تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۵

سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی‌شاپور ثبت جهانی می‌شود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در اولین کنگره بین‌المللی جندی شاپور دزفول که در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول برگزار شد گفت: تلاش می کنیم تا در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی شاپور توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شود.
رویداد۲۴-دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در اولین کنگره بین‌المللی جندی شاپور دزفول که در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول برگزار شد گفت: تلاش می کنیم تا در سال ۲۰۱۷ دانشگاه جندی شاپور توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شود.

سعدالله نصیری قیداری افزود: براساس اسناد تاریخی، بر روی در ورودی دانشگاه کهن جندی شاپور، جمله «علم و فضیلت برتر از زور بازو و شمشیر است» هک شده بود که نشان می دهد از هزار و ۸۰۰ سال پیش، ایران دارای فرهنگ و تمدن غنی بوده است.

وی آموزش دادن، یادگیری و تولید علم و فرهنگ را ویژگی ممتاز بشریت دانست و گفت: اگر آموزش در سطح دنیا به خوبی انجام و فراگیر شود دیگر شاهد بروز جنگ در دنیا نخواهیم بود به طوری که بشر پس از جنگ های جهانی به این نتیجه رسید که ابزار ایجاد صلح و آرامش، فرهنگ و آموزش است و در همین راستا سازمان بین المللی یونسکو تاسیس شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه چنانچه بشر هزینه هایی که صرف خرید سلاح و کشتارهای دسته جمعی در جهان می شد را برای آموزش صرف می کرد اکنون هم معلم در جایگاهی بالا قرار داشت و هم تولید علم شتاب زیادی می گرفت و آموزش به بهترین شکل ممکن انجام می شد.

وی به فعالیت‌های کمیسیون ملی یونسکودر ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون توانسته ایم ۹ اثر مکتوب را در برنامه حافظه جهانی، ۱۰ اثر معنوی را در فهرست میراث معنوی جهانی، ۳۳ نفرازمشاهیر را درفهرست بزرگداشت مشاهیر جهانی، ۲۰ ابنیه و محوطه تاریخی را در میراث فرهنگی و یک اثرطبیعی را در فهرست میراث طبیعی جهان ثبت کنیم و این ظرفیت های عظیم کشورمان را به جهانیان نشان دهیم.

دکتر نصیری قیداری گفت: لیست بلند بالایی از ظرفیت های عظیم کشور برای ثبت جهانی شدن تا نیم قرن آینده نیز آماده شده است هرچند ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور بسیار بیشتر از اینها است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ابراز امیدواری کرد که به برکت برگزاری اولین کنگره بین المللی جندی شاپور، کمیسیون ملی یونسکو و سایر نهادها و سازمانها بتوانند چهره علمی و تمدن غنی کشورمان را به خوبی به جهانیان عرضه کنند.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین المللی جندی شاپور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز، عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان و مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی این وزارتخانه و تعدادی از مقامات محلی و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان خوزستان حضور داشتند.

منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان