تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵

5 دلیل سفر ناگهانی و اعلام نشده وزیر خارجه عربستان به عراق

رهبران عربستان سعودی فهمیدند که سیاست «لجاجت»و وورد به نزاع ها با کشورهای همجوار بر پایه های طایفه ای تا حدود زیادی خطرناک است و باید« انعطاف» از خود نشان داد.روابط عربستان با سوریه بد است و در یمن جنگ به راه انداخته است و روابطش با ایران نیز متشنج است و با عراق نیز تقریبا قطع است.
رویداد۲۴-رهبران عربستان سعودی فهمیدند که سیاست «لجاجت»و وورد به نزاع ها با کشورهای همجوار بر پایه های طایفه ای تا حدود زیادی خطرناک است و باید« انعطاف» از خود نشان داد.روابط عربستان با سوریه بد است و در یمن جنگ به راه انداخته است و روابطش با ایران نیز متشنج است و با عراق نیز تقریبا قطع است.
 
روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله امروز خود به سفر غیرمنتظره وزیر خارجه عربستان به عراق و ارتباط آن با تحولات منطقه ای و روابط عربستان با ایران پرداخت و نوشت:عراق دروازه کوتاه تر و وسیع برای رسیدن به تهران است و این همان چیزی است که دیدار اعلام نشده ای را تفسیر می کند که امروز آقای «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی به عراق انجام داد و طی آن با «ابراهیم الجعفری»وزیر خارجه،«حیدر العبادی» نخست وزیر و «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق دیدار کرد و در همه رایزنی هایش بر تمایل کشورش برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور و رویارویی با تروریسمی که منطقه را تهدید می کند و حمایت عربستان سعودی از پروژه های بازسازی مناطق آزاد شده از گروه تروریستی داعش در «موصل» و دیگر شهرهای عراق تاکید کرد.

این سفر با توجه به روابط متشنج  و تقریبا قطع دو کشور غیرمنتظره است به طوری که تنش در روابط دو کشور طی توییت های تحریک آمیز «ثامر السهبان» سفیر نخست عربستان در عراق پس از نداشتن روابط دیپلماتیک به مدت سالها، به اوج خود رسید. انتقادهای السهبان در توییت هایش از الحشد الشعبی(نیروهای مردمی) که اکثریت آن را شیعیان شکل می دهند، طایفه گرایی توصیف شد و باعث شد عربستان سعودی به منظور حفظ جانش در پی تهدیدهایی که در معرض آنها قرار گرفت، و نیز پس از آن که دولت عراق السهبان را شخص نامطلوب دانست از عراق خارج کند.

چندین دلیل پشت این تحول چشمگیر در موضع گیری عربستان سعودی در قبال عراق وجود دارد:

نخست: بازگشت مسئولان حاکم بر عراق بر اصرارشان به جنگ علیه تروریسم و بازپس گیری بسیاری از شهرهایی که گروه تروریستی داعش به اشغال خود درآورده بود و نیز پیشرفت بزرگ در جنگ عراق برای بازپس گیری شهر موصل.

دوم: اقدام هواپیماهای عراقی در توسعه چارچوب عملیات شان با حمایت آمریکا، ایران و سوریه به طوری که اقدام به بمباران پایگاه های داعش در شهر مرزی «البوکمال»و داخل اراضی سوریه کردند و این یعنی دولت عراق نقشی دارد که از توافق نیروهای بین المللی و منطقه ای در سوریه برخوردار است و چه بسا ارتش عراق به جنگ برای آزادی شهر« الرقه» پس از آزادی موصل در آینده منتقل شود.
سوم: عناصر گروه تروریستی داعش حمله ای به مرکز مرزی «طریبیل» میان عراق و اردن انجام دادن د و شماری از نظامیان عراقی را کشتند.این گذرگاه به مرزهای عربستان نیز نزدیک است و همچنین گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه عناصر داعش در منطقه «الانبار» در نزدیکی مرزهای شمالی عربستان فعال هستند.

چهارم: رهبران عربستان سعودی فهمیدند که سیاست «لجاجت»و وورد به نزاع ها با کشورهای همجوار بر پایه های طایفه ای تا حدود زیادی خطرناک است و باید« انعطاف» از خود نشان داد.روابط عربستان با سوریه بد است و در یمن جنگ به راه انداخته است و روابطش با ایران نیز متشنج است و با عراق نیز تقریبا قطع است.

پنجم: عربستان درک کرده است که عراق و ایران در آینده نزدیک نقش منطقه ای قوی بازی می کنند به ویژه در زمینه راه حل بحران سوریه و نیز به خوبی می دانند که ایران تنها نردبان برای خروج از چاه یمن است و در این زمینه عراق بهترین میانجی است.

خلاصه کلام اینکه سفر اعلام نشده الجبیر به بغداد ثمره بازنگری های سیاسی عربستان و تلاش برای شکستن انزوای منطقه ای است و نیز اذعان به شکست سیاست های تصادمی بر پایه های طایفه ای است که عربستان سعودی طی سال های گذشته در پیش گرفت زیرا الجبیر بلندپایه ترین مسئولی است که از سال 2003 تا کنون به عراق سفر می کند.

این سفر نشانه هایی دارد مبنی بر اینکه صدای عاقل حکیم در هرم حاکم بر ریاض گوش های شنوایی برای دیدگاه هایش پیدا کرده است؛ صدایی که به انعطاف و دوری از تصادم ها و ضرورت بازگشت به ضوابط و معیارهای سیاسی و «اخلاقی» دارد که عربستان سعودی از زمان تاسیس اش دنبال می کرد.

منبع: جماران
نظرات شما
پیشخوان