تاریخ انتشار: ۲۰:۲۶ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

لغو ممنوعیت حجاب در ارتش ترکیه

ارتش ترکیه ممنوعیت تاریخی حجاب برای زنان را لغو می‌کند.
رویداد۲۴- ارتش ترکیه ممنوعیت تاریخی حجاب برای زنان را لغو می‌کند.

به گزارش عصرایران، این تصمیم بخشی از اصلاحاتی است که به دستور وزارت دفاع ترکیه در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه این لغو ممنوعیت شامل تمام افسران و نیروهایی می‌شود که در رده ‌ها، بخش‌ها و نیروهای مختلف ارتش حضور دارند.

به گزارش روزنامه صباح ترکیه براساس تصمیم تازه زنان می‌توانند از روسری‌های هم رنگ با یونیفرمشان زیر کلاه نظامی استفاده کنند.

به نوشته بی بی سی، داشتن حجاب در سازمان‌ها و نهادهای عمومی ترکیه هم‌راستا با قانون اساسی این کشور که در زمان کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه مدرن، تدوین شده ممنوع بود.

اما از چند سال پیش دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این ممنوعیت را در حوزه‌های مختلف رفع کرده است.

ارتش ترکیه برای سال ها به عنوان مهم‌ترین حافظ نظام حکومتی سکولار دیده شده است. حال با تصمیم جدید وزارت دفاع ترکیه، یکی از قدیمی‌ترین نشانه‌های نظام سکولار از چهره نیروهای مسلح این کشور پاک می شود.

زنان محجبه در ترکیه برای سال‌ها به خاطر منع حجاب در اداره‌های دولتی و دانشگاه‌ها خود را شهروندان درجه دوم فرض کرده‌اند. اما با به روی کار آمدن اسلام‌گرایان در این کشور، بسیاری از موانعی که پیش روی افراد دیندار قرار داشته به تدریج برطرف شده‌اند.

سال گذشته به ماموران زن پلیس ترکیه اجازه پوشیدن روسری اعطا شد و کارمندان زن اداره‌های دولتی نیز تنها چهار سال است که می‌توانند روسری به سر داشته باشند. در حالی که تصمیم اخیر دولت ترکیه برای دین‌داران و زنان محجبه در ترکیه امیدبخش است، نگرانی هواداران نظام سکولار در آستانه همه‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور بیشتر از قبل خواهد بود.
برچسب ها: ترکیه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان