تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
مرتضی مبلغ در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا اصولگرایان با سازوکار جدید انتخاباتی هم شانسی در برابر روحانی ندارند؟

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات تاکید کرد: ساز و کاری که اصولگرایان را به اجماع برساند ومتحد کند جواب نخواهد داد، زیراعلی القاعده مدعیان در این حوزه کم نیستند.
رویداد۲۴- معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات تاکید کرد: سازوکاری که اصولگرایان را به اجماع برساند و متحد کند جواب نخواهد داد، زیرا علی‎القاعده مدعیان در این حوزه کم نیستند. 

پنج‎شنبه گذشته پس از برگزاری مجمع جبهه مردمی نیروهای انقلاب لیستی 10 نفره منتسب به کاندیداهای احتمالی اصولگرایان منتشر شد که در همین خصوص حسام‎الدین آشنا، مشاور رئیس‎جمهور در توئیتر خود نوشت «ده کاندیدا درانتخابات به مثابه فوتبال کافی نیست؛ باید یک دروازه‎بان هم استخدام کنید، به خصوص برای مراقبت از غضنفرها.»

البته گرچه جبهه مردمی نیروهای انقلاب هرگونه لیستی که به این طیف نسبت داده شده را تکذیب کرد و عزت‎الله ضرغامی که از آن به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی نام برده می‎شود، این گفته حسام الدین آشنا را بی‎پاسخ نگذاشت، اما به نظر می‎رسد که با وجود تمام تلاشی که در حال انجام هستند، نخواهد توانست بر آرا حسن روحانی فائق آیند.

در حالی‎که سعید جلیلی از نامزدهایی است که بر سر آمدن یا نیامدن او در جبهه مردمی بنا است رای‎گیری صورت گیرد، پایداری‎ها از جبهه مردمی نیروهای انقلاب به شدت گله‎مند هستند و حتی در نشست روز پنج شنبه هم حضور پیدا نکردند و این را می‎توان اولین نشانه نفاق و کوک نا‎هماهنگ در بین اصولگرایان دانست، شاید هم به همین دلیل است که چهره‎هایی مانند ابراهیم رئیسی و پرویز فتاح به دلیل آنکه می‎دانند توان رقابت با روحانی را ندارند خلاف عده‎ای که برای اعلام کاندیداتوری بیانیه صادر کردند، عدم حضور در رقابت‎های انتخاباتی را به طور رسمی اعلام کردند.

مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در گفت‎وگو با رویداد۲۴  درباره سازو کار جدید انتخاباتی اصولگرایان گفت: اصولگرایان تا این لحظه نتوانسته‎اند سامانی به وضعیت خود بدهند و اختلافات را کم کنند. علت این عدم ساماندهی عوامل پیشینی و تاریخی دارد که طبیعی است با روش‎های در پیش گرفته شده یعنی جمع‎آوری تعدادی و انجام رای‎گیری، مسئله حل نمی‎شود. اگر بخواهیم به مشکل اصولگرایان منطقی نگاه کنیم دو نکته باید مورد اشاره قرارگیرد.

وی در این رابطه توضیح داد: اولین مشکل اصولگرایان این است که با توجه به شرایط جامعه آقای روحانی مقبولیت قابل قبولی با وجود تمام کمبودها دارد. مردم به لحاظ تجاربی که از قبل کسب کرده‎اند و به لحاظ سطح بینش خود آگاه هستند که دولت آنچه از دستش بر می‎آید را محقق می‎سازد و در راستای خروج از بحران‎های مختلف عمل می‎کند، بنابراین چهره‎ای که بتواند به طور جدی با حسن روحانی رقابت کند، وجود ندارد و بر همین اساس چهره‎های اول اصولگرایان از حضور در انتخابات پرهیز می‎کنند.

مبلغ درباره دومین دلیل خود نیز تاکید کرد: دومین مسئله به اینکه چهره‎های زیادی در بین اصولگرایان خواهان حضور در عرصه انتخابات هستند، برمی‌گردد. بنابراین ساز و کاری که اینها را به اجماع برساند و متحد کند جواب نخواهد داد، زیرا علی‎القاعده مدعیان در این حوزه کم نیستند. به همین دلایل تا این لحظه اصولگرایان نتوانستند به شرایط خود با توجه به اینکه فرصت اندک است سامان دهند و همچنان یک جناح در کشور درباره انتخابات هنوزتصمیمی نگرفته است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات درباره برگزاری مجمع جبهه مردمی اصولگرایان اظهار داشت: همایش مورد اشاره نشانگر یک تبعیض بزرگ در جامعه بود. صدا‎وسیما رسما در راستای اجرا آن وارد شد و کمک کرد. امکانات گسترده‎ای در اختیار آنها به سادگی و سهولت قرار گرفت که بسیار جالب است و در نهایت همایش بدون اخذ هیچ مجوزی برگزار شد. تصور کنید اصلاح‎طلبان درصدد بر ‎آیند چنین نشستی برگزار کنند، مطمئنا مشکلات فراوانی بر سر آنان قرار می‎گیرد.

این عضو شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان در ادامه بیان کرد: البته باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل برخورداری اصولگرایان از رانت‎های گسترده اجازه توانمندی از آنها گرفته شده و همین امر باعث شده زیر ساخت‎های لازم برای ارائه سیاست‎وزی ساده و مطلوب شکل نگیرد. یکی از دلایل پایه‎ای عدم توفیق اصولگرایان در جلب نظر مردم ریشه در همین مسئله دارد که ساماندهی شده است. 

وی درباره گلایه پایداری‎ها از جبهه مردمی نیروهای انقلاب و آغاز نفاق در بین اصولگرایان یادآور شد: مشکلات اصولگرایان جدا از مواردی که در بالا مورد توجه قرار گرفت، دلایل دیگری هم دارد که یکی از آنها همین نارضایتی پایداری‎ها و گره خوردن سنتی‎ها در اصولگرایی با جریانات تندرو است که همچنان هم نتوانستند با وجود  آسیب‎های جدی که به آنان وارد شده، خود را جدا کنند. هرزمان اصولگرایان  بخواهند به حرکت سازنده‎ای برای اجماع دست بزنند همین جریانات به خصوص دردسرساز می‎شوند و تا زمانی که اصولگرایان نتوانند این معضل را حل وفصل کنند این مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

مبلغ در این‎باره که اصولگرایان معرفی چهره‎های شاخص را برای دور بعدی انتخابات معرفی می کنند، ابراز کرد: چنین فکر نمی‎کنم زیرا استراتژی اصولگرایان از زمان سال اول دولت روحانی تک دوره‎ای کردن دوران ریاست جمهوری او بوده است همچنان هم به دنبال این مسئله هستند و اگر چهره‎های شاخص خود را برای دور بعد گذاشته بودند، این نقدهای مختلف که وارد می‎کنند و سیاه‎نمایی‎هایی که صورت می‎گیرد نباید مشاهده می‎شد. اصولگرایان به طور جدی دنبال یک دوره‎ای کردن ریاست جمهوری روحانی هستند منتها مشکلات آنان اجازه نمی‎دهد که بر این خواسته فائق آیند و بتوانند به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات در این باره که اصولگرایان با این حساب به دنبال یک ریاست جمهوری ضعیف برای سال آینده هستند، تصریح کرد: این موضوع بحث دیگری است، اما اصولگرایان تلاش خود را به کار می‎بندند تا برای رقیب خود به طور خاص اصلاح‎طلبان مشکل ایجاد کنند و در همین رابطه آنها را ناکارآمد جلوه می‎دهند که در روزهای آینده این مسئله شدت خواهد گرفت.

این عضو شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان افزود: واقعیت جامعه این است که مردم  چهار دهه را تجربه کرده‎اند و با شخصیت‎های مختلف آشنا شده‎اند تمام دستاوردها را دیده و امروز قضاوت روشنی نسبت به عملکردها و اینکه چه کسانی خدمت کردند و چه کسانی فقط به شعار پرداختند و بسیاری از مشکلات را برای مردم به وجود آوردند، دارند، لذا کمتر تحت تاثیر شعار و هیجان قرار می‎گیرند و با سیاه‎نمایی‎ها راه خود را گم نمی‏‎کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان