تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
پاسخ دبیرکل اتاق اصناف به رویداد۲۴ درباره تخلفات گسترده در برگزاری نمایشگاه‎های فصلی شهر تهران:

انتقاد از کاسبی به نام نمایشگاه/فرمانداری پاسخگوی نمایشگاه‎های تهران باشد

نایب رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است، فرمانداری در برگزاری نمایشگاه های فصلی وظیفه نظارتی دارد. او می‎گوید: با وجود مخالفت اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه‎های فصلی در رکود فعلی اقتصاد اعضای کمیته نظارت باید دراین مورد تصمیم بگیرند که فرمانداری‎ها نیز عضو این کمیته هستند.
رویداد۲۴- نایب رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است، فرمانداری‎ها در برگزاری نمایشگاه‎های فصلی وظیفه نظارتی دارد. او می‎گوید: با وجود مخالفت اتاق اصناف با برگزاری نمایشگاه‎های فصلی در رکود فعلی اقتصاد، اعضای کمیته نظارت باید دراین مورد تصمیم بگیرند که فرمانداری‎ها نیز عضو این کمیته هستند. 

هر ساله در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران نمایشگاه‎های فصلی و عیدانه به مناسب‎هایی مثل عید نوروز، شروع مدارس و... برگزار می‎شود؛ نمایشگاه‎هایی که سود کلانی را بدون کمترین دردسر و در کوتاه‎ترین زمان ممکن به حساب برگزار کنندگان آن واریز می‎کند آن هم بدون آنکه نظارتی در نحوه برگزاری این نمایشگاه وجود داشته باشد؛ این موضوع رویداد۲۴ را بر آن داشت که این سوال را مطرح کند که «سود هنگفت برپایی نمایشگاه‎های تهران به جیب چه کسانی می‏‎رود؟»

علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف گفته است: عده‌اي براي نمايشگاه‌ها کاسب شده‌اند در حالي که کل خريد از شبکه نظام نمايشگاه‌ها از کشور در نمايشگاه‌هاي بهاره‌ 4.5 درصد است.

نمایشگاه‎های فصلی و عیدانه که با نظارت فرمانداری تهران برگزار می‎شود خود را موظف به کسب پروانه از اتاق اصناف که از نظر قانونی مسئول برگزاری نمایشگاه‎ها هستند؛ نمی‎داند. برگزاری گاه و بی‎گاه این نمایشگاه‎ها و عرضه محصولات و کالاهای چینی و بی‎کیفیت در آن، صدای اعتراض مسئولان اتاق اصناف، کارشناسان اقتصادی و واحدهای صنفی مختلف را بلند کرده است.

علی عوض‎پور، دبیر کل اتاق اصناف در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: نمایشگاه‎ها در چند بخش برگزار می‌شد، یکی نمایشگاه‎های تخصصی بین‎المللی است که جایگاهشان مشخص است و مجوزشان را صرفا وزارت صنعت، معدن، تجارت صادر می‎کند. یک دسته دیگر نمایشگاه‎های عرضه مستقیم کالا است که تصمیم درباره برگزاری آن در«کمیته برگزاری نمایشگاه» گرفته می‎شود.

او ادامه داد: اتاق اصناف معتقد است، نیازی به برگزاری اینگونه نمایشگاه‎ها در وضعیت موجود اقتصادی نیست. زیرا این نمایشگاه‎ها اقتصاد را راکد و واحدهای صنفی را دچار مشکل می‎کند. ما می توانیم از ظرفیت اضافه‎ای که برای عرضه بیشتر کالا داریم در زمان‎هایی که مصرف دارد استفاده کنیم. 

عوض‎پور در پاسخ به این سوال که دقیقا انتقاد اتاق اصناف در برگزاری مکرر نمایشگاه‎ها به کیست گفت: بخشی از نمایشگاه‎ها که در سطح شهر برگزار می‎شود فاقد مجوزهای کمیته نظارت است. انتقاد اتاق اصناف به کسانی است که از این نمایشگاه‎های بدون مجوز حمایت می‎کنند. ممکن است این حمایت از سوی شهرداری‎ها، توسط فرمانداری‎ها و یا سایر دستگاه‎ها باشد. 

او افزود: برخی از این نمایشگاه‎های بدون مجوز در مجموعه‎های نظامی و انتظامی برگزار می‎شوند که امکان پیگیری و نظارت ما بر این مجموعه‎ها وجود ندارد. بنابراین در این نمایشگاه‎ها از سوی اتاق اصناف هیچ نظارتی بر عرضه کالای مجاز و دارای قیمت مناسب وجود ندارد.

نایب رئیس اتاق اصناف اظهار داشت: کمیسیون‎های نظارت باید از برگزاری چنین نمایشگاه‎هایی جلوگیری کنند. نمایشگاه‎هایی که مجوز ندارد بازدهی لازم را نخواهد داشت و اگر مردم اعتراضی داشته باشند با توجه به اینکه این نمایشگاه‎ها مجوز ندارد قابل پیگیری نیست. اما در صورت مشاهده برگزاری نمایشگاه‎های فاقد مجوز از طریق نیروی انتظامی از برگزاری آنها جلوگیری به عمل می‎آید.

دبیرکل اتاق اصناف در خصوص نمایشگاه‎هایی که با نظارت فرمانداری برگزار شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه‎هایی که دارای مجوز و هماهنگی «فرمانداری» یا استانداری کمیسیون نظارت باشد، منعی ندارد اما، این نمایشگاه‎ها هم باید با هماهنگی اتاق های اصناف باشد.
 
او در پاسخ به گفته فرماندار تهران که نقش فرمانداری در برگزاری نمایشگاه‎ها را فقط حفظ امنیت دانسته است، گفت: شاید استاندار تهران هماهنگی‎ها را انجام داده است. اما در بخشنامه قید شده است که با هماهنگی فرمانداران و استانداران یا رئیسان اتاق‏‎های اصناف در خصوص مجوز نمایشگاه‎ها تصمیم گیری شود. 

او در خصوص گزارش عملکرد مالی برگزارکنندگان نمایشگاه‎ها به اداره مالیات گفت: در نمایشگاه‎هایی که از سوی اتاق اصناف در شهرستان‎ها برگزار می‎شود تمام غرفه‎داران هویت مشخص دارند. آنها حتما باید تولیدی صنفی یا صنعتی داشته و دارای هویت قانونی، توانایی تولید، پروانه کسب یا تولید شخصی باشند. 

عوض‎پور در پاسخ به این سوال که چرا فروشنده‎ها در واحدهای صنفی خودشان تخفیف نمی‎دهند گفت: ما برای فروش فوق‎العاده وضعیت قانونی داریم؛ واحدهای صنفی ما واحدها را شناسایی می‎کنند، درصد تخفیف را مشخص می‎کنند و هر کسی روی سردر مغازه‎اش بطور مشخص درصد تخفیف‎ها را می‎زند. 

دبیرکل اتاق اصناف بیان کرد: در کمیته‎ای که از نماینده وزارت کشور، استاندارها، فرماندارها، سازمان‎های صنعت، معدن، تجارت و رئیس اتاق اصناف تشکیل شده است؛ مواردی که درخواست برپایی نمایشگاه داده‎اند ارزیابی می‎شود و در صورت توانمندی آن مجموعه و استاندارد بودن سازه‎ها و در نظر گرفتن ایمنی، ترافیک و... اگر شرایط محیا بود نهایتا این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: تعداد محدودی برای برپایی نمایشگاه شرکت می‎کنند. در بعضی موارد شاید خود اتاق اصناف برگزار کننده باشد. اما، اگر کمیته تشخیص لزوم مناقصه بدهد، مناقصه برگزار خواهد شد.

عوض‎پور در پایان گفت: نمایشگاه‎های عرضه از سوی هر کسی باشد باید از اتاق اصناف مجوز بگیرد. با نمایشگاه‎های فاقد مجوز برخورد قانونی خواهد شد چراکه اینها تحت نظارت قرار نمی‎گیرند. نمایشگاه‎های فاقد مجوز رانتی را در اختیار می‎گیرند و کالاهای بی‎کیفیت عرضه می‎کنند، اما نمایشگاه‎هایی که دارای  مجوز هستند حتی آنالیز قیمت را در می‎آوررند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان