تاریخ انتشار: ۲۲:۵۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

ادعای عجیب حاجی‌بابایی درباره واریزنشدن تمام درآمد هدفمندی به خزانه/شفاف‌سازی نوبخت و تأیید لاریجانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رد ادعای واریز نشدن درآمدهای ناخالص ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها توسط برخی نمایندگان مجلس، جزئیات حساب‌های مربوط به واریز این درآمدها را اعلام کرد.
رویداد۲۴-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رد ادعای واریز نشدن درآمدهای ناخالص ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها توسط برخی نمایندگان مجلس، جزئیات حساب‌های مربوط به واریز این درآمدها را اعلام کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست علنی نوبت سوم امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در برنامه ششم درخصوص مسأله هدفمندی مباحث جامع و کاملی دیده شده، از این رو بر اساس اصل ۵۳ قانون اساسی، کلیه دریافت‌های دولت باید در حساب‌های خزانه کل متمرکز شود و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب انجام می‌شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته، درآمد دولت از محل هدفمندی در سال جاری حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان است که دیوان محاسبات بدون خالص صادراتی که ۱۴ هزار میلیارد تومان بود و به غیر درآمدهای حوزه آب که ۲.۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، درآمد از محل هدفمندی را حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: حال این سوال مطرح می‌شود که آیا درآمد ۸۷ هزار میلیارد تومانی هدفمندی در بودجه سالانه مجلس دیده می‌شود؟ در جواب باید گفت که قطعاً تمام آن ذکر نشده و قسمتی از آن در بودجه آمده است. از طرف دیگر این سوال مطرح می‌شود که آیا این مبلغ به حساب خزانه‌داری کل واریز شده است؟ در پاسخ باید گفت که در بررسی‌های صورت گرفته مشخص است که همه این اعتبارات به خزانه واریز نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه درآمدهای مذکور از این حوزه را حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرده که حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای هدفمندی به خزانه‌داری کل واریز نشده و به تصویب نمایندگان نمی‌رسد. از طرف دیگر حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان از بودجه دولت را یا اوراق مشارکت می‌فروشیم یا سود اوراق سال قبل را پرداخت می کنیم. همچنین حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشته شده حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه نفت فروخته می‌شود.

وی گفت: کل عملکرد دولت در حوزه بودجه، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که از ۸۷ هزار میلیارد تومان بودجه هدفمندی، تنها ۳۱ هزار میلیارد تومان از آن به خزانه دولت ریخته می‌شود که این مسأله و تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۶ مغایر با اصل ۵۳ و ۱۱۰ قانون اساسی است.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: در شرایط کنونی تبصره ۱۴ لایحه بودجه باید به کمیسیون تلفیق ارجاع شود تا اصلاحات مدنظر صورت بگیرد، زیرا حق مجلس است که درباره اعتبار ۸۷ هزار میلیارد تومانی هدفمندی اظهارنظر کند.مجلس در مقابل دولت‌ها برای افزایش درآمد هدفمندی مقاومت کرد.

تکذیب یک ادعا از سوی رییس مجلس
علی لاریجانی پس از سخنان رئیس کمیسیون تلفیق برنامه و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نوبت سوم جلسه علنی امروز، در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۶ کل کشور گفت: آقای حاجی‌بابایی می‌گوید خالص درآمد حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه دیده شود که اگر هم این اتفاق بیافتد اتفاق ویژه‌ای رخ نمی‌دهد و دولت نیز می‌گوید هزینه‌های مرتبط با حامل‌های انرژی براساس قانون از درآمد نهایی کسر می ‌شود و مابقی به عنوان درآمد هدفمندی دیده شده و در بودجه نیز آورده می‌شود و این موضوع نیز موضوع درستی است و هر دو طرف در جایگاه خود درست می‌گویند.

وی افزود: آنچه که روشن است، رقم نهایی که حاصل از هدفمندی کسر می‌شود رقمی است که دولت اعلام کرد و صحبت دولت خلاف نیست و همه منابع حاصل از هدفمندی نیز به خزانه واریز می‌شود و جداول خاص خود را دارد و می‌شود در ردیف‌های هزینه‌ای لایحه بودجه جداول از سوی کمیسیون تلفیق دقیق‌تر تدوین شود و بحث‌های بعدی مرتبط با این موضوع را نیز می‌توان در زمان خود تکمیل کرد.

لاریجانی افزود: مجلس شرکت‌های گاز، برق و آب را مسئول تامین هزینه‌هایشان از محل فروش خدمات فروخته‌شده‌شان کرد. مجلس آمد تفسیر کرد و گفت هزینه خودتان را کسر و بقیه درآمدها را پرداخت کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کل درآمدهای ناخالص هدفمندسازی یارانه‌ها ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شود. اما آیا شرکت‌های مذکور نباید هزینه‌هایشان را کسر کنند و بقیه درآمد را به حساب خزانه واریز کنند؟ وقتی مجلس چنین مصوبه‌ای را تصویب کرد،‌ درآمد خالص یارانه‌ها همان عددی است که دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها اعلام کردند.

شفاف سازی درآمدهای مربوط به هدفمندی یارانه ها

همچنین محمدباقر نوبخت در جلسه علنی نوبت شب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نمایندگانی كه مدعی واریز نشدن درآمدهای مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها به خزانه شدند، گفت: درآمد شركت پالایش و پخش به شماره حساب ۱۲۷۱، درآمد شركت گاز به شماره حساب ۱۷۰ و درآمد شركت برق به شماره حساب ۲۲۸ واریز شده است.

وی افزود: این شركت‌ها هر آنچه كه از ناحیه نفت سفید، بنزین، گاز و برق به‌دست آورده‌اند به شماره حساب‌های مذكور كه همگی شماره حساب خزانه كل كشور است، واریز کرده‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان كرد: دولت روزانه ۷۴ میلیون لیتر بنزین می‌فروشد كه ۶۸ میلیون لیتر به صورت عادی و بقیه بنزین سوپر است. آیا این فروش به خزانه می‌رود یا خیر؟ بنده این مسأله را به‌جای فردا، همین امشب روشن می‌كنم. شركت‌های گاز، آبفا و توانیر هرچه فروختند به حساب خزانه واریز كردند؛ حتی در برخی ماه‌ها قبل از تاخیر شركت‌های فوق، از اختیار خزانه استفاده كردیم و پول این شركت‌ها را از طریق خزانه بلوكه كردیم و برای پرداخت یارانه‌ها اختصاص دادیم.

نوبخت با تاكید بر اینكه "گزارشی که امشب ارائه می‌کنم، رسمی است"، ادامه داد: در افكار عمومی به گونه‌ای سخن گفته می‌شود كه منجر به تحریك مردم می‌شود، در حالی كه این سخنان واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: شركت‌های پالایش و پخش، گاز و برق هرچه فروختند به سه شماره حساب فوق واریز كردند. ۲۴۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی كشور و در كنار آن ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه شركت‌های دولتی است. این اعداد هر كدام به تناسب به عنوان درآمد شركت‌های مذكور منظور می‌شود. به شما عرض می‌كنم بخشی از ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص یارانه‌ها مربوط به شركت‌های توانیر، گاز و پالایش و پخش است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش دیوان محاسبات درخصوص درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: دیوان محاسبات اعلام كرد ۲۲۰۰ میلیارد تومان از این درآمد از درآمد شركت توانیر محاسبه شده است در حالی كه این شركت مستحق پرداخت مبلغ مذكور نبود، چراكه هر كیلووات برق تولیدی برای توانیر ۸۳ تومان هزینه دارد ولی این شركت برق را به مردم ۶۳ تومان می‌فروشد.

نوبخت با اشاره به درآمد ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت از مجل هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: ما با توجه به محاسبات انجام شده ۳۱ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان را محاسبه كردیم اما فصل‌الخطاب را گزارش دیوان محاسبات قرار می‌دهیم. اگر دیوان محاسبات مورد تایید نمایندگان منتقد نیست كمیته‌ای ۴ - ۵ نفره با حضور آقایان تشكیل شود تا حرف دولت و نمایندگان منتقد را بررسی كند، هر آنچه این كمیته اعلام كرد همه آن را قبول كنیم و به این حاشیه‌ها پایان دهیم.

انتقاد یوسف‌نژاد از «نطق غیرمنصفانه» حاجی‌بابایی

علی‌اصغر یوسف‌نژاد هم در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، گفت: اگر صحبت‌های خود را به درآمدهای شرکت‌ها مستند می‌کنید باید بگویم که هم‌اکنون ۳۷۰ شرکت وجود دارد که درآمدهای آن‌ها به خزانه واریز می‌شود و باید درآمدهای خالص محاسبه شود. از سوی دیگر براساس قانون، مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی باید به خزانه واریز شود، نه اینکه درآمدهای ناخالص از این حوزه به خزانه واریز شود.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای حاجی بابایی شما در دوره هشتم مجلس حضور داشتید چرا در این مجلس درباره این مصوبات صحبت نکردید؟ شما به جای استناد به گزارش دیوان محاسبات که درآمد حاصل از هدفمندی را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد، به درآمدهای ناخالص استناد می‌کنید این درحالی است که از این درآمدها باید هزینه ها کم شود همچنین شرکت‌های دولتی دارای ساختار و ارکان متفاوتی هستند و هزاران گرفتاری دارند.

یوسف‌نژاد خاطرنشان كرد: براساس گزارش دیوان محاسبات مجموع درآمد حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است. گزارش آقای نوبخت در این عرصه با گزارش دیوان محاسبات یکسان بود به طوری که درآمدهای خالص از حوزه هدفمندی از فروش فرآورده‌های نفتی ۲۳ هزار میلیارد تومان، از فروش منابع گاز، ۱۰ هزار میلیارد تومان و در کل ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان است.

وی اظهار كرد: در سال ۸۸ در حوزه هدفمندی، توسط مجلس انحراف ایجاد شد. اشتباه از آن جا شروع شد که به جای آن که از محل درآمدها هزینه ها را مشخص كنیم، هزینه ها را بزرگ جلوه دادیم اما درآمدها اندک بود که این مسأله موجب شد دولت ها به بودجه های دیگر از جمله اعتبارات بانک ها دست اندازی کنند چون مردم و خانوارها منتظر دریافت یارانه بودند.

مجلس در مقابل دولت‌ها برای افزایش درآمد هدفمندی مقاومت کرد

 از سوی دیگر غلامرضا تاجگردون در نوبت سوم جلسه علنی امروز مجلس و در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۶ کل کشور گفت: پنج سال پیش که رئیس کمیسیون تلفیق آقای نادران بود و رئیس‌جمهور شخص دیگری بود می‌گفتند درآمدهای ناشی از اجرای هدفمندی آنقدر است که ما می‌توانیم ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به مردم بدهیم.

نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم تصور می‌کردند درآمد دولت از محل یارانه‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان است اما ۴۰ هزار میلیارد تومان آن اعلام می‌شود؛ لذا دنبال حق خود بودند در صورتی که هنوز هم نتوانسته‌ایم بدهی بانک مرکزی از سال اول اجرای هدفمندی را تسویه کنیم.

وی افزود: در آن چند سال شفاف‌سازی نکردیم و شرکت‌ها چپاول شدند، مردم از ما گاز، آب و برق می‌خواهند اما گفته شد ۳ هزار میلیارد تومان برای قیر راه روستایی کنار بگذاریم که از محل درآمد هدفمندی‌ها بود.

تاجگردون ادامه داد: خزانه زنبیلی نیست که همه پول‌ها آنجا برود بلکه خزانه مجموعه‌ای است که پول‌ها به آنجا رفته و بازمی‌گردد؛ شرکت پالایش، بودجه دارد اما آن‌ها باید پول آب، برق و گاز و حق و حقوق کارمندان خود را بدهند.

اجازه مجلس به دولت برای درآمد 48 هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 136 رای موافق، 47 رای مخالف، 4 رای ممتنع از 198 نماینده حاضر در جلسه علنی عصر شنبه و در ادامه بررسی جزییات درآمدی لایحه بودجه سال 96 کل کشور در بخش درآمدی، تبصره 14 را مصوب کردند.

براساس این مصوبه، در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ‌ها مصوب 15/10/1388 به دولت اجازه داده ‌شد، در سال 1396 از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال و ردیف های یارانه‌ای این قانون اقدام کند.

نمایندگان مجلس در جزء الف تبصره 15نیز شرکت های فروشنده برق نیروگاه های آبی را موظف کردند تمام وجوه حاصل از فروش برق خود را پس از وضع هزینه‌های تولید برای سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه های برق‌آبی به مصرف برسانند.

همچنین در جزء ب- تبصره 15نقل و انتقال اموال و دارایی‌ها و قراردادهای به شرط تملیک شرکت مادر تخصصی توانیر به شرکتهای توزیع نیروی برق از پرداخت هرگونه مالیات و سود سهام ابرازی معاف کردند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان