تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
گزارش تحلیلی رویداد۲۴ درباره پشت پرده اعلام نامزدی معاون رییس دولت نهم و دهم

نامزدی بقایی؛ بله برون احمدی‎نژادی‎ها

آنچه مشهود است آزمون تایید صلاحیت حمید بقایی، در حقیقت آزمون تایید صلاحیت محمود احمدی‎نژاد است. احمدی‎نژاد به واسطه بقایی می‎خواهد صلاحیت خود را در مواجهه با شورای نگهبان، محک بزند.
رویداد۲۴- سیاست مداران در عالم سیاست می‎کوشند در ورای هر اقدام و عملی که انجام می‎دهند نتیجه‎ای را حاصل نمایند و یا برای حصول نتیجه در آینده، زمینه‎سازی نمایند. لذا هر اقدام و حرکتی در سیاست را باید با این دیدگاه مورد توجه قرار داد و به بررسی اهداف سیاست‎ورزان پرداخت.

در روزهای گذشته، حمید بقایی معاون احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، اعلام کاندیداتوری کرد و از عزم راسخ خود برای حضور جانانه تا انتهای رقابت و عدم کناره‎گیری در مواجهه با تندبادهای پیش رو خبر داد و خود را تشبیه به «طارق» کرد که فرمانده مسلمانان در فتح اروپا بود و هنگام حضور در عرصه نبرد، دستور داد تا کشتی‎هایی که به وسیله آن، مسلمانان به اروپا رفته بودند به آتش کشیده شود تا بدانند که راه برگشتی وجود ندارد و باید تا آخرین نفس برای شکست دشمن بجنگند. بقایی هم با اشاره به این مثال، از حضور جدی خود در انتخابات، سخن به میان آورده است.

با اعلام کاندیداتوری بقایی، بسیاری از افرادی که با سوابق وی آشنا هستند و از اقدامات او در طی سال‎های گذشته و به ویژه در ایام دولت‎های نهم و دهم آگاه هستند و از دوران زندان و حبس او به واسطه تخلفاتش اطلاع دارند متعجب شده و با بیان اینکه وی قطعا رد صلاحیت خواهد شد اقدام بقایی را ناسنجیده و برای ایجاد هیاهو در فضای سیاسی کشور برشمردند و حرکت او را محکوم به شکست دانستند.

اما در این تحلیل کوتاه، به برخی از اهداف بقایی و تیمی که با مدیریت آنان، اعلام کاندیداتوری صورت پذیرفته است پرداخته می شود.

1-    در ماه‎های اخیر و با بررسی‎های دقیق‎تر دیوان محاسبات کشور، مشخص شده است که تخلفات کلان فراوانی در دوران ریاست جمهوری احمدی‎نژاد و به ویژه در مباحث مرتبط با بودجه کشور و درآمدهای حاصله به وقوع پیوسته است که فقط در مورد شخص محمود احمدی‎نژاد، محکومیت قطعی به واسطه تخلفاتش، مبلغی بالغ بر دوازده هزار میلیارد تومان می‎شود. در مورد معاونت اجرایی ریاست جمهوری نیز پرونده‎هایی وجود دارد که با توجه به مسئولیت حمید بقایی در این معاونت و همچنین مسئولیت‎های گذشته وی در دولت‎های نهم و دهم، مرتبط با برخی اقدامات او است و در حال حاضر، در مرحله ارسال به قوه قضائیه است.

حمید بقایی می‎خواهد با اعلام کاندیداتوری و خرید زمان، رسیدگی به پرونده‎های خود را چند ماهی به عقب بیندازد تا در زمان مناسب، یا راه‎حلی پیدا شود و یا پرونده او نیز درگیر در فرایندهای داخلی قوه قضائیه شده و با اطاله دادرسی، به فراموشی سپرده شود. بقایی می‎داند هزینه رسیدگی به پرونده فردی که اعلام کاندیداتوری کرده است در دوران منتهی به انتخابات، سنگین است و لذا پرونده او برای مدتی مسکوت خواهد ماند.

2-    بقایی می‎داند با ملاحظاتی که در کشور وجود دارد اگر او از مرحله تایید صلاحیت به سلامت عبور کند و به عنوان یک نامزد ریاست جمهوری مطرح شود؛ ولو اینکه رای هم نیاورد، امکان محاکمه او به واسطه تخلفاتش؛ اگر نگوئیم وجود نخواهد داشت باید بگوئیم ضعیف خواهد شد. به واسطه آنکه این گفتمان حاکم بوده است که جامعه نمی پذیرد فردی که صلاحیت او برای ریاست جمهوری تایید شده است در زمان اندکی پس از رقابت، مورد محاکمه قرار بگیرد لذا نظام  در برخورد و محاکمه با چنین افرادی، تعمدا تعلل می‎نماید و همین موضوع، فرصت مناسبی برای حمید بقایی است.

3-    آنچه مشهود است آزمون تایید صلاحیت حمید بقایی، در حقیقت آزمون تایید صلاحیت محمود احمدی‎نژاد است. احمدی‎نژاد به واسطه بقایی می‎خواهد صلاحیت خود را در مواجهه با شورای نگهبان، محک بزند. اگر بقایی تایید شود که خیال احمدی‎نژاد از  تایید صلاحیت خود در انتخابات سال 1400 راحت می‎شود و اگر بقایی تایید نشود آنگاه احمدی‎نژاد متوجه می‎شود که برای حضور جدی در انتخابات آتی، باید برخی از تلاش‎های خود را صرف متقاعد کردن اعضای شورای نگهبان کند و شاید در مواقعی، مجبور شود به همان رویه سال‎های 82 تا 84 برگردد و خود را ذوب در ولایت معرفی نماید تا مسیر تایید صلاحیتش، هموار شود.

4-    حمید بقایی اعلام کاندیداتوری کرده است تا فضای جامعه را در مورد خود و دیگرانی همچون اسفندیار رحیم مشایی و جریانی که - توسط خود اصولگرایان به عنوان اصلی‎ترین حامیان احمدی‎نژاد و یارانش برای فرار به جلو و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت عملکرد آنها- به جریان انحرافی معروف شد مورد سنجش قرار دهد و متوجه شود که دیدگاه مردم نسبت به آنان، چگونه شکل یافته است. سال 92 که احمدی‎نژاد به همراه مشائی در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و بیان کرد «احمدی نژاد یعنی مشائی و مشائی یعنی احمدی‎نژاد»، جامعه نسبت به چنین اقدامی، بی‎تفاوت عبور کرد و جایگاهی برای جریان موسوم به انحرافی در آینده کشور، قائل نشد. اینک و در پایان دولت اول حسن روحانی، و با اعلام کاندیداتوری حمید بقایی، این امکان فراهم می‎شود تا فضای جامعه در ایام 45 روز تا زمان ثبت نام ریاست جمهوری، مورد کنکاش واقع شود تا اگر فضای جامعه، مطلوب بود جریان حامی احمدی‎نژاد و یا همان جریان موسوم به انحرافی، به تاکتیکی دیگر در زمان ثبت نام، متوسل شود و راه تایید صلاحیت «فرد مورد نظر» را با چانه‎زنی هموار کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
شیرمجمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
2
1
آقای بقایی را به چه جرمی باید محاکمه کنندابله ها درعالم سیاست هر چقدر از کسی بد بگویید بیشتر مطرح می شودآن وقت چیزی در دست نداشته باشید در افکار عمومی شانتاژ کنندگان آبرویی برایشان نمی ماند مثل شماهاکه چهار سال احمدی نژاد را کوبیدید روز به روز محبوبتر شد حال مردم به سایه اش هم رای می دهند انشالله بوی دماغ سوختگیتان سراسر ایران که اربابان خارج نشینتان همه را سر خوش خواهد کرد مردمی که واقعا مظلوم اما با افتخار هم چنان برای پشنیبانی از انقلابشان تا حتل ۱۰۰۰شهید مدافع حرم تقدیم کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۴
چه جالب...
هوادارای احمدی نژاد هم مثل خودش متوهم هستند
مقدم
|
Germany
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
اصلاح طلبها همه کک افتاده تو تو مانشون چقدر از احمدی نژاد میترسن اگر اصلاح طلبها مرد بودن همون سال 92 میامدن مناظره میکردن این دولت روحانی وقتی برود مشخص میشه چقدر دزدی شده وقتی یک صندوق بازنشتگی وزارت اموزش پرورش که میگن بودجه ای نداره 8 هزار ملیارد اختلاس کنه وای بحال بانکها و وزارت نفت دولت روحانی حالا گندش بالا میاد دو ماه دیگه صبر کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
0
0
هردوتاشان مثل همند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان