تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

تحليل خبرگزاری آلمانی از استقبال تندروهای ایران و آمریکا از تنش در روابط 2 کشور

آغاز به کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا موجب افزایش تنش در روابط ایران و امريکا شده است. علیرغم خطرات غیر قابل پیش بینی، تندروهای هر دو کشور از افزایش شدت درجه حرارت تنش لفظی استقبال می کنند.
رویداد۲۴-آغاز به کار ریاست جمهوری دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا موجب افزایش تنش در روابط ایران و امريکا شده است. علیرغم خطرات غیر قابل پیش بینی، تندروهای هر دو کشور از افزایش شدت درجه حرارت تنش لفظی استقبال می کنند.

به گزارش سايت روزنو، خبرگزاری آلمانی «دویچ لند فونک» در گزارشی با اشاره به این که تنش میان امریکا و ایران از زمان ازمایش موشکی ایران و موضع تند امریکا در قبال آن افزایش یافته است می نویسد:«مایک پنس معاون رییس جمهوری امریکا گفت که آن کشور ازمایش موشکی اخیر ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل متحد قلمداد کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به او پاسخ داد و اعلام کرد که قعطنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد درباره موشک های با کلاهک هسته ای است در حالی که ایران نه بمب اتمی دارد و نه خواستار نصب کلاهک هسته ای بر روی موشک های خود می باشد. قدر مسلم آن که رییس جمهوری کنونی امریکا بسیار بیش تر از سلف خود مخالف جمهوری اسلامی است.

 او از طریق پیام های توئیتری خود ایران را تهدید می کند. او نوشته بود که ایران با اتش بازی می کند و گفته بود من به خوبی اوباما نخواهم بود. او گفته بود که ایران باید سپاسگزار اوباما باشد حرفی که به سرعت واکنش مقام عالی رهبری ایران را به همراه داشت و ایشان گفتند که ایران به چه دلیلی باید از امریکا تشکر کند؟ برای تحریم ها برای ایجاد تروریسم برای به اتش کشیدن کل منطقه از جمله سوریه و عراق؟ در این میان اما واشنگتن می گوید که تمام گزینه ها روی میز است. تا پیش از این اروپایی ها مطمئن بودند که بر سر حفظ برجام اوباما با آنان هم زبان است و گزینه نظامی از روی میز برداشته شده است. اکنون اما وضعیت فرق کرده است».

این خبرگزاری المانی در ادامه با اشاره به این که اکنون شاهد بازگشت ایران و امریکا در روابط خود به الگوهای قدیمی هستیم می نویسد:«در روابط واشنگتن و تهران الگوهای قدیمی رابطه وجود داشته اند اکنون شاهد احیای آن هستیم: هشدار، تهدید و خصومت متقابل. مقام عالی رهبری ایران نیز اشاره کرده بودند که امریکا دست اهنین خود را در دستکشی مخملی پنهان می کند. مقام علی رهبری ایران معتقد است که نمی توان به امریکا اعتماد کرد. زخم های قدیمی در رابطه میان تهران و واشنگتن وجود دارند.

 این موضوع را حسن روحانی رییس جمهوری ۶۸ ساله ایران نیز قبول دارد او با رویکرد میانه روانه خود تلاش داشت تا روابط میان ایران وغرب به خصوص امریکا را بهبود بخشد اما تندروها در داخل ایران در مسیرش کارشکنی می کنند.

صادق زیباکلام تحلیلگر مسائل سیاسی ایران می گوید که همکاری میان ایران با امریکا و غرب می تواند سود زیادی برای مردم عادی در ایران داشته باشد. او می گوید دیر یا زود ایرانیان می فهمند که باید از فرصت بهبود روابط میان ایران و امریکا در دوران اوباما و وزارت امور خارجه جان کری استفاده می کردند.

 او می گوید آن روزها روزهای ماه عسل در روابط ایران و امریکا بود. با این حال این ماه عسل  به قدرت رسیدن ترامپ تمام شد. ترامپ می گوید که هرگز در زندگی اش معامله ای بدتر از توافق هسته ای را ندیده است. اما ناظران سیاسی فکر می کردند که او توافق هسته ای را لغو خواهد کرد با این حال، او با بیانیه ای همگان را شگفت زده کرد و گفت که با نفرت یک توافق بد را به ارث می برد. این در حالیست که ترامپ باور دارد که در دراز مدت توافق هسته ای اجازه خواهد داد تا ایران به سلاح هسته ای دست یابد».

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که انتظار می رود امریکا تحریم های تازه ای را علیه  ایران وضع و اجرایی نماید که به احتمال زیاد به اقتصاد ایران اسیب می زند و واکنش های سیاسی منفی را به همراه خواهد داشت و حتی ممکن است موجب شود ایران خود برجام را برهم زند. این خبرگزاری  در ادامه می نویسد:«ازمایش های موشکی ایران می تواند تنش میان امریکا و ایران را پیچیده تر سازد از نقطه نظر واشنگتن، اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موشک های ایران یک تهدید بزرگ قلمداد می شوند. این در حالیست که ظریف تکرار کرده است که ایران هرگز به دنبال حمله به کشوری نیست بلکه درصدد دفاع است و براساس گزارش رسانه های امریکایی، دونالد ترامپ تصمیم دارد همه یا دست کم بخشی از سپاه را در فهرست سازمان های تروریستی قرار دهد این امر به تشدید تنش دوجانبه در روابط ایران و امریکا منجر خواهد شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نفوذ سیاسی فوق العاده ای دارد و کنترل بخش مهمی از اقتصاد ایران را در دست دارد. در صورتی که تحریم ها علیه سپاه وضع شوند و شرکت های متعدد وابسته به آن در فهرست قرار گیرند این وضعیت می تواند اسیبی جدی بر اقتصاد ایران وارد نماید».

این خبرگزاری در ادامه می نویسد:«شرکت فرانسوی توتال ورود مجدد خود به صنعت نفت ایران را با توجه به تهدیدهای جدی امریکا تا اطلاع ثانوی به حالت تعویق در اورده است.

دویچ لند فونک در ادامه اشاره می کند که اسرائیل در منطقه مجهز ترین کشور و تنها دارنده سلاح های مدرن امریکایی، فرانسوی، بریتانیایی و المانی است و سلاخ هسته ای تولید خود را نیز در اختیار دارد. درمقابل ایران با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری و مرز زمینی ۶ هزار کیلومتری به طور پیوسته از ابتدای انقلاب تاکنون تحت تحریم تسلیحاتی امریکا بوده است. واقعیت آن است که از نظر فناوری جنگی ایران ظرفیت بالقوه چشمگیری در رویارویی نظامی با امریکا و متحدانش در منطقه ندارد و اسرائیلی ها این موضوع را به خوبی می دانند. با این وجود، خطر تقابل نظامی با ایران نیز برای امریکا و متحدان آن بسیار جدی خواهد بود. به احتمال بسیار زیاد ایران می تواند جنگ نامتقارن با استفاده از تاکتیک های چریکی به راه اندازد. هدف از حمله نظامی به ایران می تواند بمباران زیر ساخت های هسته ای ایرانی و نیروگاه های آن کشور باشد. عربستان سعودی در یمن، اسرائیل در نوار غزه و امریکا در عراق این اقدامات را به طور مشابه انجام داده اند و می دانند که چطور می توان زیر ساخت های طرف متخاصم را از بین برد».

به گزارش روزنو،این نشریه در پایان با اشاره به تاثیر وضعیت کنونی بر صف بندی جناح های داخلی سیاسی در ایران می نویسد:«به رغم خطرات غیر قابل پیش بینی ای که وجود دارد به نظر می رسد تندروها در هر دو طرف از افزایش تنش میان ایران و امریکا استقبال می کنند و در ایران، تهدید خارجی می تواند به ضرر اصلاح طلبان تمام شود. در امریکا، ترامپ تلاش می کند با برجسته کردن تهدید ایران به مخاطبان داخلی اش بگوید که قدرت و اراده و ظرفیت لازم برای مقابله با ایران را دارد. اگر بحران تشدید شود احتمال باخت اصلاح طلبان در انتخابات آينده بسیار زیاد خواهد بود».
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان