تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

شریعتمداری: کسانی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد، موضوعات انحرافی مطرح می‌کنند

جهان اقتصاد نوشت: دولت قصد دارد برای حمایت از کشاورزان و افزایش سود ایشان واردات را محدود کند تا در بازار داخلی قیمت محصولات کشاورزی به نفع کشاورزان افزایش یابد.
رویداد۲۴-جهان اقتصاد نوشت: دولت قصد دارد برای حمایت از کشاورزان و افزایش سود ایشان واردات را محدود کند تا در بازار داخلی قیمت محصولات کشاورزی به نفع کشاورزان افزایش یابد.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در نخستین المپیاد بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان این مطلب و تأکید بر نقش بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت: کسانی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد موضوعات انحرافی مطرح می‌کنند، چنانکه کانون بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی کشور با داشتن ۳۵ ماده و تبصره‌های آن تمام شئون بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور را دیده و برخی از اختیارات را از دولت به بخش خصوصی واگذار کرده است.

وی گفت: ایران وضعیتی خشک و نیمه‌خشک دارد و استفاده از روان‌آب‌ها جای خود را به استفاده از ذخایر زیرزمینی داده، به طوریکه ۳۱۰ دشت کشور ذخایر آنها به شدت کاهش یافته و در برخی مناطق تا ۳۰۰ متر پایین رفته‌است.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه‌داد: کسانی که می‌گویند کشاورزی توجیه ندارد موضوعی انحرافی را مطرح می‌کنند در صورتی که صرفه‌جویی‌ها در بخش کشاورزی انجام‌شود به اندازه مصرف شغل و صنعت می‌توانیم صرفه‌جویی ایجاد کنیم که این امر با افزایش بهره‌وری قابل دسترسی‌است.

وی گفت: امنیت غذایی و آثار مثبت، صدور محصولات کشاورزی و سهم بالای کشاورزی در اشتغال کشور که یک چهارم اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد از مزایای مهم کشاورزی است و باید اذعان داشت که ۴ میلیون شغل از این طریق در کشاورزی ایجاد شده‌است.

شریعتمداری با تاکید براینکه از نظر دولت اساسی‌ترین محور توسعه کشاورزی است، گفت: در صورتی که واردات برای حمایت از کشاورزان محدود شود قیمت به نفع کشاورزان در بازار داخلی گران می‌شود که هدف ما نیز همین است تا سود کشاورزان بالاتر و بیشتر شود و از طرفی درصورتیکه واسطه‌ها کنترل شوند کشاورزان سود بیشتری به دست می‌آورند.

وی اضافه‌کرد: از بین رفتن بخشی از محصولات کشاورزی در اثر حوادث طبیعی به افزایش قیمت‌ها در بازار منتهی شده و اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: باید در نظر داشت که سازوکار مناسب برای مقابله با حوادث غیرمترقبه به اندازه مورد نیاز نیست و با بروز سرمای یک‌باره تولید سردرختی‌ها کاهش می‌یابد. در هر مقطعی که حادثه غیرمترقبه‌ای در کشور ایجاد شده و به محصولات کشاورزان لطمه می‌خورد مردم برای حمایت از کشاورزان باید بپذیرند که تاحدودی محصولات کشاورزان را گرانتر خریداری کنند اما برای تحقق این امر باید چنین فکری در رسانه‌های ما نیز ایجاد شود و حاضر شوند که این موضوع را تبلیغ کنند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: در مقطعی از سال‌های گذشته تعرفه شکر به یک باره از ۱۲۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافت که این امر باعث شد که شرکت‌ها زیر بار خرید محصولات کشاورزان نروند و یک باره سطح زیر کشت پایین آمد.

شریعتمداری افزود: همچنین شاهد این بودیم که در سبد مصرفی مردم میوه‌های تولیدی آرژانتین، هند و سایر کشورها حضور یافت اما نباید این امر تکرار شود و باید شرایط رقابت منطقی برای کشاورزان ایجاد کنیم.

تحقق رشد ۸ درصدی نیازمند توجه به نظام بهره‌وری است

سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری نیز در این همایش با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نمی‌داند که چه کار بزرگی انجام داده است، گفت: اقدامات بزرگی توسط دولت انجام شده است اما این مسائل کمتر مطرح می‌شود.

وی اظهار کرد: در بحث بهره‌وری برای رسیدن به بهره‌وری مناسب و نرخ رشد ۸ درصدی باید به نظام بهره‌وری توجه شود و افراد به تلاش و خلق خود در قسمت‌های مختلف از جمله آفرینش‌های جدید در اقتصاد کشور توجه کنند.

وی افزود: می‌گویند که دولت تدبیر و امید توجه کمتری به اقشار فرودست جامعه داشته است اما باید در نظر داشت که این امر ظلم به دولت است و کارهای بزرگ دولت را نمی‌گویند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به حکایتی در خصوص شکار شیر گفت: دولت تدبیر و امید نمی‌داند که چه کار بزرگی انجام داده است و مانند کسی می‌ماند که شیر شکار کرده است.

رضوی ادامه داد: دولت نرخ خرید تضمینی را با پرداخت همان یارانه قبلی ۳۰۰ درصد رشد داده است که این امر توجه به کشاورزی و طبقه ضعیف جامعه است.

وی یادآور شد: در حالیکه نرخ گندم ۴۰۰ تومان بود امروز به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافته است و علاوه بر این افزایش نرخ گندم دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار ۸۰ درصد پول بدون برگشت به کشاورزان می‌دهد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، گفت: برای توسعه کشت گلخانه‌ای وام‌هایی با بهره ۱۰ درصدی به کشاورزان اعطا می‌شود به طوریکه در ۶ استان کشور شامل لرستان، ایلام، کرمانشاه،کرمان، گیلان و مازندران ۴۰ میلیارد تومان بانک سینا اعتبار دارد که برای توسعه روستا و اشتغال عشایر با نرخ ۸ درصدی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

توجه به افزایش بهره‌وری در پروژه‌های کشاورزی

علی‌اکبر مهرفرد قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با اشاره به صادرات ۸۸ میلیارد دلاری کشور به همراه نفت گفت: کشور هلند تنها در بخش کشاورزی معادل این رقم صادرات‌دارد.

وی اظهارکرد: در بخش کشاورزی افزایش سطح زیر کشت و مساحت در بسیاری از مناطق و پروژه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و تنها در بخش‌هایی مانند پرورش ماهی در قفس در شمال و جنوب کشور که مزیت تولید وجود دارد در دستور کار است.

وی افزود: در بیشتر پروژه‌های کشاورزی برای افزایش تولید موضوع بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته‌است تا بتوانیم از این طریق با استفاده مناسب از آب افزایش تولید ایجادکنیم.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشور هلند که به اندازه استان‌های گیلان و مازندران و نصف استان گلستان است ۸۴ میلیارد یورو صادرات محصولات کشاورزی دارد در حالیکه صادرات ما امسال حداکثر به ۷ میلیارد دلار می‌رسد.

افرادی که می‌گویند کشاورزی در کشور موضوعیت ندارد تنها ظرفیت دو استان گیلان و مازندران را در نظر بگیرند.

مهرفرد تصریح کرد: بارندگی در مناطق یاد شده با هلند به یک میزان است بنابراین بحث‌هایی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود که به خاطر کمبود آب در کشور موضوعیت ندارد باید توجه کنند که دو استان یاد شده کشور توان تولید زیادی دارند.

وی ادامه داد: نقش بهره‌وری، تکنولوژری‌های کشاورزی نقش مهمی در عملکرد تولیدات کشاورزی کشور دارد به همین منظور و در راستای سیاست‌های افزایش بهره‌وری در حال انتقال تولیدات محصولات سبزی به داخل گلخانه‌ها هستیم که با تحقق کامل این امر ۱۰ میلیارد متر مکعب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: استفاده از کشت نشایی نیز به جد در دستور کار قرار دارد که این امر نیز ۳۰ درصد صرفه‌جویی خواهد داشت. همچنین به موضوع توسعه آبیاری تحت فشار در کشور نیز توجه می‌شود.

مهرفرد با اشاره به عملکرد کشاورزان پیشرو در تولید گندم گفت: در حالیکه متوسط برداشت گندم در کشور ۴ تن در هکتار است شاهد آن هستیم که برخی کشاورزان ما ۱۰، ۱۱ و ۱۲ تن در هکتار گندم تولید می‌کنند.

وی ادامه ادامه داد: بهره‌وری در کشاورزی زیاد است و در سال گذشته با توجه به تراکنش مناسب باران علاوه بر کاهش ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم توانستیم بر میزان تولید گندم بیفزاییم و به خودکفایی برسیم.

قائم مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت چغندر قند در کشور بالا نرفته اما تولید آن افزایش یافته است گفت: زمانی ۳۷ تن چغندر قند در هکتار در کشور تولید می‌شد که این رقم اکنون به ۵۸ تن افزایش و میزان بهره‌وری در تولید این محصول بهبود یافته است.

مهرفرد با اشاره به اینکه کشت پاییزه چغندر قند به اندازه نیمی از کشت بهاره آن مصرف آب دارد گفت: تولید چغندر قند در کشت پاییزه باعث کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در این بخش می‌شود که این امر در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از تکنولوژی‌ها و توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری می‌توان با کاهش سطح زیر کشت تولید را افزایش داد، گفت: این امر نه تنها باعث افزایش کمی تولید می‌شود بلکه شرایط کیفی را نیز به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کند

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان