تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵

ایرانی ها تلگرام؛ غربی ها، هندی ها و افغان ها عضو کدام گروه اند؟

نرم افزار پیام رسان «تلگرام» به مهم ترین وسیله ارتباطی ایرانیان تبدیل شده تا جایی که گفته می شود شمار ایرانیان «تلگرامی» سر به 20 میلیون نفر می زند و حتی اعداد بیشتر هم اعلام شده است.
رویداد۲۴-نرم افزار پیام رسان «تلگرام» به مهم ترین وسیله ارتباطی ایرانیان تبدیل شده تا جایی که گفته می شود شمار ایرانیان «تلگرامی» سر به 20 میلیون نفر می زند و حتی اعداد بیشتر هم اعلام شده است.

اما خیلی ها دوست دارند بدانند این پدیده خاص ماست یا در کشورهای دیگر اعم از در حال توسعه یا توسعه یافته هم جریان دارد؟

این پرسش هنگامی جدی تر می شود که از زبان دوستان و بستگانی که از خارج از کشر می آیند می شنویم که آشنایی و علاقه و در واقع در هم تنیدگی و وابستگی آنان به تلگرام در این حد نیست.

 اما این به معنی آن نیست که اهل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیستند که خاستگاه این پدیده حیرت آور فناوریک ( فناورانه، تکنولوژیک) کشورهای صنعتی است. پدیده ای که به گفته دکتر محسن رنانی اهمیت آن کم از کشف آتش نیست و زندگی انسان ها و خصوصا ایرانیان را می توان به قبل و بعد از استفاده از این فناوری ارتباطی تفکیک و تقسیم کرد.

برای این که بدانیم دیگران چقدر تلگرامی اند نقل بخش هایی از سفرنامه علی دهباشی سردبیر فصلنامه بخارا و پژوهشگر فرهنگی و ادبی که این روزها سرگرم دیدار از آلمان (برلین) است خالی از لطف نیست:

« غربی ها اهل تلگرام نیستند. در هند هم که بودیم تلگرامی نبودند. برای جشن سالگرد انتشار بوف کور به بمبئی [بومبای] رفته بودیم. تلگرام را نمی شناختند. می گفتند ما وایبری و واتس اپی هستیم. چند ماه پیش به افغانستان رفته بودم. در کابل و هرات نه واتس اپی بودند و نه تلگرامی. می گفتند ما عضو فرقه (!) فیس بوک هستیم. غربی هیچ کدام نیستند اما اگر باشند تا حدی فیس بوکی اند. ما ایرانی ها بیست یا بیست و چند میلیون تلگرامی داریم...»
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان