تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵
عرب‌نیوز دیدگاه‌های مشاوره امنیت ملی جدید ترامپ را بررسی کرد

مک‌مستر؛ عمل‌گرا و محتاط نسبت به ایران و روسیه

اگر مایکل فلین، مشاور امنیت ملی اخراج شده آمریکا نقطه تماس روسیه در کاخ سفید دونالد ترامپ بود –یک هفته پیش از استعفای فلین پیشنهاد لغو تحریم‌های مسکو از سوی فلین به این کشور ارائه شده بود- حال احتمالاً دل کرملین برای او تنگ خواهد شد چراکه ژنرال هربرت ریموند مک مستر با دیدگاه‌های اساساً متفاوتی نسبت به این مسئله جانشین او شده است.
رویداد۲۴- اگر مایکل فلین، مشاور امنیت ملی اخراج شده آمریکا نقطه تماس روسیه در کاخ سفید دونالد ترامپ بود –یک هفته پیش از استعفای فلین پیشنهاد لغو تحریم‌های مسکو از سوی فلین به این کشور ارائه شده بود- حال احتمالاً دل کرملین برای او تنگ خواهد شد چراکه ژنرال هربرت ریموند مک مستر با دیدگاه‌های اساساً متفاوتی نسبت به این مسئله جانشین او شده است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از عرب‌نیوز، مک مستر 54 ساله برعکس فلین نسبت به خوانش رفتار روسیه در اروپا و خاورمیانه محتاط است. وی همچنین در مورد نقش ایران در این منطقه نیز نگاهی محتاط آمیز دارد اما مانند سلف خود این کشور را در چارچوب ایدئولوژیک ارزیابی نمی‌کند. مک مستر در حلقه نظامی به دلیل تفکرات استراتژیک و انتقادی‌اش شناخته شده است. او به تاکتیک‌های هوشمندانه ضدشورش آمریکا اعتقاد دارد که در استراتژی تهاجمی‌تر علیه داعش قابل مشاهده است.

روشنفکر مورد احترام ارتش آمریکا
ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان اعلام انتصاب وی تأکید کرد که «وی در ارتش مورد احترام همه است و بسیار مفتخریم که او را در اختیار داریم.»

توبیاس اشنایدر، تحلیل‌گر دفاعی مستقر در واشنگتن دی سی می‌گوید: مک مستر در ارتش «یکی از معدود ژنرال‌های زنده‌ای است که هم‌سطح جیمز ماتیس (وزیر دفاع آمریکا) در نظر گرفته می‌شود. 

مک مستر در جنگ اول خلیج‌فارس حضور داشت و در هر دو جنگ عراق و افغانستان نیز خدمت کرده است. او در طول اشتغال خود به دلیل تفکر انتقادی‌اش، زیر سؤال بردن عملکرد رهبری نظامی آمریکا در طول جنگ ویتنام، و موشکافی برنامه‌های پساجنگ جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در عراق شهرت دارد.

اشنایدر در ادامه افزود: کتاب وی «سستی در انجام وظیفه» یک «مطالعه تأثیرگذار در مورد شکست روابط نظامی-غیرنظامی در طول جنگ ویتنام و یک نقطه اتکا اصلی برای کسانی است که درگیر سیاست امنیتی هستند.» زیر سؤال بردن ارتش در هر دو جنگ ویتنام و عراق از سوی وی باعث شکل‌گیری این برداشت می‌شود که او می‌تواند ترامپ را هم به چالش بکشد. اشنایدر می‌گوید بحث اصلی کتاب وی این است که «کارشناسان نظامی و مشاوران امنیت ملی چطور در ارائه مشاوره مناسب شکست خوردند و رئیس‌جمهور و تیمش را به چالش می‌کشد.»

مک مستر از نظر سیاسی در رویکرد و تفکر استراتژیک ضدفلین است او به‌عنوان فردی که گرایش به کار تیمی دارد، شناخته شده درحالی‌که فلین به برخورداری از رویکرد تقابلی شهره است و هم از آژانس اطلاعات دفاعی (2014) و هم کاخ سفید (2017) اخراج شده است. 

اشنایدر معتقد است مک مستر بر خلاق فلین که طرفدار روابط نزدیک‌تر با روسیه بود، شخصی است که نسبت به تهدید روسیه محتاط است».این کارشناس در ادامه افزود: «وی در مورد دسیسه روسیه در اوکراین آگاهی بسیار بیشتری دارد. او زمانی عهده‌دار وظیفه توسعه یک ضد استراتژی در قبال نیروهای زمینی روسیه در شرق اروپا بود.»

مک مستر ماه گذشته در یادداشتی برای نشریه وال‌استریت ژورنال اشاره کرده که «محدود کردن اقدامات روسیه، چین و ایران بخشی از تجدید صف‌بندی ژئوپلیتیکی می‌شود که مقابل منافع آمریکا قرار گرفته است.» وی هشدار داد که «رقبای آمریکا از اروپا تا خاورمیانه بزرگ‌تر و شرق آسیا رو به حرکت هستند، قلمروهایی را به خاک خود الحاق می‌کنند، به متحدان نهیب می‌زنند، و از نیروهای نیابتی و غیرمتعارف برای به چالش کشیدن نظم سیاسی پساجنگ جهانی دوم استفاده می‌کنند.»

مک مستر اقدامات روسیه، چین و ایران را آزمایش «اراده آمریکا در دفاع از منافع و متحدانش» می‌داند. او «الحاق کریمه به خاک روسیه و حمله به اوکراین، ابراز وجود چین در دریای جنوبی چین و حمایت ایران از نیروهای نظامی در خاورمیانه» را از مثال‌های اصلی این دیدگاه می‌داند.

این دیدگاه‌ها وی را متمایز از چشم‌انداز فلین نسبت به روسیه به‌عنوان یک متحد بالقوه علیه داعش و همچنین این ایده ترامپ که اعلام حمله علیه اوکراین «هوشمندانه» بود، می‌کند. گرچه این دیدگاه‌ها او را بیشتر به ماتیس و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مقابله با رفتار روسیه و حمایت از ناتو نزدیک می‌کند. انتظار می‌رود مک مستر در مورد ایران و چگونگی رسیدگی به تهدیدهای آن استراتژیک تر عمل کند و برای عقب راندن نیروهای نیابتی این کشور تمرکز خود را به سمت عراق، سوریه و یمن برگرداند.



برچسب ها: روسیه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان