تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵

نقاط قوت آخرین بودجه دولت یازدهم از زبان نمایندگان موافق لایحه /فاینانس؛ تنها راه نجات کشور است

نماینده مردم داراب و زرین دشت به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور به برخی انتقادات مخالفان پاسخ داد.
رویداد۲۴-نماینده مردم داراب و زرین دشت به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور به برخی انتقادات مخالفان پاسخ داد.

در جلسه علنی امروز مجلس که به بررسی کلیات بودجه گذشت، رضا انصاری آخرین نماینده ای بود که پشت تریبون رفت و پس ازاو، ادامه بررسی بودجه،‌ به جلسه بعدی موکول شد. انصاری سخنش را با گلایه از صداوسیما و شبکه استان فارس به دلیل پوشش نامناسب و تبعیض آمیز پوشش استان فارس شروع کرد و سپس به موضوع بودجه پرداخت. او گفت: مباحثی که تا این لحظه مطرح شد، در چند نکته اساسی قابل جمع بندی است. اول اینکه چرا بودجه 96 به نفت متکی شده است؟ از دو منظر به این موضوع می پردازم. اگر بودجه بر اساس نفت نباشد، بر چه اساسی باشد؟ باید یا از مالیات یا اوراق اسلامی تامین کنیم. از مالیات هم انتقاد می کنید که در این رکود انتقاد درست است. اگر از اوراق اسلامی استفاده کنیم نیز بیش از 70میلیارد تومان کم می آوریم یعنی بدهی روی بدهی که امری مذموم است. از این منظر با توجه به منابع موجود کشور برای منابع چاره ای نداریم که به همین روال ادامه بدهیم. البته این درد بزرکی در اقتصاد ماست.

عضو فراکسیون امید سپس از منظر دوم مدنظرش اظهار کرد: ما باید درک کنیم از دهه پنجاه در تله نفتی گرفتار شدیم. بیش از 40 سال است که این تفکر نهادینه شده که درآمدهای نفتی ارثیه ای است و دغدغه بودجه نویسی ما توزیع این ارثیه است. باید نظام تولید ثروت، جایگزین توزیع ثروت شود و این همان موضوعی است که رهبر انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی عنوان می کنند. این امر، نیازمند عزم جدی است که نه در دولت و نه در مجلس وجود ندارد.

انصاری در ادامه از ‌خلق ثروت در بخش صنعت مثال زد وگفت: در صنعت ما تفکر تولید منهای تکنولوژی حاکم است. شک نکنید. اما اگر تفکر تولید به اضافه تکنولوژی حاکم شود، وضع فرق می کند. مشابه آنچه ترکیه در دهه 80 میلادی در کشورش انجام داد و نتیجه آن شد یک شرکت لوازم خانگی که 10 درصد بودجه را تامین می کند. اگر ما خوب برنامه ریزی کنیم می توانیم صنعتی را ایجاد کنیم که به انداره کشاورزی ما تولید ثروت کند.

نماینده موافق بودجه 96 کل کشور سپس اظهار کرد: نکته دیگری که مخالفین تاکید دارند، اشتغال است. بودجه برنامه دخل و خرج سالیانه دولت است. به فرض که به اشتغال ارتباط دهیم. اشتغال به رشد اقتصادی مرتبط است و نیاز به سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی دارد و ما نیاز به سالانه 150هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در کشور داریم که رشد اقتصادی 8درصدی داشته باشیم. این یک آزوست و عملی نخواهد شد مگر آنکه به الزامات آن تن در بدهیم.

انصاری سپس به صورت تیتروار، نقطه قوت های بودجه را اینگونه برشمرد: قیمت نفت، دلار 330 تومانی، شاخص انضباطی قابل قبول، رشد بودجه های استانی، بهره گیری از مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش استان ها، بیمه کشاورزی، تقویت بنیه دفاعی و طرح های آبرسانی کشاورزی از نقاط قوت بودجه هستند.

وی با بیان اینکه «می گویید از صندوق توسعه ملی نیاوریم، پس از کجا بیاوریم که دوستان انتقاد می کنند؟» اظهار کرد:‌توجه به نقاط محروم و افزایش 40درصدی توازن منطقه ای از دیگر نقاط قوت بودجه 96 است.

حسن‌پور: فاینانس به صورت جدی در بودجه دیده شده است

نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز پیش از انصاری در مقام نمایند موافق سخن گفت. او اظهار کرد: با بیان اینکه باید پیام‌مان به دولت همبستگی، وحدت و انسجام باشد، گفت: خوشبختانه در بودجه ۹۶ بحث فاینانس به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

شهباز حسن‌پور بیگلری بیان کرد: از مخالفین می‌پرسم که چرا مطالبی را مطرح می‌کنید که درستی آن را در نظر نمی‌گیرید. دو نفر نماینده در ۳۰ متر اتاق باید جوابگوی مراجعین باشند. یک دهیار امکاناتش از نماینده مجلس بیشتر است. آقای تاجگردون خدا را در بودجه در نظر گرفتند حتی یک نفر پیشنهاد شهرستانی نداشتند.

وی تصریح کرد: پیام ما به دولت باید همبستگی، وحدت و انسجام باشد. ما همه خادم ملت هستیم و وظیفه‌مان خدمت‌رسانی به مردم است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: چرا نمی‌گویید یکی از بهترین بندها در این قانون بحث اقتصاد مقاومتی بوده است. نمی‌خواهم از تاجگردون و دولت تشکر کنید. خودتان کمیسیون تلفیق بودجه یا برنامه را انتخاب می‌کنید و این دستپخت خود ما است، تلفیق بودجه انضباط مالی را در کشور فراهم می‌کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در سالی که در آن قرار داریم حداکثر ۱۷ درصد اعتبارات در اختیار استانداران و فرمانداران بوده است. سال ۹۶ تعداد زیادی از پروژه‌ها تعیین و تکلیف می شوند مخصوصا اینکه بیش از هزار پروژه ورزشی نیمه تمام داریم.

حسن‌پور تصریح کرد: در سال ۹۶ بیش از ۱۴۰۰ میلیارد به بودجه ورزش و جوانان اضافه شده است. اولین مشکل اشتغال جوانان است. ما باید در نظر داشته باشیم که کارهای خوبی در بودجه ۹۶ انجام شده و پیشنهادات خوبی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث فرهنگیان بیشترین توجه صورت گرفته، گفت: از طرف دیگر تاکید همه ما بر حمایت از بخش خصوصی در بودجه ۹۶ است که پایه مالیاتی را افزیش ندهیم که بخش خصوصی آسیب ببیند. شرکت‌هایی مانند ایمیدرو و ایدرو از جمله شرکت‌های مادرتخصصی هستند، ایمیدرو در بخش معادن و اکتشافات گام‌های بزرگی برداشته است و سال آینده نیز یکی از بخش‌های مولد کشور ایمیدرو خواهد بود. صدها معدن افتتاح می‌شود.

حسن‌پور اظهار کرد: در بم و بردسیر سیل آمد، خانه‌های مردم ویران شد، غیر از اینکه استانداران حضور یافته و با مردم همدردی کردند چه کار می‌توانند بکنند. آنچه در بضاعت‌مان بوده دولت، مردم و نمایندگان انجام دادیم و ما باید تدبیر کنیم برای اینکه خدمت بی‌منت به مردم داشته باشیم.

وی گفت: خوشبختانه در بودجه بخش فاینانس به صورت جدی دیده شده و تنها راه نجات کشور استفاده از منابع فاینانس است. ما باید کشور را به گونه‌ای اداره کنیم که سال آینده در بحث صادرات جهش خوبی شاهد باشیم.

حسن‌پور گفت: خوشبختانه بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در بودجه دیده شده و در مورد فرهنگیان هم آنچه در وزارت مجلس بوده انجام گرفته است. نباید سطح توقعات را بالا ببریم.

برچسب ها: بودجه 96
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان