی‌ها را می‌توان در همین جوانان جستجو کرد و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای گردش نخبگان درصدد برآمد تا از جوانان بهره ببرد. بدین معنا که درست نیست افرادی که در حال حاضر مسئولیت‌هایی را بر عهده‌دارند آن‌قدر بر روی صندلی خود تکیه بزنند تا ازآنجا به بهشت‌زهرا انتقال داده شوند. باید پذیرفت که دیگران هم می‌توانند کارهای آنان را انجام دهند و این توانایی‌ها صرفاً مختص این افراد نیست.

کمالی درباره فعالیت كم رنگ زنان در مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: بحثی که برای شورا سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در انتخاب گزینه‌ها فارغ از جنسیت و سن بسیار مدنظر قرار دارد، تخصص مرتبط و توانایی‌ها است. ناگفته نماند تعداد نمایندگان زن در مجلس بسیار اندک است و در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل آنکه رد صلاحیت‌های گسترده داشتیم امکان انتخاب دقیق از ما گرفته‌شده بود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: زنانی که به‌عنوان نماینده مردم وارد مجلس شده‌اند گرچه دارای توانایی‌هایی هستند ولی شاید کمال مطلوب شورای سیاست‌گذاری نبودند، اما ما این گروه را آدم‌های توانایی می‌بینم که در حال حاضر برای ایفا نقش خود تلاش می‌کنند و البته ناگفته نماند در بین آنان نمایندگانی مانند خانم ذوالقدر وجود دارد که بسیار فعال و تأثیرگذار است.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه بهتر نیست به‌جای سهمیه‌بندی توانایی‌ها مدنظر قرار گیرد،گفت: بانوان در کل نقش مدیریتی کمرنگی دارند و این تنها به کشور ما هم مربوط نمی‌شود در سطح بین‌الملل و دنیا چنین است. در کشور آمریکا که جنبش‌های اجتماعی در آنجا بسیار فعال‌اند تنها 12 درصد از مدیریت‌ها به بانوان اختصاص دارد. در ایران طی سال‌های اخیر تصمیم گرفته‌شده که نقش بانوان نسبت به گذشته پررنگ‌تر شود و توانایی‌هایشان مورداستفاده قرار گیرد.

کمالی در خصوص بهره از جوانان بااستعداد نیز یادآور شد: در اروپا بخش عمده‌ای از مسئولان اجرایی مانند رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جوان هستند. تصور غالب در ایران چنین است درصورتی‌که مدیری بالای 70 یا 80 سال سن نداشته باشد، خیلی خام و بی‌تجربه محسوب می‌شود، این در حالی است که دنیا چنین نمی‌اندیشد.

وی در ادامه اضافه کرد: دنیا در حال حرکت به سمتی است که در آن به جوانان اعتماد می‌شود، متأسفانه در کشور ایران اعتماد موردنظر از بین رفته و ریشه آن‌هم به شیوه نگرش سیاستمداران باسابقه برمی‌گردد؛ بنابراین رشد و ارتقا جوانان برای بر عهده گرفتن پست‌های کلیدی باید در دستور کار قرار گیرد و این لازمه پیشرفت در کشوربه حساب می‌آید.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان