تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
احمد حکیمی پور از تخلفات گسترده در بخش درآمد پنهان پایتخت پرده برداشت؛

سود نمایشگاه‎های فصلی تهران، در انحصار افراد خاص!

یک عضو شورای شهر تهران معتقد است؛ نمایشگاه‎های فصلی که در تهران برگزار می‎شود؛ محل مجوز و چگونگی ضابطه آن مبهم و مونوپول افراد خاصی است که از بخشی از درآمد پنهان شهر سود می‎برند.
رویداد۲۴یک عضو شورای شهر تهران معتقد است؛ نمایشگاه‎های فصلی که در تهران برگزار می‎شود؛ محل مجوز و چگونگی ضابطه آن مبهم و در انحصار افراد خاصی است که از بخشی از درآمد پنهان شهر سود می‎برند.

هر ساله در شهرهای مختلف کشور از جمله تهران نمایشگاه‎های فصلی و عیدانه به مناسب‎هایی مثل عید نوروز، شروع مدارس و... برگزار می‎شود؛ نمایشگاه‎هایی که سود کلانی را بدون کمترین دردسر و در کوتاه‎ترین زمان ممکن به حساب برگزار کنندگان آن واریز می‎کند آن هم بدون آنکه نظارتی در نحوه برگزاری این نمایشگاه وجود داشته باشد؛ موضوعی که رویداد۲۴ را بر آن داشت که این سوال را مطرح کند که «سود هنگفت برپایی نمایشگاه‎های تهران به جیب چه کسانی می‏‎رود؟»

این مساله که نمایشگاه‎های فصلی که مجوز اتاق اصناف را برای برپایی ندارند با حمایت چه کسانی اقدام به برگزاری نمایشگاه می‎کنند با اظهارات اخیر اعضاء کمیته نظارت یعنی اتاق اصناف و قرمانداری تهران در این خصوص به کلاف پیچیده‎ای تبدیل شده است. 

در حالی که طبق قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» و ماده5 «کمیته برنامه‎ریزی» فرمانداری عضو کمیته‎ای است که هم بر اعطای مجوز و هم بر نظارت برکار نمایشگاه‎ها نقش دارد و مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان تهران که یکی از برپاکنندگان دائمی این نمایشگاه‎هاست هم بر نقش نظارتی فرمانداری تاکید کرده؛ فرماندار تهران گفته است؛ فرمانداری در برپایی نمایشگاه‎ها هیچ نقشی جز تامین امنیت ندارد.

طبق ماده5 کمیته برنامه ریزی، فرمانداری جزء کمیته برگزاری نمایشگاه‎هاست. برگزای نمایشگاه باید زیر نظارت فرمانداری‎ها، با مجوز اتاق اصناف و با همکاری وزارت صنعت، معدن تجارت  باشد.

احمد حکیمی‎پور، عضو شورای‎شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره برگزاری نمایشگاه‎ها در تهران گفت: نمایشگاه‎های فصلی به اقتصاد شهری، جریان طبیعی اقتصاد و ثبات بازار داد و ستد آسیب می‎زند و شغل کاذب ایجاد می‎کند. در درجه اول باید دید محل مجوز نمایشگاه‎های تهران کجاست؟ با چه ضابطه‎ای شکل می‎گیرد و چه تاثیری بر رونق یا رکود اقتصاد دارد؟ این مسائل مبهم است و کسی پاسخگوی آن نیست. 

او ادامه داد: در درجه دوم باید دید کیفیت کالاهایی که در این نمایشگاه‎ها عرضه می‎شود چیست؟ کالای تولید داخلی است یا جنس بی‎کیفیت چینی؟ در اکثر این نمایشگاه‎ها بجای تولید داخلی کالای بی‎کیفیت چینی عرضه می‎شود. تولیدکنندگان داخلی و آنهایی که طول سال را مالیات می‎دهند، منتظر شب عید هستند و با وجود این نمایشگاه‎ها بازار آنها هم با رکود مواجه می‎شود.
 
حکمی‎پور بیان کرد: این نمایشگاه‎ها باید ساماندهی و وضعیت آن واضح و شفاف شود شهرداری برای بازارچه‎هایی که یک روز خاص در هفته برگزار و دائمی محسوب می‎شوند مکان‎هایی در نظر گرفته است اما در خصوص نظارت بر عملکرد نمایشگاه‎های فصلی تاکنون اقدامی انجام نشده است. مسئولیت نظارت در این خصوص با چه کسی است؟

او اظهار داشت: انحصار نمایشگاه‎های فصلی دست افراد خاصی است، در واقع برخی افراد با در اختیار گرفتن انحصار برگزاری این نمایشگاه‎ها به بخشی از درآمد پنهان شهر دست پیدا کرده‎اند. طبق قانون، اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن، تجارت، استانداری و فرمانداری همه مسئول نظارت بر این نمایشگاه‎ها هستند و مجوز از سوی اینها صادر می‎شود. 

این عضو شورای شهر گفت: شورای شهر باید به صورت جدی در این مساله ورود کند و لایحه‎ای بعنوان ساماندهی این نمایشگاه‎ها مطرح کند. شورای شهر تاکنون در این خصوص به تذکر دادن اکتفا کرده است. 

با توجه به اینکه فرمانداری تهران مسوولیت قانونی درقبال برگزاری نمایشگاه‎ها دارد که از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کرده است، باز این سوال بی‎پاسخ می‎ماند که مسوول اعطای مجوز برگزاری نمایشگاه‎ها در تهران چه کسی یا چه کسانی هستند که از رانت حاصل از این نمایشگاه‎ها بهره می‎برند؛ سوالی که رویداد۲۴ پیگیر رسیدن به پاسخ آن تا معرفی سودجویان و فرصت‎طلبان خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان